Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn Japanse waterstenen. Niet dat ik er mijn gereedschap niet mee scherp krijg. Maar ik vind het zo'n gedoe. Vooral de grovere zachte stenen geven zo'n rotzooi, zeker als je een beitel moet opknappen ben je hier wel een tijdje op bezig. En in een normale winter moet ik niet vergeten ze weer binnen op te bergen, anders vriezen ze kapot.
Zelf was ik aan oliestenen aan het denken, minder rotzooi, zullen niet zo snel kapot vriezen en minder vaak vlakken (alhoewel dat met de Japanners wel erg snel gaat).
Maar wat zou ik dan moeten al alternatief voor mijn 200/800/1200/6000 set nodig hebben? Daarna wet ik af met flexcut goldpaste.
Misschien een diamant steen voor het grove werk? En waar vind ik goede oliestenen?
Zelf was ik aan oliestenen aan het denken, minder rotzooi, zullen niet zo snel kapot vriezen en minder vaak vlakken (alhoewel dat met de Japanners wel erg snel gaat).
Maar wat zou ik dan moeten al alternatief voor mijn 200/800/1200/6000 set nodig hebben? Daarna wet ik af met flexcut goldpaste.
Misschien een diamant steen voor het grove werk? En waar vind ik goede oliestenen?