Onbehandelde houtlook behouden

StanVee

Nieuw lid
1 mei 2022
1
0
Purmerend
Hallo allemaal!

Sinds november een nieuwe woning, daarbij komt voor het eerst een tuin! Heerlijk om lekker aan te werken, vooral nu er weer een zonnetje doorkomt. Vooral ook achtergekomen dat hout een geweldig product is die sfeer bepalend kan werken!

De schutting was heel vies, die heb ik met schoon gespoten met de hogedrukreiniger. Het hout is nu, onbehandeld en schoon, van een hele mooie kleur (vinden wij)...

Ik vraag me nu een aantal dingen af:

Wat voor hout is dit überhaupt?
Hoe kan ik, nu het schoon is, deze look behouden maar toch behandelen?

Wij hebben een kleurloze olie gebruikt die de schutting zoveel donkerder maakt, dat is absoluut niet onze wens..

Ben benieuwd naar jullie advies!


Groeten, Stan
 

Bijlagen

  • IMG-20220501-WA0010.jpeg
    IMG-20220501-WA0010.jpeg
    80,7 KB · Weergaven: 40
  • IMG-20220501-WA0008.jpeg
    IMG-20220501-WA0008.jpeg
    78,8 KB · Weergaven: 40

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.553
Gaanderen
Heel kort door de bocht. Je krijgt meestal de kleur die gelijk is aan de kleur die je ziet als je het nat maakt met water.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Zo te zien is het een schutting van bankirai. Als je deze look mooi vind, zou ik er niks meer aan doen, behalve eens in de zoveel tijd schoonmaken. Dan blijft het "vergrijsd".

Als je het gaat behandelen met olie krijg je inderdaad een heel ander gezicht. En een kleurloze behandeling voor buiten is er bij mijn weten niet.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Eens in de zoveel tijd schoon maken is voldoende als je dit mooi vind.
Als je er olie op doet gaat het hout weer meer naar zijn oorspronkelijke kleur toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.