Nieuwe wielen onder een Hammer combi: Ter lering ende vermaeck

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
709
144
Stiens
Ik had een rij-inrichting (wielen en hefarm) bij mijn Hammer C31 combi gekocht. Daarmee kun je de machine verrijden en keren. D.w.z. als je voldoende ruimte hebt gaat dat best. Ik heb niet zo veel ruimte en dat betekent dat ik de machine heen en weer moest sleuren om hem te kunnen verplaatsen of keren. De wielen zwenken niet. Ik wilde dat makkelijker kunnen doen.

Ik maakte mij zorgen over de belasting van de wielen, over de hoogte van de wielen en ook over het uitsteken zodat ik niet zoiets als van BORA wilde. Iemand adviseerde zwaarlastwielen op mijn vraag hierover op dit forum. Dat leek mij wel wat. Kleine diameter en voldoende last per wiel mogelijk. Mijn machine heeft gaten op de plaatsen voor de wielen, dus niets hield mij tegen. 6 stuks gekocht en twee daarvan geremd.

IMG_20250414_200613.jpgIMG_20250414_200628.jpg

Het valt wat tegen en dat komt door het relatief zachte materiaal van de (wat brede) wielen i.c.m. de harde betonnen vloer die ik in de werkplaats heb. De wielen willen moeilijk zwenken. Er is veel kracht nodig en de verleiding is groot om aan van alles en nog wat aan de machine te sjorren en dat kan eigenlijk niet. Niet aan de wagen en niet aan de geleider voor de parallelgeleider bijv.

Het keren gebeurd maar een enkele keer. Meestal wil ik wat van links naar rechts of van voor naar achter. Maar de wielen staan meestal net niet in de goede richting. Je snapt het wel. Het lukt uiteindelijk wel en werken met de oorspronkelijke rij-inrichting was ook niet makkelijk. Ik had achteraf bekeken geen wielen met rem erbij hoeven kopen.

Ik had veel hardere wielen moeten kopen. Bij navraag bleken die bij dezelfde leverancier wel leverbaar maar dan in een grotere diameter. Volgens de leverancier zijn de keihard. Misschien doe ik dat nog wel eens (en dan natuurlijk met enkele geremde erbij) want ik merk nu weinig van die ca. 40 mm die er in de hoogte bij zijn gekomen. Dat valt mij heel erg mee. (Nu ik dit nog eens nalees, zie ik dat de draagkracht van deze wielen beperkter is. Opletten dus!)

Heb je een zachtere vloer (bijv. hout) dan wil je die harde wielen waarschijnlijk niet om te voorkomen dat je sporen trekt. Dan móet je misschien wel naar die zachtere wielen. Nou ja, bij ieder zal het eisenpakket wel anders zijn. Het is wel zeker dat mijn keuze voor op een betonnen vloer (met epoxy trouwens, dus wel glad), niet zo handig is.
De uitdaging voor mij is om harde wielen te vinden met een relatief kleine diameter die voldoende kunnen dragen. Ik moet rekening houden met ca. 600 kg. Mijn inschatting is dat 4 wielen het gewicht ook kunnen dragen (lees verder).

De oorspronkelijke rij-inrichting bestaat uit een lange relatief slappe as met daarop 3 wielen die met busjes op hun plaats worden gehouden. Die slapte zorgt er volgens mij voor dat alle 3 wielen de grond altijd wel raken.
Toen ik de 6 wielen kocht maakte ik er mij zorgen om of alle wielen wel de grond raken. Het is een gelaste en gezette constructie dus daar kan best eens een mm aan mankeren. Maar ik bedacht dat de hele constructie voldoende robuust is om de krachten op te vangen als een wiel niet mee draagt. Het valt al met al behoorlijk mee. Soms kan ik een wieltje met de hand draaien. Misschien staat een ander wieltje dan op wat spaantjes. Ik heb het idee dat een ring erbij (tussen wiel en kast) al teveel is. Ik laat het zo.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
75
89
Vlissingen
Ik heb er dubbele zwenkwieltjes onder mijn vvd. gezet, gewicht 182kg. Bevalt goed ondanks een ruwe betonvloer, van richting veranderen kost wel wat meer moeite maar minder dan met één breeder wieltje.

