No Visible Oil

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Er is weer een nieuw product op de website. (wel meerdere eigenlijk, maar deze moet ik even melden)
Het is al maanden geleden dat ik eraan begonnen ben om het in het program te krijgen en nu is het dan eindelijk zover. No Visible oil. Een "olie" op waterbasis die doet wat het zegt. Beschermt het hout maar je ziet er niets van! milieuvriendelijk, toy safe, makkelijk te verwerken.
No Visible Oil - De Houtdraaierij beschermt hout onzichtbaar!

NVO1.jpg
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Hoe breng je de olie aan op draaiwerk? Is 1 laag met borstel voldoende en dan overtollig product uitwrijven met doek?
In de technische fiche staat er vooral info voor parket (aanbrengen met roller, meerdere lagen, schuren tussen de lagen)
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb het tot nu toe nog maar op 1 vaasje gebruikt en dat heeft licht witte schijn nu. Ik vermoed dat het de fout is van de gebruiker (mss te veel op gedaan). het hout was ook niet volledig uitgedroogd, dus daar zou het ook aan kunnen liggen. denk dat ik eens wat experimentjes ga doen op gedroogd hout... of mss de handleiding/pot eens lezen :D.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoe breng je de olie aan op draaiwerk? Is 1 laag met borstel voldoende en dan overtollig product uitwrijven met doek?
In de technische fiche staat er vooral info voor parket (aanbrengen met roller, meerdere lagen, schuren tussen de lagen)
Hi Olivier,
Je brengt de No visible oil gewoon met een kwast op het hout. De eerste laag zal in het hout trekken. Als het droog is schuur je het met een fijne korrel (320 of 400 oid) Daarmee haal je de uit het hout geperste vezels weg. Breng de tweede laag aan, laat drogen en haal er nog een heel fijn schuurvlies overheen. Als het voor decoratieve stukken is ben je dan klaar. Voor vloeren of kasten is het idd aan te raden om er nog één of 2 lagen overheen te zetten. Het is bedacht voor lichtkleurig hout. Als je het gebruikt op donker hout kan er een witte waas overheen komen. Ik gebruik het op het moment op iepenhout en dat gaat goed. Het hout ziet er onbehandeld uit maar voelt glad en is beschermd.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Hierbij enkele testen. Op eik, grenen, esdoren, berk werkt het perfect. Onzichtbaar, mat, verdonkert het hout niet en laat ook geen witte waas achter. Droogt zeer snel.

Essen geeft problemen, dat wordt rood (zoals bij vers essen als je even stopt met draaien), maar dat krijg ik met andere watergebaseerde producten ook niet in orde. Verschillende stukken geprobeerd en ze zijn al langer dan 6 maanden droog.

Eik, links 'No Visble Oil', rechts Verbeterde houtolie van De Cokerije
IMG_20210704_114131.jpg

Esdoren
IMG_20210704_114506.jpg

Grenen
IMG_20210704_114430.jpg

Berk (met slaap)
IMG_20210704_114446.jpg

Essen (met andere producten test)

IMG_20210704_114608.jpg
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Dus als er iemand een tip heeft om essen zijn oorspronkelijke kleur te laten behouden, laat maar weten. Ik heb geschuurd tot K320.
Op oliebasis met wit pigment misschien, die heb ik niet momenteel.
Al lijkt me dat de foto van dehoutdraaierij ook essen is?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dus als er iemand een tip heeft om essen zijn oorspronkelijke kleur te laten behouden, laat maar weten. Ik heb geschuurd tot K320.
Op oliebasis met wit pigment misschien, die heb ik niet momenteel.
Al lijkt me dat de foto van dehoutdraaierij ook essen is?
Hoi Olivier,

Mooi! Dank voor je uitgebreide test. Ik herken het rood worden van essen niet. Ik heb net 20 urnen afgeleverd in wit essen waar de essen kleur onaangetast bleef. Ik (en de klant) was daar bijzonder tevreden over...

grtz
Ronald
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Zojuist ook een liter besteld.
Vaak kleinere stukken eik die ik moet behandelen en vind het nog een gedoe om steeds kleine hoeveelheden Skylt aan te maken.
Ben benieuwd of het een alternatief is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat is het verschil eigenlijk tussen dit en Trae Lyx Raw Wood Effect Oil ? Heeft iemand daar ervaring mee? Nog duurder, overigens...

[edit] Oh, en in hetzelfde rijtje: Oli Natura Scandic Oil. Nog weer duurder, belooft hetzelfde. Heeft iemand dat wel eens gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Hoi Olivier,

Mooi! Dank voor je uitgebreide test. Ik herken het rood worden van essen niet. Ik heb net 20 urnen afgeleverd in wit essen waar de essen kleur onaangetast bleef. Ik (en de klant) was daar bijzonder tevreden over...

grtz
Ronald
Ondertussen heb ik nog meer essen getest (met name hout van wat oudere bomen) en inderdaad daar komt het niet voor. De rest heb ik afgewerkt met Woca extra witte olie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.