nog meer essen en een onbekende houtsoort

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik had nog een paar andere stukken meegekregen warvan een stukje essen van 27cm doorsnee waarbij het hart ver uit het midden zat, die heb ik in 2en gezaagd en op de bank gezet en 2 kommen van gedraaid.
Dit was het grootste stuk:
20250131_135527.jpg
eerst de buitenkant afgedraaid en licht opgeschuurd
20250131_141951.jpg
omgedraaid in de chuck gezet en dan maar uithollen
20250131_145719.jpg
20250131_145745.jpg
IMG-20250131-WA0010.jpeg
IMG-20250131-WA0012.jpeg

Het 2de deel van deze stam is verandert in deze kom:

20250130_145542.jpg
20250130_145515.jpg
Op de plek waar het hart zit beginnen natuurlijk de scheuren in de kleine kom er wel al in te komen.....

• Leuk
Waarderingen: jaap en mathieu

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Vandaag had ik nog een ander stukje stam wat duidelijk ergens buiten had gelegen waar het weer er nogal invloed op had, er zat geen schors meer op en tijdens het draaien had ik echt last van een pis lucht, die ook bij het eindproduct te ruiken is.... Iemand een idee welk hout dit kan zijn?
20250201_153224.jpg
20250201_153227.jpg
Er zit wel een prachtige verkleuring in het hout
20250201_153230.jpg
De helft van dit stammetje heb ik dezee kom van gedraaid
20250201_153242.jpg20250201_153251.jpg

Hier samen met de andere helft van de stam
20250201_160020.jpg

20250201_155843.jpg

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
494
294
‘s-Hertogenbosch
Misschien een pispaaltje geweest 😂. Effe zonder dollen… qua tekening en zoals je zegt een pis-lucht 🤔een voorzichtige uiting met robinia, maar ik kan het mis hebben… heb nog niet zoveel robinia op m’n bank gehad….

Graag laat ik ook de geleerden zich hierover horen, ben benieuwd wat zij ervan vinden
Groetjes John

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Ok Iep dus, nou heb ik nog een vraagje over dat schaaltje, over hoe ver je moet gaan bij het schuren (in het algemeen eigenlijk, in post 1 de 2 foto's buiten op de kussenbak zie je wat doffe plekken ent als in deze
20250202_153536.jpg
20250202_153526.jpg
daar zit een soort waas overheen die al draaiend schurend niet weg krijg, ook als ik met de hand een tijd aan het schuren ben, wil dat niet echt verdwijnen.
Hoe ga je hier het beste mee om?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Als je papier vol loopt is het hout te nat voor droog papier. Oplossing is schuren met olie en waterproof schuurpapier. De binnenzijde is nog niet genoeg afgewerkt om te beginnen met schuren. Eem geoefend draaier neemt een scherp geslepen duts en draait het eruit. Ik pak soms een schraper en dan krijg ik het meeste er wel uit.
Als je met de hand schuurt krijg je heel snel schuursporen. Schuur je met een machine die rond draait, komt dit veel minder voor. Ook kan je dan het midden goed schuren.
Succes.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.157
Riemst
Ok Iep dus, nou heb ik nog een vraagje over dat schaaltje, over hoe ver je moet gaan bij het schuren (in het algemeen eigenlijk, in post 1 de 2 foto's buiten op de kussenbak zie je wat doffe plekken ent als in deze
Bekijk bijlage 153223
Bekijk bijlage 153224
daar zit een soort waas overheen die al draaiend schurend niet weg krijg, ook als ik met de hand een tijd aan het schuren ben, wil dat niet echt verdwijnen.
Hoe ga je hier het beste mee om?
Die putjes zijn het gevolg van uitbreken van het hout. Snijdend draaien met een scherpe beitel zou dit moeten voorkomen. En ervaring, dus veel oefenen. Als je genoeg schalen gedraaid hebt en je techniek is verbeterd zal dit nog zelden voorkomen. Bij sommige stukken hout, vooral dan met slaap, is dit echter moeilijk te voorkomen.
Je kan met heel grof (P80) schuurpapier aan de slag, maar dan trek je strepen die ook weer moeilijk weg te schuren zijn. In het begin hoort dit er gewoon bij, het kan niet van de eerste keer perfect zijn.
Een bijna perfect schuurresultaat kan je bereiken met schuurpads voor in houder of boormachine.
1738521826488.jpeg
Een perfect geschuurde schaal is een hele uitdaging. Als ik denk dat alle schuursporen er uit zijn (na lang en zorgvuldig schuren) blijken bij het oliën er toch nog strepen te zijn.

