Onbekend hout, hoge massa

Mattan

Actieve deelnemer
10 nov 2020
33
8
Arnhem
Vandaag een leuk rondje gemaakt langs meerdere plekken voor wat mooi hout. Prachtige stukken opgehaald, waarvoor ook dank aan een forumlid hier! Toen ik wat notenhout aan het zoeken was (en helaas niet vond) kwam ik wel 6 zware plankjes tegen. Volumieke massa varieert tussen de +-1150kg/m3 tot net over de 1300 kg/m3 maar dit lijkt vooral te maken hebben met spinthout, want het is wel dezelfde houtsoort.. Dit plankje vond ik zelf het mooiste en had de duidelijkste tekening. Koppen staan in de was, maar het voelt enigszins vettig aan. Ik dacht zelf in eerste instantie aan iets als pokhout, maar vond het er niet per se op lijken. Iemand die iets kan met deze informatie en mij zou kunnen vertellen wat voor hout het is? Foto's staan hieronder.
WhatsApp Image 2022-01-22 at 20.11.26 (1).jpeg


WhatsApp Image 2022-01-22 at 20.11.25.jpeg

WhatsApp Image 2022-01-22 at 20.11.26.jpeg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Da's lang niet zo zwaar. Het is nogal licht van kleur voor pokhout, maar ook niet _helemaal_ uitgesloten - denk ik - ik heb wel eens tamelijk gelig pokhout gezien. Als je het zaagt, heeft het dan een karakteristieke geur? Veel zware tropische houtsoorten (die veelal zo zwaar zijn omdat er veel 'harsen' in zitten) hebben dat - de meeste palissandersoorten (Dalbergia's), lokhoutsoorten (Guaiacum), Bulnesia (verapok - ruikt - letterlijk - naar rozen; daar zit zoveel geurstof in dat het onder bepaalde omstandigheden na bewerken op het oppervlak uitkristalliseert...), maar ook padoeksoorten (Pterocarpus), purperhart (Peltogyne) of bubinga (Guiburtia) hebben allemaal een kenmerkende geur (overigens hebben ook veel niet tropische houtsoorten een eigen geur, zoals bijvoorbeeld yellow cedar of iep...)
 

Mattan

Actieve deelnemer
10 nov 2020
33
8
Arnhem
Moviqui lijkt mij uitgesloten vanwege de volumieke massa? Wellicht is het lichter dan pokhout, het zaagt niet groen, dus daarmee lijkt me dat sowieso uitgesloten?

Geur weet ik helaas niet, na corona te hebben gehad ruik ik niet zo heel goed meer helaas. Ik zal iemand anders morgen laten ruiken na het zagen.
 

vlondertuin.nl

Nieuw lid
2 feb 2018
12
2
voor de volle 100% is dit louro itauba heb hier nog zo een 200 stuks van , verkoop dit veel aan mensen hier in de jachthaven van dordrecht , door zijn vettigheid bied ik het aan als vervanger van teak , alleen is deze soort veel harder en zwaarder met name de geelachtige vind ik zelf prachtig waar heel vaak een beetje curly in zit , de bruine en donkerbruine zijn minder mooi naar mijn mening maar net zo vettig , een zeer ondergewaardeerde houtsoort onterecht
 
Laatst bewerkt:

vlondertuin.nl

Nieuw lid
2 feb 2018
12
2
van de louro heb je er nog meer , de louro itauba is dus degene die ik al beschreef , dan heb je nog de louro preta en de louro gamela , beiden ook vettig maar minder dan de itauba , beiden worden ze vaak gebruikt voor speeltoestellen omdat er weing splinters af komen ideaal hout om te draaien ook , dan is er ook nog de meest gewilde van deze louro famillie , de louro faia - spiegeltjeshout -lacewood , heb ik 2 kuub van besteld , en hopelijk binnen 2 maanden bij mij binnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.