Olie probleem, zowel Danish oil als een andere hardwax olie

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.523
817
Moordrecht
Vorige week beiden nog gebruikt en ineens zijn ze allebei dik, de hardwaxolie had een dikke laag op het oppervlak. De Danish (Rustins) oil kon ik me nog wel voorstellen, want bijna op, maar de HWO was nog 1/3 liter en vorige week was er nog niets aan de hand. Tot overmaat van ramp een nieuwe verpakking Danish oil opengemaakt, was waterdun en zwart. Dat los ik wel met Baptist op, maar ik was even flabbergasted. Ik koop al geen grote hoeveelheden meer, want slechte ervaringen met hetzelfde, maar dit is zo verdomde snel gegaan.

Iemand een idee hoe dit zo snel kan gaan?

Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.236
1.158
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zuurstof; temperatuur; luchtvochtigheid. Mijn ervaring met hardwaxolie is dat het inderdaad een vrij abrupt 'omslagpunt' heeft - wellicht te maken met de specifieke siccatief die gebruikt wordt. Verder geldt volgens mij dat hoe leger de bus is hoe sneller de overgebleven vernis, olie, of ander hardend product na elke volgende 'busopening' in de pot uithardt. Dat is althans wat ik ervaar met bijvoorbeeld Epifanes bootlak - daar heb ik bij mijn hengelbouw zo eens per maand een beetje van nodig, en als het blik half leeg is heb ik het omslagpunt van bruikbaarheid wel bereikt. Ik zou het beter naar aanschaf vanuit een 250 mL blik in een veelvoud van kleine verpakkingen over kunnen gieten, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen ;-)

Met mijn hausmacher gekookte lijnolie / meubelolie heb ik dat overigens veel minder...

• Leuk
Waarderingen: Rizz

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.238
653
Noord-Veluwe
Ik doe aangebroken hardwax in knijpzakken en knijp alle lucht eruit, voordat ik ze afsluit. Dat werkt goed. Niet alleen voor de houdbaarheid, maar ook voor het probleem dat een blik Osmo vrijwel niet meer open te maken is als er ook maar een beetje hardwax op de rand zit wanneer je het sluit.

• Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.523
817
Moordrecht
Ik doe aangebroken hardwax in knijpzakken en knijp alle lucht eruit, voordat ik ze afsluit. Dat werkt goed. Niet alleen voor de houdbaarheid, maar ook voor het probleem dat een blik Osmo vrijwel niet meer open te maken is als er ook maar een beetje hardwax op de rand zit wanneer je het sluit.
Heb je een linkje naar die knijpzakken?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.238
653
Noord-Veluwe
Inderdaad stop loss bags. Maar gewone knijpzakken voor vloeibaar voedsel werken ook goed. Ik heb de mijne uit Zweden meegenomen uit een fysieke winkel, dus daar kan ik je geen linkje voor geven. Maar ik heb net even gekeken en op Amazon vind je meerdere aanbieders.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.574
2.350
Terkaple
www.woodworking.nl
Een ander adres voor de stop loss bag is Ron van Zaltbommel, hij is volgens mij zelfs degene die ze naar Nederland haalt. En heel veel info over olie etc op zijn site.

mijn buurman heeft net een setje gekocht en dat ga ik denk ik ook maar doen. Onbedoeld gooien we zo toch veel product weg.

jaap

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.