• Leuk
Waarderingen: fantic

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Ok, dat geeft me in elk geval het vertrouwen dat ik op de goede weg ben, gewoon doorgaan met schuren dus. Dit soort pads gebruik je die op een draaiende schaal of alleen stilstaand? Ik heb bij een van de andere schalen geprobeerd aan de binnenkant met een schuurwiel van dit type
1738532996766.png
met redelijk resultaat, alleen blijf je toch al snel met een ongelijk oppervlak zitten.
De putjes waren niet echt mijn probleem, ik weet dat bij zachter hout, wat het bij deze kom toch wel was, het kan uitbreken.
Ik gebruik hoofdzakelijk beitels met carbide wisslemesjes.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.367
257
Nou heb ik ook een haakse boormachine, dus ik moet ff zoeken naar die pad's, daarnaast natuurlijk ook nog een multitool, met schuurpad, alleen zijn die plat/driehoekig, welk afgerond maar toch...
Maar dan nogmaals de vraag, gebruik je deze pads op terwijl je werkstuk draait of niet?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.343
768
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
bij voorkeur als het werkstuk draait, maar niet zo snel als bij het houtdraaien zelf. Te hoge snelheid geeft een te hoge temperatuur, waarbij je plastic klitteband beschadigt of zelfs deels wegsmelt. Hetzelfde geldt voor bot schuurpapier, het wordt dan snel te warm.

De schuurschijven zijn o.a. te krijgen bij houtdraaiverkopers, zoals Ronald Kanne, en de betere speciaalzaken voor bv. het poetsen en polijsten van auto's. Zoeken naar 'schuurschijven 77 mm' (of 76 mm, of 75 mm, dat wordt in de praktijk door elkaar gebruikt) geeft allerlei links.

• Leuk
Waarderingen: fantic

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.738
1.157
Riemst
Met een gewone accu boormachine gaat het ook. Bij kleine schalen is het wel wat moeilijker. Maar ik schuur ook veel uit de hand, met een gewoon blaadje schuurpapier. Bij grote schalen neem ik een 125 mm excentrisch schuurmachine.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
bij voorkeur als het werkstuk draait, maar niet zo snel als bij het houtdraaien zelf. Te hoge snelheid geeft een te hoge temperatuur, waarbij je plastic klitteband beschadigt of zelfs deels wegsmelt. Hetzelfde geldt voor bot schuurpapier, het wordt dan snel te warm.

De schuurschijven zijn o.a. te krijgen bij houtdraaiverkopers, zoals Ronald Kanne, en de betere speciaalzaken voor bv. het poetsen en polijsten van auto's. Zoeken naar 'schuurschijven 77 mm' (of 76 mm, of 75 mm, dat wordt in de praktijk door elkaar gebruikt) geeft allerlei links.
Helemaal mee eens. Schuren op een niet al te hoog toerental. Het midden van de bodem schuur ik wel vaak stilstaand. Ik heb de pads van 25 mm 37 mm 50 mm en 75 mm. Moet het grover dan pak ik mijn rotex 90mm

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
494
294
‘s-Hertogenbosch
Bij nat hout is eventueel abranet een optie, ze zeggen dat het zelfs uitwasbaar is…
Idd drogen met een brander of verfstripper is een optie maar te heet op één plek geeft scheuren als je te gulzig bent….
Schuurpads van @dehoutdraaierij zijn oké, hij heeft ook losse neopreen tussen kussentjes die wat meer flexibiliteit aan het oppervlak geven…
Ik gebruik diverse van die dingen zowel in schroefmachine als in een los draaiende handvat onaangedreven.
Heb zelfs een mk2 stift gemaakt waar er eentje in zit om de laatste puntjes te schuren bij spindelwerk. Ook met m’n kikkertjes is het een onontbeerlijk ding 😇
M’n schuurpapier is meestal gewoon 50x50 vierkant want de hoekjes schuren ook en zorgen dat je minder last hebt van scherpe randen ( en ik heb het geduld niet om ze rond te knippen 🤗)
Groeten John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.