Noten samengesteld blad met eenvoudige pootconstructie mogelijk?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Goedendag,

Ik heb een vraag over een opdracht voor een keukentafel van Noten.

Het gaat om een samengesteld blad van 135x90 bij een dikte van ongeveer 34mm, aan een kant ligt het op een keukenblok en aan de ander zijde moeten 2 poten komen tegen het einde van het blad. Het blad wordt gemaakt uit 9 delen van ongeveer 10 cm breed en de poten worden gemaakt door 2 delen op elkaar te lijmen waarbij van de binnenste ongeveer 6x3 door het blad gaat steken, een doorstekende pen verbinding met 2 kleine spietjes van esdoorn. (Een beetje Japanse uitstraling)

De delen van het blad verbind ik door domino's.

Gaat dit werken? De poten staan dus ongeveer hart op hart 60 cm uit elkaar.

Ik hoor graag feedback.

200EE9E4-D025-4790-9908-40CB51616718.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Je bedoelt figuurlijk werken? Ik zie niet meteen in waarom niet. Ik zou wel rekening houden met:

De richting van de spieën, dat die haaks tov de nerfrichtingen van het blad zijn.
Zorgen dat werken in de breedte mogelijk is qua bevestiging van het blad op de keukenblok
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik zou een beetje angst hebben dat iemand achter een van de poten blijft haken met zijn voet en zo de poot afbreekt. Zodat ik zou pleiten voor een dwarsverbinding tussen de poten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Wel vervelend als ze er vanuit gaan dat daar vaak een derde persoon gaat zitten, maar langs de andere kant ook wel een mogelijkheid om extra blikvangers/doorstekende pennen te hebben.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Je bedoelt figuurlijk werken? Ik zie niet meteen in waarom niet. Ik zou wel rekening houden met:

De richting van de spieën, dat die haaks tov de nerfrichtingen van het blad zijn.
Zorgen dat werken in de breedte mogelijk is qua bevestiging van het blad op de keukenblok
Ik bedoelde eigenlijk, is dit sterk genoeg, ja die nerfrichting spieen was ook een aandachtspunt, ik dacht ze alleen voor de sier te maken dus geen druk op uitoefenen.

Goede tip van het werken aan keukenblok zijde, zou ik zo vergeten.
Hoi,
Ik zou een beetje angst hebben dat iemand achter een van de poten blijft haken met zijn voet en zo de poot afbreekt. Zodat ik zou pleiten voor een dwarsverbinding tussen de poten.
Dat is ook een punt, maar een dwarsverbinding willen ze eigenlijk niet ivm 5e persoon
Wel vervelend als ze er vanuit gaan dat daar vaak een derde persoon gaat zitten, maar langs de andere kant ook wel een mogelijkheid om extra blikvangers/doorstekende pennen te hebben.
Misschien kan ik ze daarmee overhalen😉
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
als je schrikt hebt dat het af zou breken, dan zou ik eerst een test opstelling maken met bv vuren en zien of het zowiezo breekt
en anders werk je een stalen T-profiel (20x20x3) onzichtbaar in je poten en dat breekt zeker niet af
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
als je schrikt hebt dat het af zou breken, dan zou ik eerst een test opstelling maken met bv vuren en zien of het zowiezo breekt
en anders werk je een stalen T-profiel (20x20x3) onzichtbaar in je poten en dat breekt zeker niet af
Het is vooral de "arm" van de poot die kracht zet op het blad op de plaats van het gat, de poot zelf is sterk zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz en The Boktor

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Het is vooral de "arm" van de poot die kracht zet op het blad op de plaats van het gat, de poot zelf is sterk zat.
en als je stalen pinnen in de poten zet, door een aantal tafelbladdelen heen en dan pas de laatste 2 bladdelen vastzet met je domino
dan gaan die poten ook nergens naar toe
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
@Charel09 Dat zou een sterke verbinding opleveren, ik ben niet zo van metaal en hout, dit kan ik niet zelf en dan lopen de kosten wel erg op. Maar het is goed een backup plan te hebben😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.