O zo mooi

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
20210329_175817.jpg20210329_175826.jpg
Zooo mooi dat paars in deze Taxus.
Echter o zo verraderlijk want die paarse kleur komt door ijzer......
Ik heb uit deze plank wel 12 spijkertjes gehaald.
Ik heb nu een hele rits planken van de Taxus en een stuk of 4 met die mooie paarse kleur erin. Super blij, nu nog een project bedenken .

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: HarmonyInHout en jaap

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Interessant. Enig idee hoe lang dat paars blijft? Of verdwijnt het snel onder invloed van uv-licht?
En kleurt taxus ook sterk paars wanneer je het behandeld op dezelfde manier als bij eik?

Mooi stuk hout iig. Daar is vast iets moois van te maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant. Enig idee hoe lang dat paars blijft? Of verdwijnt het snel onder invloed van uv-licht?
Lijkt me niet waarschijnlijk - het is een ijzerverbinding, hoogstwaarschijnlijk ijzer-tannine. IJzerverbindingen zijn over het algemeen behoorlijk kleurecht (althans onder invloed van licht), denk b.v. aan roest. Zolang de chemische samenstelling van een ijzeroxide niet verandert blijft de kleur best wel constant ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel, het paars is, qua kleur, waarschijnlijk een optische menging van de kleur van de ijzerverbinding en de kleur van het substraat (het taxushout - oranje). Die ijzerverbinding zal niet van kleu rveranderen, althans niet onder invloed van (alleen maar) UV licht, maar het substraat waarschijnlijk wel. De mengkleur zal dus wel wijzigen met het verkleuren van het hout. Wat het precies wordt weet ik zo niet, maar ik neem aan donkerder paars...
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Is dat een schoenen rek voor Hugo de Jonge?? :ROFLMAO:
Die grap wordt inderdaad vaker gemaakt.
Het fraaie van het geheel vind ik, is dat de fantastische houtstructuur en de kleuren van de schoenen elkaar versterken. Maar dat is persoonlijk.
Het voorbeeld was bedoeld om aan te geven wat je zoal met dit soort fraaie planken zou kunnen doen.

Groet,
Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dat is wel een stijlvolle schoenen-"kast". Het lastige lijkt mij dan wel dat je dan ook wel moet zorgen dat de schoenen er netjes onderhouden uit blijven zien. Hoewel ik het mij wel voorneem om dat ook te doen, trap ik ze meestal helemaal af totdat ik nieuwe moet kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.