Notenhout afwerken met gekookte lijnolie

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Beste allemaal,

ik heb 2 zitbankjes gemaakt voor een kennis van mij, uit notenhout.
Ik nader de fase van afronding, en om de diepte en tekening van het notenhout mooi uit te laten komen was ik van plan om gekookte lijnolie te gebruiken.
Dit heb ik nog staan, vorig jaar gekocht voor behandeling van twee bijzettafeltjes gemaakt uit schaaldeel.
Normaal gebruik ik als afwerking Skylt op eiken meubelen, en dat is super. Maar voor dit doel niet geschikt.

Aangezien ik relatief nieuw ben met het werken met notenhout en lijnolie, hebben jullie nog tips? Hoe aan te brengen, hoevaak aan te brengen e.d. ?

alvast bedankt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Binnen of buiten? Vorig jaar gekocht? hoe lang staat het - is het nog niet gepolymeriseerd in de pot? Afwerken met lijnolie zijn een aantal vuistregels voor (niet heel strikt maar geven wel een idee):
- Ruim inoliën en na 10 minuten afnemen, zodanig dat er geen olie meer op het hout staat (anders krijg je glimmende en plakkerige plekken)
en deze, hoe vaak behandelen
- every hour for a day, every day for a week, every week for a month, every month for a year, every year for the rest of your life
of zoiets. Op deze manier krijg je een 'echte' afwerking. Ik hou me er meestal niet aan, maar het geeft wel een idee van hoe om te gaan met lijnolie.

Wellicht is gorilla glue (PU bruislijm) een idee als friction polish - ik gebruik dat wel op kleine werkstukken op de draaibank, net zo'n snelle afwerking als CA lijm, of CA-BLO 'copolymeer', maar matter en minder 'kwetsbaar' - maar ik heb geen idee of dat op grote onregelmatige oppervlakken ook goed aan te brengen is...
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Binnen of buiten? Vorig jaar gekocht? hoe lang staat het - is het nog niet gepolymeriseerd in de pot? Afwerken met lijnolie zijn een aantal vuistregels voor (niet heel strikt maar geven wel een idee):
- Ruim inoliën en na 10 minuten afnemen, zodanig dat er geen olie meer op het hout staat (anders krijg je glimmende en plakkerige plekken)
en deze, hoe vaak behandelen
- every hour for a day, every day for a week, every week for a month, every month for a year, every year for the rest of your life
of zoiets. Op deze manier krijg je een 'echte' afwerking. Ik hou me er meestal niet aan, maar het geeft wel een idee van hoe om te gaan met lijnolie.

Wellicht is gorilla glue (PU bruislijm) een idee als friction polish - ik gebruik dat wel op kleine werkstukken op de draaibank, net zo'n snelle afwerking als CA lijm, of CA-BLO 'copolymeer', maar matter en minder 'kwetsbaar' - maar ik heb geen idee of dat op grote onregelmatige oppervlakken ook goed aan te brengen is...
Bedankt voor je reactie.
bankjes voor binnen, en worden ook binnen gemaakt.
gekocht denk ik 1,5 jaar geleden, heb nog een onaangebroken fles.
bedankt voor je tips!
Met de roller aanbrengen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik smeer het meestal met een katoenen doek, met een roller gebruik je snel te veel, en dat moet je allemaal weer er af vegen. Overigens moet je een doek met olie altijd uithangen om te drogen, of in een afgesloten (!) metalen bus doen. Als je hem oppropt, kan er door de oxidatie van de olie warmte ontstaan, wat een brandrisico is.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Noten kan wel heel erg donker worden van lijnolie, een proefstukje is aan te raden.

Hoe fijner je het opschuurt, des te lichter wordt het resultaat.

Een olie breng je meestal als volgt aan:
  • het oppervlak goed in olien met een doek, doffe plekken blijven insmeren.
  • na 15 a 30 min alle olie die op het hout ligt goed wegvegen met een doek of papier
  • nachtje laten drogen en dan nog een keer en eventueel een dag later nog een keer.
  • vroeger gold de regel, de eerste week elke dag, daarna een maand 1 keer per week, daarna een jaar 1 keer per maand. Maar dat is wel voor meubels en vloeren die flink gebruikt worden.
En zoals Jurriaan terecht opmerkt, heel voorzichtig met de doeken en met papier waar olie op zit. Het kan gaan broeien en ontvlamt uit zichzelf. Ik gooi ze zelf in de houtkachel.

jaap
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Doeken is prima. Ik gebruik wc-papier voor al dit soort klussen, ook voor friction finishes op de draaibank (of uit de hand). Lijnoliebroei is op zich een reëel fenomeen, maar m.i. is het risico niet heel hoog - je hebt wel een flinke stapel papier of textiel met olie nodig om de warmte die gegeneerd wordt niet kwijt te kunnen (en dus een temperatuur te bereiken die tot zelfontbranding leidt). Let wel, het kan beslist, dus je moet het altijd in je achterhoofd houden. En als je twee banken helemaal in de olie zet heb je best wat lappen- (of papier-) afval.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
'Over tijd' olie wil nog wel eens heel kleverig worden en slecht drogen, is mijn ervaring. Aangebroken verpakking rest overgieten in zo'n speciale zak (de Cookerije!), lucht eruit drukken en donker en koel bewaren.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
bedankt voor al jullie tips!

bij deze dan ook het voorlopige resultaat.
eerst de onbehandelde bankjes:
45265FAD-9B2A-418A-BF30-B7793413B0D2.jpeg

Dan de eerste ‘wet-coat’ van de olie, wat springt de noten er toch prachtig uit!!

E4F15DEC-DC52-4D1C-82EE-C08DAE9CAD77.jpegE029A74A-043A-4832-95D1-91BA4DAB48DF.jpeg

en na een goed halfuur het weer afgenomen met papier. Een mooie warme gloed blijft over. Ik laat dit het weekend drogen, en maandag nog een laag aanbrengen.
CEAA8D75-FC40-488D-90BF-B5454A7B86AA.jpeg3AA287B7-D50F-43C2-891E-EDFD6C55C334.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.