Oh ja, die had ik ook nog geprobeerd...eiken kom gebrand.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik had een mooi stuk liggen, van een eik die vorig jaar maart uit onze voortuin is gerooid. Dat leende zich wel voor een hoge kom, model 'viking bowl'.
Uit betrouwbare bron had ik gehoord dat eiken zich heel goed leent om te branden, dus dat moest ik dan ook maar eens proberen.
IMG_0307.jpg
Leermoment 1: domdomdom....Nooit je werkstuk afnemen met spiritus!! Je hebt meteen die blauwe vuiligheid in je hout zitten en dan moet je weer schuren:mad:...je kunt het op de foto nog een beetje zien aan de buitenkant van de rand. Ik kreeg het daar niet goed weg.
IMG_0308.jpg
Dat branden gaat op zich beter dan op bijv. iep (zie een vorige bijdrage over de excentrische schaal). met een zachte staalborstel in de boormachien schoongepoetst, ik ben niet ontevreden. Maar...
Leermoment 2: dat randje op de kom is niet handig als je wilt branden. Beter is om om een kom zonder dit soort randjes te gebruiken, dan kun je tot de rand gaan en zelfs er iets over. Dat kun je dan naderhand netjes schoon draaien. Het model van de kom vind ik wel mooi, de volgende werk ik dan wel met een was of olie af.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ja, dat komt door het licht waardoor hij een blauwegloed geeft. Aan de fotokwaliteit wordt gewerkt, daar komt binnenkort iets voor, zodat de kleuren er beter uit komen. Hij is echt in-en-in zwart hoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.