Nieuwste schaafje

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
901
1.022
de buurt van den bosch
Normaal ben ik niet van een tekening maken maar nu lijkt het me wel makkelijk voor het handvat.
Kan het uitknippen en gebruiken als mal.
Had nog een stuk walnoot liggen, ruw 52 mm dik en heb dit geschaafd naar 46 mm dik.
Uit dit stuk kan ik wel weer een paar schaafjes maken.
Volgend weekend ga ik het op maat zagen en kijken of ik de basis al kan maken.
Wordt vervolgd.
1736690961830.png

Bijlagen

• DSC01156.JPG
    DSC01156.JPG
    33,8 KB · Weergaven: 28
  • DSC01157.JPG
    DSC01157.JPG
    60,9 KB · Weergaven: 26
  • DSC01158.JPG
    DSC01158.JPG
    131,6 KB · Weergaven: 27
  • DSC01159.JPG
    DSC01159.JPG
    90,8 KB · Weergaven: 27

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
666
220
Middelburg
Ben niet zo weg van die samengestelde schaven.
Je bedoelt met samengesteld de drie afzonderlijke gedeeltes die aan elkaar worden verlijmd? Wat kan daar verkeert aan zijn? Als je het goed in de lijm zet en je zet ze nadien met genoeg klemmen vast wat kan er dan fout gaan? Uiteraard je lijm moet wel van goede kwaliteit zijn (lees juiste type en geen overjarige lijm) en met genoeg klemkracht

Handtools Only bedankt voor het delen van je filmpje ik heb ook even naar zijn andere filmpjes gekeken; zweihaak en zijn messing hamertje, wat een fijne man om naar te luisteren. Dit kun je niet zeggen van alle Youtubers op het internet, zoals bijvoorbeeld Sedgetools de Amerikaanse schreeuwlelijkerd met zijn honderdduizendmiljoen euro collectie aan FESTOOL en ander DUUR gereedschap,....heeft soms goede tips maar zijn manier van presenteren is tenenkrommend🫣🤢

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
81
114
Vlijmen
Ik ga kijken of ik deze kan maken.
Hij maakt het met machines en ik zal het doen met handgereedschap.
Is geen probleem,duurt alleen wat langer.
Volg hem al een tijdje en deze beste man maakt ook prachtig gereedschap.
bedankt voor het delen en inderdaad zeer prettig om naar te kijken en luisteren. Veel succes met je eigen variant @Handtools only, ik kijk al uit naar je verslag ☺️.
ik Ben nog niet helemaal klaar met kijken, maar iets viel mij op tijdens de bouw van de schaaf wat vraagtekens opriep.
De beste meneer kiest op een gegeven moment wat de voorkant en wat de achterkant van de schaaf wordt. Als argumentatie geeft hij de richting van de nerf aan. hij laat de nerf naar achter toe naar beneden lopen. Logisch zou je zeggen, want, zoals hij aangeeft, verwacht je dan een soepler gebruik van de schaaf. Echter als ik een oude schaaf opknap dan is het, dacht ik, vaak juist andersom. Als je immers de zool wilt vlakken, wat best wel eens moet met een houten schaaf, loop je niet het risico om de achterkant van de mond open te breken als je van de hiel naar de neus toe schaaft, of dat heb ik in ieder geval altijd gedacht, @Handtools only, hoe zie jij dit (als ervaren schaven maker)??

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
901
1.022
de buurt van den bosch
Ik probeer het ook altijd zo te doen want dan schaaf je met de nerf mee.
En dan is het helemaal mooi dat de nerf dan schuin naar onder weg loopt.
Het meeste heeft het hout voor de schaafbeitel te verduren.
De zool achter de schaafbeitel wordt eigenlijk een beetje beschermd door de beitel.
De beitel steekt tenslotte een stukje uit.

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.238
Gaanderen
Je bedoelt met samengesteld de drie afzonderlijke gedeeltes die aan elkaar worden verlijmd? Wat kan daar verkeert aan zijn? Als je het goed in de lijm zet en je zet ze nadien met genoeg klemmen vast wat kan er dan fout gaan? Uiteraard je lijm moet wel van goede kwaliteit zijn (lees juiste type en geen overjarige lijm) en met genoeg klemkracht

Handtools Only bedankt voor het delen van je filmpje ik heb ook even naar zijn andere filmpjes gekeken; zweihaak en zijn messing hamertje, wat een fijne man om naar te luisteren. Dit kun je niet zeggen van alle Youtubers op het internet, zoals bijvoorbeeld Sedgetools de Amerikaanse schreeuwlelijkerd met zijn honderdduizendmiljoen euro collectie aan FESTOOL en ander DUUR gereedschap,....heeft soms goede tips maar zijn manier van presenteren is tenenkrommend🫣🤢
Volgens mij werkt of werkte die overdreven enthousiaste man van SedgeTools bij festool usa. Ik vind hem vermakelijk. Het is gewoon typisch amerikaans verkoopgedrag. Wat mij betreft overdreven, en werkt hier in het algemeen niet.

Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
666
220
Middelburg
Volgens mij werkt of werkte die overdreven enthousiaste man van SedgeTools bij festool usa. Ik vind hem vermakelijk. Het is gewoon typisch amerikaans verkoopgedrag. Wat mij betreft overdreven, en werkt hier in het algemeen niet.
Klopt, het werkt zelf zo erg, dat ik na een minuut het filmpje skip, niet om aan te zien. Vind je dit vermakelijk? Ieder zijn meug maar ik moet er van poepen, wat een façade, zijn Festool wand aan systainers, 5 meter hoog opgestapeld en gerangschikt, met zijn even buitengewoon intelligente beeldvullende nietsnut die er meer voor de show bij staat. Nee geef mij maar filmpjes van het caliber zoals Handtools Only post, daar heb ik meer aan. Hiermee niet zeggende dat ik geen fan ben van goed gereedschap, maar om op zo'n overduidelijke manier te etaleren gaat mij iets te ver. Ik denk dat ik hiervoor te nuchter ben, en ik weinig op heb, met dat Amerikaanse gedrag.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.238
Gaanderen
Vermakelijk in de overdreven betekenis. Ja die Jan met de korte achternaam erbij is wel bijzonder. Het is echt een Amerikaans verhaal. Er zijn ook filmpjes dat hij een demo geeft in de festool kleding. Die zijn wel minder overdreven.
Ik zou hem nooit in mijn winkel willen hebben als demonstrateur. Dat jaagt de klanten de deur uit. Inderdaad spreken de bijdragen van handytools mij meer aan.

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.