Ik had een rij-inrichting (wielen en hefarm) bij mijn Hammer C31 combi gekocht. Daarmee kun je de machine verrijden en keren. D.w.z. als je voldoende ruimte hebt gaat dat best. Ik heb niet zo veel ruimte en dat betekent dat ik de machine heen en weer moest sleuren om hem te kunnen verplaatsen of keren. De wielen zwenken niet. Ik wilde dat makkelijker kunnen doen.
Ik maakte mij zorgen over de belasting van de wielen, over de hoogte van de wielen en ook over het uitsteken zodat ik niet zoiets als van BORA wilde. Iemand adviseerde zwaarlastwielen op mijn vraag hierover op dit forum. Dat leek mij wel wat. Kleine diameter en voldoende last per wiel mogelijk. Mijn machine heeft gaten op de plaatsen voor de wielen, dus niets hield mij tegen. 6 stuks gekocht en twee daarvan geremd.


Het valt wat tegen en dat komt door het relatief zachte materiaal van de (wat brede) wielen i.c.m. de harde betonnen vloer die ik in de werkplaats heb. De wielen willen moeilijk zwenken. Er is veel kracht nodig en de verleiding is groot om aan van alles en nog wat aan de machine te sjorren en dat kan eigenlijk niet. Niet aan de wagen en niet aan de geleider voor de parallelgeleider bijv.
Het keren gebeurd maar een enkele keer. Meestal wil ik wat van links naar rechts of van voor naar achter. Maar de wielen staan meestal net niet in de goede richting. Je snapt het wel. Het lukt uiteindelijk wel en werken met de oorspronkelijke rij-inrichting was ook niet makkelijk. Ik had achteraf bekeken geen wielen met rem erbij hoeven kopen.
Ik had veel hardere wielen moeten kopen. Bij navraag bleken die bij dezelfde leverancier wel leverbaar maar dan in een grotere diameter. Volgens de leverancier zijn de keihard. Misschien doe ik dat nog wel eens (en dan natuurlijk met enkele geremde erbij) want ik merk nu weinig van die ca. 40 mm die er in de hoogte bij zijn gekomen. Dat valt mij heel erg mee. (Nu ik dit nog eens nalees, zie ik dat de draagkracht van deze wielen beperkter is. Opletten dus!)
Heb je een zachtere vloer (bijv. hout) dan wil je die harde wielen waarschijnlijk niet om te voorkomen dat je sporen trekt. Dan móet je misschien wel naar die zachtere wielen. Nou ja, bij ieder zal het eisenpakket wel anders zijn. Het is wel zeker dat mijn keuze voor op een betonnen vloer (met epoxy trouwens, dus wel glad), niet zo handig is.
De uitdaging voor mij is om harde wielen te vinden met een relatief kleine diameter die voldoende kunnen dragen. Ik moet rekening houden met ca. 600 kg. Mijn inschatting is dat 4 wielen het gewicht ook kunnen dragen (lees verder).
De oorspronkelijke rij-inrichting bestaat uit een lange relatief slappe as met daarop 3 wielen die met busjes op hun plaats worden gehouden. Die slapte zorgt er volgens mij voor dat alle 3 wielen de grond altijd wel raken.
Toen ik de 6 wielen kocht maakte ik er mij zorgen om of alle wielen wel de grond raken. Het is een gelaste en gezette constructie dus daar kan best eens een mm aan mankeren. Maar ik bedacht dat de hele constructie voldoende robuust is om de krachten op te vangen als een wiel niet mee draagt. Het valt al met al behoorlijk mee. Soms kan ik een wieltje met de hand draaien. Misschien staat een ander wieltje dan op wat spaantjes. Ik heb het idee dat een ring erbij (tussen wiel en kast) al teveel is. Ik laat het zo.
Ik maakte mij zorgen over de belasting van de wielen, over de hoogte van de wielen en ook over het uitsteken zodat ik niet zoiets als van BORA wilde. Iemand adviseerde zwaarlastwielen op mijn vraag hierover op dit forum. Dat leek mij wel wat. Kleine diameter en voldoende last per wiel mogelijk. Mijn machine heeft gaten op de plaatsen voor de wielen, dus niets hield mij tegen. 6 stuks gekocht en twee daarvan geremd.


Het valt wat tegen en dat komt door het relatief zachte materiaal van de (wat brede) wielen i.c.m. de harde betonnen vloer die ik in de werkplaats heb. De wielen willen moeilijk zwenken. Er is veel kracht nodig en de verleiding is groot om aan van alles en nog wat aan de machine te sjorren en dat kan eigenlijk niet. Niet aan de wagen en niet aan de geleider voor de parallelgeleider bijv.
Het keren gebeurd maar een enkele keer. Meestal wil ik wat van links naar rechts of van voor naar achter. Maar de wielen staan meestal net niet in de goede richting. Je snapt het wel. Het lukt uiteindelijk wel en werken met de oorspronkelijke rij-inrichting was ook niet makkelijk. Ik had achteraf bekeken geen wielen met rem erbij hoeven kopen.
Ik had veel hardere wielen moeten kopen. Bij navraag bleken die bij dezelfde leverancier wel leverbaar maar dan in een grotere diameter. Volgens de leverancier zijn de keihard. Misschien doe ik dat nog wel eens (en dan natuurlijk met enkele geremde erbij) want ik merk nu weinig van die ca. 40 mm die er in de hoogte bij zijn gekomen. Dat valt mij heel erg mee. (Nu ik dit nog eens nalees, zie ik dat de draagkracht van deze wielen beperkter is. Opletten dus!)
Heb je een zachtere vloer (bijv. hout) dan wil je die harde wielen waarschijnlijk niet om te voorkomen dat je sporen trekt. Dan móet je misschien wel naar die zachtere wielen. Nou ja, bij ieder zal het eisenpakket wel anders zijn. Het is wel zeker dat mijn keuze voor op een betonnen vloer (met epoxy trouwens, dus wel glad), niet zo handig is.
De uitdaging voor mij is om harde wielen te vinden met een relatief kleine diameter die voldoende kunnen dragen. Ik moet rekening houden met ca. 600 kg. Mijn inschatting is dat 4 wielen het gewicht ook kunnen dragen (lees verder).
De oorspronkelijke rij-inrichting bestaat uit een lange relatief slappe as met daarop 3 wielen die met busjes op hun plaats worden gehouden. Die slapte zorgt er volgens mij voor dat alle 3 wielen de grond altijd wel raken.
Toen ik de 6 wielen kocht maakte ik er mij zorgen om of alle wielen wel de grond raken. Het is een gelaste en gezette constructie dus daar kan best eens een mm aan mankeren. Maar ik bedacht dat de hele constructie voldoende robuust is om de krachten op te vangen als een wiel niet mee draagt. Het valt al met al behoorlijk mee. Soms kan ik een wieltje met de hand draaien. Misschien staat een ander wieltje dan op wat spaantjes. Ik heb het idee dat een ring erbij (tussen wiel en kast) al teveel is. Ik laat het zo.