Notenhout 2x ??

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Beste houtwurmen,
We hebben van het weekend een "notenstam"gezaagd. Nu heb ik alvast een plank geschaafd omdat het er wel een beetje vreemd uitziet.
20210517_161920.jpg20210517_161935.jpg
Links het nieuwe hout. Rechts een eerder stuk waarvan ik zeker ben dat het noten is. de 2e foto laat hetzelfde stuk zien met wat olie, ook hier zie ik niet dat mooie notenhout in.
20210517_161944.jpg20210517_162008.jpg
Ik heb zo mijn twijfels, of komt dit verschijnsel omdat de boom te lang vochtig heeft gelegen?
De noesten zien er ook uit alsof het rot is. Je kubt het er niet uit pulken maar hard is het ook niet.

Wie weet raad?

Fred
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zou best noten kunnen zijn waar te lang mee gewacht is om te verzagen. En een stam met veel ingegroeide knoesten. Afgezaagde takken hebben bij noten de neiging om te gaan rotten. Na een aantal jaren groeit de wonde wel dicht, maar de stomp blijft. Uit een boom die in een tuin stond ga je zelden mooi hout halen.
Noten heeft een typische (niet zo aangename) geur.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Het zou best noten kunnen zijn waar te lang mee gewacht is om te verzagen. En een stam met veel ingegroeide knoesten. Afgezaagde takken hebben bij noten de neiging om te gaan rotten. Na een aantal jaren groeit de wonde wel dicht, maar de stomp blijft. Uit een boom die in een tuin stond ga je zelden mooi hout halen.
Noten heeft een typische (niet zo aangename) geur.
De geur is mij nog niet opgevallen bij dit nieuwe stuk, bij dat oude is het idd een afschuwelijke geur.
Als ik die geschaafd en geschuurd heb mag ik met mijn werkkleren niet meer binnen. :)
De stam ligt waarschijnlijk al een jaartje of 2 we hebben die nu pas gekregen en verzaagd.

Fred
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.