Bijlagen

• 20250414_213401.jpg
    20250414_213401.jpg
    114 KB · Weergaven: 5

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.215
637
Noord-Veluwe
Ik had de wielen die jij hebt gebruikt onder mijn Felder FB610 zitten. Die weegt op papier 290kg en dat ging prima op de laminaatvloer in mijn werkplaats.. Ik had alleen de domme fout gemaakt ze zo te monteren dat 2 van de wielen niet volledig rond konden draaien. Als ik me niet vergis is de bekleding van de wielen bij mij van harde polyurethaan. Dat had ik gekozen, zodat ik geen vierkante wielen zou krijgen als de boel een poosje niet verplaatst zou worden. Zat er bij jou een andere bekleding op?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.791
3.436
Ik heb die oranje zwaarlast wielen onder een elektrische wals zitten. Bekleding is polyurethaan. Hetzelfde als bij mijn pompwagen. Het nadeel van nylon wielen is, dat ze vastlopen op elk vuiltje dat op de grond ligt. Dat je bij deze wielen wat kracht nodig hebt om te sturen, komt omdat de sprong bij zo'n klein wieltje niet erg groot is. Als je bang bent dat je roltafel er af valt, zou je kunnen kijken of je niet ergens een beugel, of wat handvaten op het blik van je machine kan monteren.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
709
144
Stiens
Toevallig laatst hetzelfde gedaan maar dan met deze wielen: https://www.amazon.nl/dp/B0D4LQW29L?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1 Met het idee dat je ze makkelijk vast kunt zetten en tevens relatief makkelijk weer verplaatsen. Werkt perfect tot op heden!
Ik ken de wielen. Ik was toen bang dat de machine te hoog zou komen maar eerlijk gezegd ook te krenterig om deze te kopen. Je kunt ze ook nog hoogte-instelbaar krijgen zover ik weet.
Achteraf bekeken was de hoogte geen probleem geweest. Maar gaat het bij jou ook om een apparaat van ca. 600 kg? Het loopt allemaal lekker licht?
zou je kunnen kijken of je niet ergens een beugel, of wat handvaten op het blik van je machine kan monteren.
Goed idee!

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
709
144
Stiens
Ik had de wielen die jij hebt gebruikt onder mijn Felder FB610 zitten. Die weegt op papier 290kg en dat ging prima op de laminaatvloer in mijn werkplaats.. Ik had alleen de domme fout gemaakt ze zo te monteren dat 2 van de wielen niet volledig rond konden draaien. Als ik me niet vergis is de bekleding van de wielen bij mij van harde polyurethaan. Dat had ik gekozen, zodat ik geen vierkante wielen zou krijgen als de boel een poosje niet verplaatst zou worden. Zat er bij jou een andere bekleding op?

Ze zijn relatief zacht maar polyurethaan komt blijkbaar in verschillende hardheden. Zie specificaties in linkjes in mijn bericht. De wielen die beter zouden moeten zijn, zijn ook van polyurethaan.

Ik had al bedacht dat ik de machine regelmatig moet verplaatsen om vierkante wielen te voorkomen. Zal uiteindelijk toch wel gebeuren vermoed ik.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
709
144
Stiens
Ik heb er dubbele zwenkwieltjes onder mijn vvd. gezet, gewicht 182kg. Bevalt goed ondanks een ruwe betonvloer, van richting veranderen kost wel wat meer moeite maar minder dan met één breeder wieltje.
Ik vind ze zo ver uitsteken. Dat wil ik liever niet.
Ik heb wel gekeken naar een Bora Portamate maar ik kon deze niet in de juiste maat krijgen of niet voor de last van 600 kg (weet ik ff niet meer). Maar goed ik wilde dat eigenlijk toch niet.

Dat een dubbel wiel beter werkt is belangrijk om te weten.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
234
165
Echt
Ik ken de wielen. Ik was toen bang dat de machine te hoog zou komen maar eerlijk gezegd ook te krenterig om deze te kopen. Je kunt ze ook nog hoogte-instelbaar krijgen zover ik weet.
Achteraf bekeken was de hoogte geen probleem geweest. Maar gaat het bij jou ook om een apparaat van ca. 600 kg? Het loopt allemaal lekker licht?
Zover ik begrijp heb jij ook de C3-31 en die weegt +- 600kg! De wielen zijn niet in hoogte verstelbaar maar er is een mogelijkheid om een foutje uit en in te draaien waarmee je de machine op z'n plaatst zet en tevens ook kan stellen. Gezien ik de VVD sporadisch gebruik maar het meeste de zaag is het een kwestie van ff de voetjes los ratelen en mijn combi omdraaien zodat ik de VVD kan gebruiken. Het is zeker geen boodschappen kar wat je duwt maar qua manoeuvreerbaarheid prima voor mijn doen.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.168
971
Enschede, Twente
Nou, mijn A3-31 staat op een knetterharde betonnen vloer die met iets behandeld is dat het behoorlijk slippery maakt & ik kan de machine vrij makkelijk heen en weer schuiven. Die rijinrichting heb ik ook, maar gebruik hem dus zelden.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
709
144
Stiens
Naar voren, naar achteren, van links naar rechts, van rechts naar links. Was dat niet een liedje?
Zonder gekheid, de machine hoeft bij mij maar binnen een vierkante meter te kunnen bewegen om er alles uit te halen: redelijk uit de weg en dan weer genoeg ruimte links en rechts voor langer materiaal.
Ok, ik kan mij voorstellen dat je hem dan vastzet op een houten plaat met een omgekeerd stuk tapijt er onder. Maar jij schuift dus zonder wielen of wat ook?

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.