Nylon/ertalon machinaal schaven?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Eigenlijk niet houtgerelateerd, maar hopelijk gaat er hier wel iemand zijn die het al dan niet kan bevestigen.

Ik zou met mijn vandiktebank stroken nylon of ertalon precies op maat willen schaven. Ik ga er vanuit dat het geen kwaad kan? Zowel voor de machine/mesjes en het te bewerken materiaal.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Kleine Silent power wisselmesjes in dit geval. Ik lees gelukkig "goede verspaanbaardheid", dat zal behalve qua frezen ook wel betekenen dat het zich goed laat schaven? Ik kan het bestellen op maat, maar hoe accuraat dat gaat zijn is maar de vraag natuurlijk.. Ik wou 1mm overmaat nemen en dan inderdaad met een lichte afname tot de juiste maat werken.
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Kleine Silent power wisselmesjes in dit geval. Ik lees gelukkig "goede verspaanbaardheid", dat zal behalve qua frezen ook wel betekenen dat het zich goed laat schaven? Ik kan het bestellen op maat, maar hoe accuraat dat gaat zijn is maar de vraag natuurlijk.. Ik wou 1mm overmaat nemen en dan inderdaad met een lichte afname tot de juiste maat werken.
Waar ga je dat voor gebruiken?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.312
758
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gaat dat net als plastic zagen met de decoupeerzaag, waarbij de snelheid precies moet kloppen, omdat het anders vastsmelt aan je zaagje, of je zaagsnede weer dichtsmelt? Ik bedoel, hoe voorkom je dat het smelt en zich over de hele schaafas verspreidt?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Waar ga je dat voor gebruiken?
Als geleiders voor mallen. Slijtvast, niet gevoelig aan temperatuur en luchtvochtigheid.

Gaat dat net als plastic zagen met de decoupeerzaag, waarbij de snelheid precies moet kloppen, omdat het anders vastsmelt aan je zaagje, of je zaagsnede weer dichtsmelt? Ik bedoel, hoe voorkom je dat het smelt en zich over de hele schaafas verspreidt?
Het is heel wat harder dan gewoon plastic/abs/... Dus ik ga er vanuit dat het niet zal smelten, vooral bij geringe afname. Maar toch zeker een goede opmerking. Ik ga de delen (ong 20x10mm kopmaat en 600mm lang) er in een hoek doorvoeren, zodat de messen niet de kans hebben om heet te worden
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Als geleiders voor mallen. Slijtvast, niet gevoelig aan temperatuur en luchtvochtigheid.


Het is heel wat harder dan gewoon plastic/abs/... Dus ik ga er vanuit dat het niet zal smelten, vooral bij geringe afname. Maar toch zeker een goede opmerking. Ik ga de delen (ong 20x10mm kopmaat en 600mm lang) er in een hoek doorvoeren, zodat de messen niet de kans hebben om heet te worden

Weerbestendigheid en vocht​

Bij binnengebruik veroudert Nylon niet, bij buitengebruik moet men U.V.-stabilisatoren toevoegen. Nylon neemt vocht op waardoor de taaiheid en rek worden verhoogd.
Onder normale omstandigheden (relatieve vochtigheid van 60%) neemt Nylon circa 3% vocht op, terwijl de maximale vochtopname circa 10% bedraagt. Door de vochtopname verandert wel de maatvoering van Nylon (1% vocht-opname geeft een maatvergroting van circa 0,3%
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Minder gevoelig dan hout in ieder geval, dat is mijn beweegreden. Over een breedte van 20mm zou eik bijvoorbeeld max 0,3mm uitzetten als je vergelijkt tussen 40 en 60% luchtvochtigheid, terwijl nylon dan max 0,06mm zou uitzetten.

Misschien dat er ook andere kunststoffen zijn die zich er nog beter toe lenen, morgen wat verder speuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Als geleiders voor mallen. Slijtvast, niet gevoelig aan temperatuur en luchtvochtigheid.


