Nieuwe werkbank

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens iets gepost heb. Ik volg wel veel, maar het ontbreekt mij dikwijls de tijd om zelf een bijdrage te leveren, hoewel ik op het vlak van houtbewerking niet echt stil heb gezeten de laatste tijd.

Wat ik wel met jullie wou delen is het maakproces van mijn nieuwe werkbank. Het is een kruisbestuiving tussen de werkbank van Paoson Woodworking en Klavieratelier.

De eerste stap is gebaseerd op Paoson en bestaat uit het op elkaar lijmen van verschillende delen multiplex 18 mm, waardoor je twee stevige basisframes krijgt. Een beetje het principe van pen en gat-verbinding, maar dan met multiplex.

Hierin heb ik net als Paoson twee kasten op maat gemaakt die perfect gealigneerd zijn om later lades in te maken.

IMG_20200523_102055.jpgIMG_20200523_102104.jpgIMG_20200523_122816.jpgIMG_20200523_122824.jpgIMG_20200523_152714.jpgIMG_20200523_152723.jpgIMG_20200523_102104.jpg

Nadat de frames klaar waren, heb ik de gaten geboord voor de benchdogs, om zaken vast te klemmen of om platen op te zetten en vast te klemmen. Ik heb geleerd uit mijn vroegere fouten en heb mij een boorstaander aangeschaft. Zo ben ik zeker dat de gaten perfect recht zijn. Vorige keer hat ik de gaten uit de vrije hand geboord in 18 mm met alle gevolgen vandien.

IMG_20200524_121357.jpgIMG_20200524_121404.jpg

Hieronder zie je al de frames met de kasten ingebouwd. Bij het samenvoegen van de frames en de kasten krijg je een heel stevige constructie.

IMG_20200525_203243.jpgIMG_20200525_203250.jpg

Aan de onderkant van de werkbank heb ik 4 padouk blokken bijgelijmd als extra steun voor de wielen.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos en JochemK

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
IMG_20200525_212823.jpg

Klavieratelier gebruikt een betonplex als basis, maar bij nader inzien vond ik de randen toch maar iets te fragiel. Ik had nog een balk recuperatiehardhout liggen, waarmee ik de randen dan verstevigd heb.

IMG-20200601-WA0002.jpgIMG-20200601-WA0003.jpg

Gisteren dan uiteindelijk het voorlopig laatste stukje afgewerkt, nl. de installatie van de Veritas twin screw vice. Hiervoor heb ik eerst een stuk hardhouten balk verlijmd.

IMG-20200601-WA0001.jpg

En na afwerking ervan de Veritas bankschroef geïnstalleerd.

IMG_20200602_161216.jpgIMG_20200602_161225.jpgIMG_20200602_161239.jpgIMG_20200602_161254.jpgIMG_20200602_161308.jpg

Nu moet ik nog de gaten boren en de geleider en de plaat voor de freestafel. Op dat laatste wordt het waarschijnlijk nog wat wachten, want zowel in bij GereedschapPro als bij Fine Tools is de incra plaat voor de Triton voorlopig uitverkocht.

Verder verslag volgt later :)
 

Bijlagen

  • IMG-20200601-WA0001.jpg
    IMG-20200601-WA0001.jpg
    151,7 KB · Weergaven: 40
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ziet er goed uit. Mooie afwerking zo van de randen, dat geeft een luxe uitstraling.
En zo zie je maar dat je nooit teveel lijmklemmen kunt hebben 😎

Als het wachten op de freesplaat je te lang duurt, Ik heb een Kreg freesplaat liggen met een set ringen die ik niet meer gebruik, is voor de Triton. Stuur maar een pb als je interesse hebt.

Rob
 
  • Leuk
Waarderingen: franksken

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Een mooie werkbank en netjes afgewerkt, maar is dat betonplex niet te glad om lekker op te werken?
Zal er ook wel van afhangen wat je er doorgaans op doet.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Een mooie werkbank en netjes afgewerkt, maar is dat betonplex niet te glad om lekker op te werken?
Zal er ook wel van afhangen wat je er doorgaans op doet.

Dag Kor,
Eerlijk gezegd vreesde ik daar zelf ook een beetje voor. Maar ondertussen heb ik de werkbank al in onafgewerkte toestand even gebruikt en het valt heel goed mee. Bovendien, als de gaten erin geboord zijn, heb ik extra klemmogelijkheden, en dat is uiteindelijk de bedoeling.

Beste groet

Frank
 

dehouthakker

Nieuw lid
30 jul 2020
10
5
Hallo @franksken, ik was net bezig en zat enorm te twijfelen tussen de Paoson en Klavieratelier werkbank. Dit is echt het beste van beide werelden! Ziet er goed uit. Kun je ook de plannen (3D of pdf) delen? Wat zijn ongeveer de ruwe dimensies, zoals de hoogte van de stroken?
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hallo @franksken, ik was net bezig en zat enorm te twijfelen tussen de Paoson en Klavieratelier werkbank. Dit is echt het beste van beide werelden! Ziet er goed uit. Kun je ook de plannen (3D of pdf) delen? Wat zijn ongeveer de ruwe dimensies, zoals de hoogte van de stroken?

Ik vond dit ook de beste combinatie ;) Plannen van de bank heb ik niet, maar ik heb dezelfde afmetingen genomen als het werkblad van Klavieratelier, en mij daarop gebaseerd. De hoogte van de werkbank, inclusief de wielen is 90 cm, omdat dit ook dehoogte is van de Festool MFT. De MFT gebruik ik soms in combinatie met de werkbank.

De stroken zelf zijn 11 cm.

Ik heb de werkbank nu al een goede twee maanden in gebruik en ben er zeer tevreden over. Het enige wat ik zou veranderen, maar daarvoor is mijn werkplaats te klein, is om de werkbank wat groter te maken. Als je de plaats hebt, dan mag die gerust wat breder en langer zijn. Ik ben nog aan het twijfelen om er lades in te maken, maar of ik dat ga doen, daar ben ik nog niet uit. Nu ben ik bezig met kasten te maken, en voor het infrezen van de domino's kan ik de festool stofzuiger gemakkelijk onder de werkbank plaatsen. Dat alleen al vind ik super handig.

Ook voor het inbouwen van de freestafel ben ik er nog niet uit, maar voorlopig neig ik er toch naar om die apart te houden van de werktafel.
 
  • Leuk
Waarderingen: dehouthakker

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
je hebt aan de zijkanten gaten voor klemmen , zoals bv hookedonwood
heeft die bankschroef nog een meerwaarde tov de gaten + klemmen ?

Wat mij betreft wel, bijvoorbeeld om korte stukken met de hand te schaven. Daarvoor gebruikte ik dikwijls de gewone metalen bankklem, maar nu grijp ik snel terug naar de veritas bankschroef.

Voor de installatie van de bankschroef vind ik wel dat Veritas een systeem had moeten voorzien tegen het doorhangen van de houten klem. Door het gewicht ervan en de lengte van de spindel, gaat de sluitbalk een paar mm doorzakken ten opzichte van de eerste balk, en dat irriteert mij. temeer omdat ik vind dat het ligt aan een gebrek in ontwerp van de spindel. Er bestaat een video waar een Amerikaan dat heeft opgelost, maar die vind ik niet zo direct terug
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.