Nieuwe zolderkast

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.342
1.073
Ulvenhout
Ik heb besloten om maar eens een kast te maken voor een van de zolderkamers. Tot op heden staat daar een soort Vuku kledinghangkast en de rest ligt op de grond. Dat kan dus mooier. ik heb besloten om een hoge kast te maken voor het hanggedeelte en daarnaast 2 lage kasten.
Laatst vroeg een collega mij naar een kast met van die dikke wanden en het leek me een leuk idee om dat eens te proberen. Om toch niet teveel hout onnodig te gebruiken heb ik een beetje gesmokkeld met het opgedikte kader om de kast heen. Omdat de kast toch tussen de schouw en een muur komt was het dus niet nodig om alle 'dikke' delen zo te maken.

Het corpus is gemaakt van meubelpaneel en gemonteerd met 2 domino's voor de uitlijning en daarnaast is het geschroefd. Het kader en de deuren worden gemaakt van MDF met lakdraagfolie (en 1 deel V313 MDF wat ik nog had liggen, dat scheelde weer de aankoop van een hele extra plaat). Deze delen worden allemaal dekkend gelakt.

Dit was het ontwerp:

Schermafbeelding 2025-01-09 om 20.18.30.png

Hier de losse delen op zolder:

20250118_162002.jpg

20250118_170455.jpg

En hier zie je mijn constructie van het kader:

20250118_143000.jpg

20250118_143005.jpg

De zijpanelen en het afdekking van de lage kasten liggen nu te drogen, hopelijk kan ik die morgen of overmorgen monteren. Dan kan ik ook verder met de deuren. Die worden opliggend, maar omdat er een kader omheen zit lijkt het of ze inliggend zijn.

Leerpunten:

- Voortaan toch de kast eerst in delen naar boven, want als je je net zoals ik verkijkt op de afmeting dan moet je de kast weer uit elkaar halen en de domino's doorzagen...
- Het is niet voldoende om een kader van 18mm te maken wanneer de dikte van de deur ook 18mm is. Bij een opliggende deur ligt het paneel ongeveer 3 mm voor het kader en met een push to open heb je ook zo'n 3mm nodig. Je moet dus zorgen dat je kader ongeveer 21mm voor je corpus ligt.
- Ook ik had problemen met het lakken van lakdraagfolie. Ik weet niet precies waar het aan heeft gelegen, maar de eerste laag kon ik er zo vanaf boenen. Ik denk dat het toch te koud is geworden in de schuur waardoor de hechting niet goed was. Ook had ik de lakdraagfolie niet geschuurd.
Na de eerste ervaring heb ik de folie wel goed geschuurd en na het lakken heb ik de panelen binnen gelegd.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.342
1.073
Ulvenhout
Vandaag de zijpanelen geplaatst en en bovenzijde van de lage kasten. Helaas was de lak nog niet zo hard en dat resulteerde in een paar kleine en minder kleine beschadigingen. Die ga ik nog herstellen.

Waar ik niet uitkom is het volgende: De beide kasten zijn haaks en staan horizontaal. Maar wanneer ik ze tegen elkaar zet is er een kier van ruim een centimeter aan de onderzijde. Dat zou toch onmogelijk moeten zijn? Ik heb de zijwanden met een lijmklem tegen elkaar getrokken en daarna vastgezet met een paar schroeven. Dat was ik toch al van plan maar ik vind het echt raar. Het lijkt mij dat ik ergens iets niet goed doe en ik zou graag weten wat dat is.
Of is het 'normaal' dat er altijd een verschil optreed en dat je dat opheft als je de zijpanelen aan elkaar verbindt?

20250119_131817.jpg

20250119_131831.jpg

20250119_131846.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.701
488
Dordrecht
Ja en die waren vrij gelijk.
Zoals boven vermeld, je hebt geen kuil onder de aansluiting in je vloer?
Als alles haaks is en waterpas staat dan mag er echt geen cm tussen zitten. Kan best een streep ofzo zijn, maar niet meer. Dan is het echt ff zoeken waar de afwijking zit.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
854
51
Drenthe
Kan het zo zijn dat de dekvloer langs de wanden wat hoger ligt dan een meter uit de wand. Dat zou de naad kunnen verklaren. zeker omdat deze aan de onderzijde zit.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.342
1.073
Ulvenhout
Ik denk dat ik me niet goed heb uitgedrukt. Ik schrijf: een kier aan de onderzijde, maar ik bedoel daarmee er zit een kier aan de onderzijde tussen beide zijwanden. Dus hier:

20250119_131831.jpg

Het kan heel goed zijn dat de vloer niet vlak is, maar dit lijkt mij echt een andere oorzaak te hebben. En ik denk dat ik het zelf veroorzaakt heb. Het is nu allemaal rechtgetrokken en de kast staat super stevig, maar zou het de volgende keer graag willen voorkomen.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.701
488
Dordrecht
Dan zul je eerst moeten meten waar de afwijking zit, inclusief je vloer. Zonder die info weet je niet waar het probleem vandaan kan komen.
Dit was trouwens exact de kier die ik me voorstelde, dus blijft de vloer een kandidaat. Midden lager, zijkanten hoger.

• Leuk
Waarderingen: arjaano en Count Chocula

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
956
240
Maar wanneer ik ze tegen elkaar zet is er een kier van ruim een centimeter aan de onderzijde. Dat zou toch onmogelijk moeten zijn
Zo op de foto’s te zien staan je kasten op stelpootjes, daarmee zou je dat verschil er toch uit moeten kunnen halen.
Wat wellicht ook had gekund is een doorlopende sokkel maken waar beide kasten op staan, dan kun je het niet vlak zijn van de vloer met vulplaatjes wegwerken.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
956
240
Maar wanneer ik ze tegen elkaar zet is er een kier van ruim een centimeter aan de onderzijde. Dat zou toch onmogelijk moeten zijn
Zo op de foto’s te zien staan je kasten op stelpootjes die je van binnenuit kunt stellen, daarmee zou je dat verschil er toch uit moeten kunnen halen.
Wat wellicht ook had gekund is een doorlopende sokkel maken waar beide kasten op staan, dan kun je verschillen in de vloer met vulplaatjes wegwerken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.