Het is heel wat harder dan gewoon plastic/abs/... Dus ik ga er vanuit dat het niet zal smelten, vooral bij geringe afname. Maar toch zeker een goede opmerking. Ik ga de delen (ong 20x10mm kopmaat en 600mm lang) er in een hoek doorvoeren, zodat de messen niet de kans hebben om heet te worden
Smelten zie ik het niet zo snel doen. Smelt ergens maar boven 250°.
Maar of dat glad uit de vandikte komt dat durf ik sterk te betwijfelen. Zou wel eens wat draadvorming(spinnerag bij verzagen kan je wel eens hebben)kunnen optreden.
Frezen, zagen en draaibank is normaal wel geen probleem. Het glad krijgen zal ook wel wat werk vergen denk ik. Zou ook eens kijken waar ze met modelbouw(ook luchtbuks dacht ik) bezig zijn. Gebruiken dat daar nog vaak.
Zou niet zomaar uitgaan van goede verspaanbaarheid

Hdpe plaat geen oplossing?
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Hou ons op de hoogte als het door bank is gegaan. Waar je de plaat koopt zou ik ook uw bedoeling uitleggen en miss ben je dan direct geholpen zonder verdere bewerkingen te moeten doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
In bovenstaande link van Zotvanhout wordt er vermeld dat ertalon een goede verspaanbaarheid heeft.

Ik lees dat polyethyleen ook gebruikt wordt voor geleideprofielen en goed te verspanen is, een goede tip dus (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Stijn52

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Hdpe plaat geen oplossing?
Als je een kromme geleider wilt hebben is hdpe een goed materiaal. Voor stroken die recht moeten blijven is het niet geschikt. Het trekt al krom als je er alleen maar naar kijkt...
PP is wat dat betreft een stuk stabieler en ook goed te bewerken. Met ertalon heb ik geen ervaring.
Ik heb ooit wel een stukje hdpe geschaafd met mijn oude Chinese vandiktebank en dat ging goed. Wel veel rotzooi, de krullen zijn statisch en blijven overal aan kleven.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
In dit geval gaan de stroken in een groef vallen, gefreesd in berken multiplex. Dus kromtrekken lijkt me geen issue. Maar wel heel informatief allemaal 👍
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Ik ga een aantal mallen maken om te gebruiken op de paneelzaag en lintzaag, maar het eerste waarvoor ik het wil gebruiken zijn de "Fritz und Franz" hulpstukken.

Het idee komt hiervan:

1765_2.jpg

Ik was op zoek naar een alternatief voor onderstaande 28 euro per stuk kostende "schuifmoeren" toen ik erop uit kwam. Als ik er een kleine voorraad van heb liggen kan ik op elk moment een geleider en klemmend gedeelte maken op maat van de mal.

felder_400-220_01(1).jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik zie niet echt voor me waarom een hulpstuk of mal voorzien moet zijn van een stuk plastic. Als je een t gleuf in je tafel hebt kan je toch met behulp van t bouten een willekeurig stuk hout op je tafel klemmen? Gaat het alleen om de herhaalbare positionering?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Inderdaad. Op die manier is haaks ook meteen haaks zonder dat het moet nagemeten worden.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
In de metaalbewerking wordt Nylon veelal bewerkt met frezen en boren. Aangezien een vandiktebank een zelfde soort handeling uitvoert is dit geen probleem. Wel moet je uitkijken met warmte, met een klein freesje zoals bijvoorbeeld in een bovenfrees zit kan dit lastiger zijn, maar bij grote spaanders die van een vandiktebank afkomen minder. Zorg er wel voor dat je niet te kleine spaanders afneemt, dus geen al te ondiepe bewerkingen. De hitte moet met de spaan worden afgevoerd. Zo is er ook een mooi glad resultaat te behalen.

Leuk trouwens dat fritz und franz malletje! Ik ben toevallig dezelfde vent tegengekomen toen ik op zoek was naar informatie over hoe ik een roltafel afstel en ermee. Ik heb ook zo'n mal gemaakt alleen dan met beukenhout als geleider; ik had toevallig nog een reste liggen in ongeveer de goede maat. Werkt prima, maar nylon zal zeker beter werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en JonasLa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.