Olie op teakhout gelekt. Wat nu???

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Beste mensen,
één van mijn Zeeuwse grootvaders maakte voor de oorlog een kloostertafel. (Salontafel)
Hij maakte die van teakhout, afkomstig van een oud scheepsluik.
Het is een familie-erfstuk wat ik eerst als kind bij mijn grootouders mee maakte en later bij mijn ouders in de kamer stond.
Na het overlijden van mijn ouders kwam de tafel bij mij terecht.
Maar ik heb een houten woonkamervloer van missanda, wat erg op teak lijkt. bovendien zijn mijn meubels allemaal wit of blank eiken. Dus de tafel paste niet in mijn interieur.
Toen heb ik de tafel uit elkaar geschroefd en hij lag inmiddels al 8 of 9 jaar in mijn schuurtje opgeslagen. want verkopen of weg geven kon ik niet over mijn hart verkrijgen.

Deze week waren mijn vrouw en ik het schuurtje aan het uitmesten. En wat bleek? Op de plank boven de tafel lag mijn motorkettingzaag en die had de hele inhoud van zijn olietank laten leeg lopen op de tafel.
Ik kon wel janken!!!!
De overtollige olie heb ik met een katoenen doek af geveegd.

Nu is mijn vraag: Hoe kan ik de olie het beste weg krijgen? Ik zit zelf aan twee opties te denken:
1: Helemaal egaal in dezelfde (biologisch afbreekbare) zaagolie behandelen? Wnt nu zijn er nog stukken die niet met olie verontreinigd zijn.
2: Of met (ik weet niet wat voor) oplosmiddelen proberen het hout te ontvetten? Wasbenzine, thinner????

.....Ik weet het niet.....
Hopelijk weet iemand raad???

Met vriendelijke groeten en altijd tot wederdienst bereid!!
Jan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Oplosmiddelen is een heilloze weg - je gaat het er nooit meer uitkrijgen. In het gunstigste geval zou het door het hele oppervlak diffunderen - maar dat vergt waarschijnlijk een jaar of vijfhonderd... Uitlogen zou (zo even uit de losse pols) ongeveer een kuub wasbenzine - of wellicht nog meer -vergen.

Het zal vast geen vluchtige olie zijn, dus er uit dampen zal ook geen optie zijn?

Dus, m.i. OF helemaal in de olie zetten (op voorhand dat dat een optie is met de betreffende olie), of schuren (of schaven) - de kans dat het heel diep in het hout zit is niet heel groot.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Oplosmiddelen is een heilloze weg - je gaat het er nooit meer uitkrijgen. In het gunstigste geval zou het door het hele oppervlak diffunderen - maar dat vergt waarschijnlijk een jaar of vijfhonderd... Uitlogen zou (zo even uit de losse pols) ongeveer een kuub wasbenzine - of wellicht nog meer -vergen.

Het zal vast geen vluchtige olie zijn, dus er uit dampen zal ook geen optie zijn?

Dus, m.i. OF helemaal in de olie zetten (op voorhand dat dat een optie is met de betreffende olie), of schuren (of schaven) - de kans dat het heel diep in het hout zit is niet heel groot.
Dank voor advies, Henk en Jurriaan.
Het is natuurlijk een uit planken samengesteld blad.
Bij het advies van schaven, dan zou ik op de aan elkaar gelijmde lijnen de zaak in de lengte kunnen schulpen in breedtes van max 30 cm. en dan door de vandiktebank?
En daarna weer op dezelfde manier in elkaar lijmen? Mits de lijm "plakt" op olie houdend hout....
Ik denk dat het zoiets moet worden.
Logen zou ik kunnen laten doen door een bedrijf.
Beide opties zou ik dan pas doen, als ik weet wat ik er van wil gaan maken.
Ik zat er al jaren over te piekeren of ik er een ander meubelstukje van zou kunnen maken.
Alles in de olie zetten, zal niet werken vrees ik. Ik denk dat het altijd blijft zweten.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Oplosmiddelen is een heilloze weg - je gaat het er nooit meer uitkrijgen. In het gunstigste geval zou het door het hele oppervlak diffunderen - maar dat vergt waarschijnlijk een jaar of vijfhonderd... Uitlogen zou (zo even uit de losse pols) ongeveer een kuub wasbenzine - of wellicht nog meer -vergen.

