Noesten, wie ziet ze zitten?

Bert59

Nieuw lid
29 sep 2021
4
1
Nijkerk
Noesten, ze worden uitgeboord, weggegooid. Terwijl ze ook heel mooi kunnen zijn.
Als ik mijn fantasie even op de twee afbeeldingen los laat zie ik hier planeten waar magnetische velden in vloeiende lijnen omheen draaien, terwijl in de noest zelf in het klein eveneens kringen zijn te zien. Ook doen de noesten denken aan een steen in een vijver: op het moment van de plons golft het water weg in steeds wijdere kringen.

Noesten, en kwasten zijn over het algemeen niet populair bij houtbewerkers. In een plank zijn ze een zwakke plek maar de noest zelf is niet zwak te noemen, vele spijkers zijn er op kromgeslagen.
Ineens zag ik de noest als een kans, een uitdaging: Wat zou je er als houtbewerker mee kunnen doen?

Mijn vraag is:
Wie heeft positieve ervaringen met de noest? Een manier om noesten te gebruiken, op wat voor manier dan ook. Op internet ben ik weinig tegengekomen over dit onderwerp maar misschien zoek ik niet goed.

Er zijn ook talloze boeken geschreven over houtbewerking: kent iemand een boek of hoofdstuk dat aan het gebruik van de noest is gewijd? Ik zou er graag meer over horen.

Ervaringen en reacties zijn van harte welkom.
 

Bijlagen

  • noest 1.jpg
    noest 1.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 42
  • noest 2.jpg
    noest 2.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 35
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Around 1972/73, I was looking for new front door for our house we just bought, and I contacted a number of specialty places to see what was available in different types of wooden doors and entrances.

One was a surprising door these people made/sold, it was made with knots, all of them where glued against each other and not even on the top then it was flame burned and sand blasted or other, so the knor grain stood out, I don't remember if the inside was also showing the knots or if the had been glued against a solid like plywood.

Made in California, it was too expensive for me and the ?? was how well would it stand the high temps with high humidity in the summer and then the very cold and dry winter weather.

But I must say it was a good looking door with all these knot blocks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
40 jaar geleden maakte ik veel meubels van massief grenen. De knoesten horen erbij en ik vind dat ze het meubel verlevendigen. Heb wel af en toe een losse knoest gehad, maar die lijmde ik dan vast.
Op een gegeven moment maakte ik een linnenkast met vier deuren van 60 cm. De kasten waren van massief grenen, maar de deuren maakte ik van meubelplaat met grenen fineer. Maar dat is toen heel erg tegen gevallen, want het fineer was gerold en er zat geen enkele knoest in. We hebben de kast 17 jaar gehad en tijdens een verhuizing is de kast niet meer terug gekomen. We vonden het een levenloos gezicht, hout zonder knoesten.
Dat is de ervaring van mijn meisje en mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Soms zijn noesten erg geinig bij een houtsnij werk. Het was niet met opzet zo gemaakt, maar toevalligerwijs wel zo gelopen.

Hierbij een houten schoen met de noest in de schoenzool. Dit geeft een doorleeft gevoel bij de schoen.

fIMG_3355.JPG

Hierbij houten ondergoed, waarbij de noest te voorschijn kwam nadat ik meerdere lagen hout had gesneden. Tsja, om dan te stoppen is ook vervelend. Dan maar een natte slip.lingerie foto 4.jpg

overigens wel een leuk idee om met noesten te gaan werken. Ik ben benieuwd wat je gaat maken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb zelf wel enkele keren draaiwerk met een knook erin gedraaid, hier is een Black Walnut die er twee in heeft zitten, en dat werkt best wel goed, maar je moet wel opletten dat het niet teveel scheurt, Ik gebruik CA daar voor, en dan langzaam laten drogen, de knook vul Ik met CA, zoveel als het wil opnemen.

Knotty Black Walnut.jpg Knotty Walnut.jpg

Ik heb ook een Black Cherry knook gedraaid, het was van een dikke tak en was een dikkere schouder aan de zijkant van de boom, die heb Ik er af gezaagd met mijn ketting zaag en toen deze schaal er van gedraaid

Het is dus een schaal van een knook, LOML heeft hem ingepalmd en we hebben hem dus hier in huis.

Black Cherry knot.jpg Black Cherry large knot.jpgBlack Cherry knot bowl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.