Notenhouten tafel beschermen voor buiten

nieuwhier

Nieuw lid
22 mrt 2022
2
0
ergens
Hoi,

Nieuw hier op dit forum. Voordat ik dit bericht plaatste heb ik gekeken of ik iets kon vinden wat aansloot bij mijn vraag, maar wat het dichtst in de buurt kwam was dit topic en dit topic, maar geen van beide echt een match.

Wat ik vooral uit die tweede opmaak is dat kleurloos / mat en buiten een lastige combinatie is.
Mijn oude notenhouten eettafel wil ik als buitentafel gaan gebruiken, dus die heb ik opgeschuurd. Alleen nu is de vraag welke afwerking het beste is.
Ik zat zelf te denken aan jachtlak, maar dat is veelal hoogglans, wat niet de bedoeling is. Toen de tafel nog binnen stond was deze geolied. Nu hij geschuurd is is ie vrij flets, zoals op het volgende plaatje:
notenhout-olie-en-lak200x400.jpg

Het doel is om de geoliede look te krijgen, maar het tegelijkertijd zo duurzaam mogelijk te krijgen (dus niet elke 5 jaar beitsen). Ik dacht aan beitsen en dan een PU lak of iets dergelijks, maar welke? Liefst 10 jaar niet naar om hoeven kijken indien mogelijk. Bestaat zoiets? Graag jullie advies.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Noten buiten in weer en wind gaat niet lang goed naar mijn mening.
Vacuum impregneren met epoxy maar dat word een dure grap.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Notenhout voor buiten…. Veel idioter moet het niet worden.

Strak plan ook om een tafel die constructief voor binnen is bedoeld en die waarschijnlijk ook al lang binnen staat en dus kurkdroog is dan buiten te gaan zetten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Notenhout voor buiten…. Veel idioter moet het niet worden.

Strak plan ook om een tafel die constructief voor binnen is bedoeld en die waarschijnlijk ook al lang binnen staat en dus kurkdroog is dan buiten te gaan zetten.
Niet alle nieuw forumleden hebben de kennis die hier volop aanwezig is. Daarom komt men met een, in de ogen van de ervaren rotten, misschien naïeve vraag. Misschien handig om wat rustiger uit te leggen waarom het niet een goed idee is?

Fons, Moderator
 

nieuwhier

Nieuw lid
22 mrt 2022
2
0
ergens
Bedankt voor de reacties. Inderdaad ben ik geen doorgewinterde houtbewerker. Daarbij kwam ik er pas achter dat het notenhout was toen ik al was begonnen met schuren. Ik was eerst in de veronderstelling dat het hardhout was (nogmaals, geen kenner).
Aangezien ik er verder toch geen doel voor heb en op marktplaats er toch niks voor ga krijgen, ga ik het toch maar zo goed en zo kwaad als het gaat beschermen en buiten gebruiken zolang als het duurt. Iemand nog tips qua minst slechte optie?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Om op het verzoek van Fons @Athanor terug te komen,
Los van de houtsoort die niet echt geschikt is voor buitengebruik (lees oa de eerder geplaatste link naar Houtinfo) is de manier waarop de tafel is opgebouwd waarschijnlijk ook niet handig om in de regen te zetten.

Hout zet uit in de breedte van de plank als het vochtig/nat wordt (en relatief weinig in de lengte), en krimpt weer bij opdrogen. Net zoals water uitzet als het bevriest.
Een tafel zal, doordat deze wisselend nat en droog is, dan vooral in de breedte sterk uitzetten en krimpen. Waar de constructie meestal niet op is gemaakt/berekend. En trekt dus krom omdat de breedte-toename niet weg kan + scheurt vervolgens door het snelle krimpen.

En waarschijnlijk is het een dicht vlak waardoor er water op blijft staan na een regenbui. Ook met de beste afwerking zal dat niet lang goed blijven omdat de tafel te lang nat blijft en het water in de vele kleine haarscheurtjes trekt die door bovenstaande ongetwijfeld zullen ontstaan. Met als gevolg dat de afwerking nog sneller beschadigd raakt (scheurt) en er nog meer water in trekt, enz. Dus gaat het hout snel rotten, zeker als het een houtsoort is die daar gevoelig voor is.
Daarom is een buitenlagen meestal opgebouwd uit smalle latjes met ruimte ertussen om water doorheen te laten.

Qua duurzaamheid: klasse 1 (oa tropisch hardhout) is zeer duurzaam, klasse 5 geheel niet en dus ongeschikt voor buiten zonder goedblijvende afwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.