Logen is volgens mij geen actie met oplosmiddelen, maar een chemisch proces, waarbij vet omgezet wordt in zeep. Vandaar dat het ook met loog, en niet met wasbenzine gedaan wordt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, maar dat - als het al zo zou werken - werkt alleen met plantaardige en dierlijke vetten - triglyceriden (verbindingen van glycerol met vetzuren), die verzeept worden tot de zouten van die vetzuren (zepen). Dat werkt niet met minerale olie, en ook niet met andere smeeroliën - ook de moderne 'biologische' of 'plantaardige' smeermiddelen zijn geen slaolie meer, maar puur synthetische oliën die toevallig grondstoffen van plantaardige oorsprong ipv grondstoffen verkregen uit (chemische) bewerking van aardolie gebruiken. De aard van dergelijke biologische smeermiddelen is daarmee van dien aard dat ze (uitzonderingen daargelaten) niet gevoelig zijn voor verzepen.

Als je daarom suggereerde dat logen zou helpen - het verzepen van die ingelekte olie, dan denk ik dat dat dus niet gaat werken...
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Heel vervelend zoiets!
Heb je enig idee hoe lang die olie al staat te lekken?
Je geeft aan dat de tafel al 8/ 9 jaar opgeslagen staat, dus ik zou zelf zegggen maak de tafel schoon met een ontvetter en laat hem weer lange tijd staan. Misschien trekt het er zover in dat je het niet meer ziet, of het vervliegd. Schaven logen etc is denk ik onbegonnen werk, dus helaas accepteren.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Heel vervelend zoiets!
Heb je enig idee hoe lang die olie al staat te lekken?
Je geeft aan dat de tafel al 8/ 9 jaar opgeslagen staat, dus ik zou zelf zegggen maak de tafel schoon met een ontvetter en laat hem weer lange tijd staan. Misschien trekt het er zover in dat je het niet meer ziet, of het vervliegd. Schaven logen etc is denk ik onbegonnen werk, dus helaas accepteren.....
Dag Yoek, ik vrees dat deze situatie al meer dan een jaar is.
Aangezien ik geen haast heb, denk ik dat ik de zomerzon afwacht en kijk hoeveel olie er uit "zweet".
als ik haast krijg, ga ik toch denken over de vandiktebank of logen. ontvetters, zoals thinner en benzine zullen witte uitslag veroorzaken, vrees ik.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het zal vast niet kunnen, maar is het een optie om het blad om te draaien? Dus op de kop, zodat de vlekken op de onderkant zitten.

Maar zo simpel zal het vast niet zijn ben ik bang. Wat zal je gebaald hebben.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Het zal vast niet kunnen, maar is het een optie om het blad om te draaien? Dus op de kop, zodat de vlekken op de onderkant zitten.

