nos George Ibbotson Zwaluwstaartzaag ppi20 ....is dit wat?

Jameshond

Nieuw lid
16 mei 2021
5
4
Vught
Ben op zoek naar een prijs/kwaliteit fatsoenlijke zaag (beginnen houtbewerker) en ik heb deze zaag op marktplaats gezien......
Is dit wat?
Wat zou dat mogen kosten?
 

Bijlagen

  • Screenshot_41.jpg
    Screenshot_41.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot_42.jpg
    Screenshot_42.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 33

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Ik zou voor een grover getande zaag gaan. Je zaagt je werkelijk een ongeluk zo. Een mooie gyokucho is wellicht een ideale zaag voor je. Vervangbaar blad en schulp en afkort in één.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jameshond

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik ben geen expert, maar heb wel twee kapzagen en zaag heel wat af. Bovenstaande is een korte zaag. Deze heb ik niet eerder gezien. Normaal zijn kapzagen ongeveer 30 cm. Zelf ben ik begonnen met een Bahco kapzaag en die heb ik vernield door er laminaat mee te zagen. (Als je een zaag (maakt niet uit welke) snel wilt vernielen dan moet je laminaat er mee gaan zagen.) Met een Bahco kun je zeker lekker zagen. Het handvat ligt misschien wel beter in de hand dan met sommige van die marktplaats aanbiedingen. Ik zou het niet willen afraden, maar de zaag zaagt vrij grof. Bekijk het zo: 'Een Bahco gaat 5 keer zo lang mee met zijn tanden als een herslijpbare zaag, maar daarna kun je hem ook weg doen, of er schraapstalen van maken.' Het vijlen van een zaag, zeker ripcut is simpel en snel te doen, genoeg materiaal op internet. Een juiste vijl aanschaffen is voldoende. Een herslijpbare zaag gaat meer dan een leven mee, dus is duurzaam. Het zijn mensen als Paul Sellers dat de herslijpbare zagen nieuw elan krijgen en nauwelijks te krijgen zijn. Het is wel zo dat als je af en toe zaagt een nieuwe herslijpbare zaag een aardige investering is. Ik zou echter nooit meer anders willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jameshond

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
ik weet niet eens hoe ik het zou moeten slijpen.......... kan ik misschien beter beginnen met een Bahco kapzaag (o.i.d.) met geharde tanden?
Ja zo ben ik ook begonnen. Als je hem alleen voor echt hout gebruikt gaat ie best lang mee. Dus geen spaanplaat, triplex en alles wat niet massief is. Toch is een japanse zaag misschien wel een betere keuze als je geen ervaring hebt. Ik gebruik ze vaak en verbruik ze ook. Koop als beginner geen dure want die zijn zeer gevoelig voor tandbreuk e.d. Ga naar een goede zaak voor advies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jameshond

Jameshond

Nieuw lid
16 mei 2021
5
4
Vught
Ik wist niet dat er zoveel verschillend zagen waren ................. Ik heb deze besteld om mee te beginnen :)



Dank voor alle adviezen
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zaagbladen van een Japanse zaag zijn doorgaans ook wegwerpspullen, omdat ze te moeilijkopnieuw te vijlen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.