Maar zo simpel zal het vast niet zijn ben ik bang. Wat zal je gebaald hebben.
Inderdaad, de tafel was gemaakt van een oud scheepsluik. En dat kun je aan de onderkant goed zien.....Helaas, anders was het makkelijk geweest....
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Ik heb hier op mijn werkbank (wbp multiplex) ook een olievlek zitten. AL met van alles geprobeerd maar er niet uit te krijgen.
En ik heb van de plank waar mijn kettingzaag (ook Stihl bio-olie) op staat een reep afgezaagd. Daar was de olie toch flink diep ingetrokken. Nu was dat ook gewoon underlayment, maar toch. De olie is flink stroperig en verdampt niet.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb hier op mijn werkbank (wbp multiplex) ook een olievlek zitten. AL met van alles geprobeerd maar er niet uit te krijgen.
En ik heb van de plank waar mijn kettingzaag (ook Stihl bio-olie) op staat een reep afgezaagd. Daar was de olie toch flink diep ingetrokken. Nu was dat ook gewoon underlayment, maar toch. De olie is flink stroperig en verdampt niet.
Ik vrees dat het bij mij van hetzelfde gaat worden. En ik heb ook Stihl bio olie. Nadeel van die oliën is dat het oliepompje in de winter het niet kan verwerken....
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik naar de MSDSen van Stihl Bioplus zaagkettingolie zoek dan lijkt het erop dat het voor het grootste deel inderdaad uit plantaardige olie bestaat. In theorie zou dat, zoals Jurriaan suggereerde, te verzepen moeten zijn - door het blad te logen. Of dat - in situ - werkt weet ik niet, en dan zitten er iig nog rond de 20% additieven in die je er met loog hoogstwaarschijnlijk niet uit krijgt. Maar de basisgedachte lijkt inderdaad te kloppen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik ga met de zijkanten van de tafel aan de gang en verschillende methodes uitproberen. Jullie horen er van.Die zijkanten zijn toch grillig gevormd en daar kan ik toch niks anders uit halen.
Vandaag en morgen eerst spelen en installeren van de mooie als nieuwe DeWalt die ik gisteren in Zeeland ophaalde bij Count Chocula ;-)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Ik begrijp dat je door de grond zakte toen je daar achter kwam.
Maar je kan het ook van een andere kant bekijken al zal dat nog wel even moelijk zijn:
Je grrootvader maakte de tafel van een scheepsluik en jij morste er olie op. Méér geschiedenis.
Ik zou er niet mee aan de slag gaan, maar laten liggen en kijken hoe het eruit gaat zien.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik begrijp dat je door de grond zakte toen je daar achter kwam.
Maar je kan het ook van een andere kant bekijken al zal dat nog wel even moelijk zijn:
Je grrootvader maakte de tafel van een scheepsluik en jij morste er olie op. Méér geschiedenis.
Ik zou er niet mee aan de slag gaan, maar laten liggen en kijken hoe het eruit gaat zien.
Ik zakte inderdaad even door de grond, ja.
Goed idee, ja. Maar ik zie liever een ander "patin".
Ik ben wel zeeman geweest (Scheepswerktuigkundige) maar in mijn tijd hadden de schepen al stalen luiken.
De historie gaat er wel in verder. Alleen zal niemand mijn spulletjes erven, want mijn dochter en schoonzoon houden niet van dit soort spul.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Ik zakte inderdaad even door de grond, ja.
Goed idee, ja. Maar ik zie liever een ander "patin".
Ik ben wel zeeman geweest (Scheepswerktuigkundige) maar in mijn tijd hadden de schepen al stalen luiken.
De historie gaat er wel in verder. Alleen zal niemand mijn spulletjes erven, want mijn dochter en schoonzoon houden niet van dit soort spul.
Tijden veranderen. Had jij ooit gedacht dat mensen een afgeleefde werkbank in hun woonkamer zouden zetten?
En misschien wil je dochter het juist wél hebben omdat het van jou is. Misschien is het aardig de geschiedenis die jij weet te noteren en die op de een of andere manier bij de tafel te bewaren.
Er zijn genoeg mensen die handwerk met of zonder geschiedenis weten te waarderen, zich verbonden voelen met de maker ervan en het mooie er van zien.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zal een probeersel worden mischien oven reiniger het dikte er af haalen of goed heet water en een afwas middel gebruiken in iedergeval af krijgen wat je kan zonder schade dan de zon zijn werk laten doen,
Dat kost wat tijd , neem maar als voorbeeld een schutting die in de olie gezet is ,
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.