Nieuwe werkbank met als doel...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
...ja, daar ben ik nog niet helemaal aan uit. Ik heb een werkbank langs de achterwand, van 100cm hoog. Daar doe ik klein werk op en daarvoor is het een prettige hoogte.
Ik heb ook een 'werktafel' op 85 hoog waar ik momenteel al mijn hak/breek/zaagwerk op doe, evenals assemblage. Maar deze tafel, gebouwd van een oud frame met een boxframe mdf werkblad erop, is niet perfect recht (hangt heel lichtjes door ondertussen). Uiteindelijk wil ik dat deze tafel alleen nog maar assemblage is.

Ik wil dus een stevige 'ram'tafel maken. Eentje waar ik langs kan zagen, beitelen, dat soort zaken - zonder dat de tafel verschuift. Hij moet dus zwaar zijn, en makkelijk te bedienen klemmen hebben - zowel langs de bovenzijde (lange/platte/dunne werkstukken) als langs de zijkant (voor het fijn zagen van verbindingen). Daarnaast zit ik er ook aan te denken of ik er een verwijderbaar frame op wil maken om grotere werkstukken en balken die niet op/in de VVD passen, met een bovenfrees te vlakken en tevens lange passeerbewegingen te kunnen maken, bijvoorbeeld voor een front of afwerklatje. Dat laatste is optioneel (nog geen idee hoe ik zoiets moet maken) en is sowieso pas van toepassing als ik de bank al gebouwd heb.

Men beginne met een stapel hout:

1ef90ace-f1b0-4b04-95c4-d2d8a849f79f.jpg

In dit geval een stapel gratis hout die ik mocht komen halen bij iemand die er zat van wat dat het in de weg lag voor zijn vakantiehuis.
Het zijn vooral dikke bielsen van onder de twee meter en diktes tot 15x15.

72eea664-b319-410e-8815-9afb524fcf2a.jpg

Gelukkig komt er nog wel relatief mooi hout onder tevoorschijn.

5cb96232-2765-48bc-88a8-867bd290b6bc.jpg

en krijg ik ze (uiteraard) mooi vlak en parallel. Die VVD heeft zichzelf nog lang niet terugverdiend, dus werken moet 'ie :).

4992e54c-a487-45b8-8ba7-43f89f48b5c8.jpg

ik heb gemerkt dat de Scheppach afzuiging met zijn miezerige 183m3/min nog prima bij kan blijven, vermits ik het bij maximaal 2mm per keer hou (dat is volgens mij sowieso een goed advies?) en regelmatig de boel leegmaak. Ga ik een balkje te lang door en de spaanders vliegen ineens door de werkplaats dan heb ik te lang gewacht...

20200902_201304.jpg


Volgende stap is dus om alle 5 de balken op eenzelfde dikte te brengen (uiteraard) en dan wel zo dat er geen lelijke stukken meer aan zitten. Ik verwacht dat ik hiermee in ieder geval boven de 13cm in het vierkant kan blijven. Uiteindelijk zal ik deze balken aaneen lijmen met Woodmax (ik reken erop dat de blijvende flexibiliteit van deze lijm, evenals het simpele gewicht van dit werkblad zal bijdragen aan het absorberen van de energie van het werken op de bank). Er komen uiteindelijk ook twee lange draadeindes door het blad, maar daarmee ga ik tevens de poten van het frame fixeren (los van een houtverbinding plus lijm). Los van de stevigheid lijkt me dit ook een leuk designelement.

Het frame komt ook van deze stapel balken, maar dan dunnere varianten. Vier dikke poten die langs de zijkant in het blad verwerkt worden (zodat de poot tegelijkertijd het blad steunt en fixeert) en uiteraard dwarsliggers tussen alle poten voor de rigiditeit en tevens om daar een aflegplank te kunnen maken.

Ik heb nog geen flauw idee hoe ik de werkstuk klemmen ga aanpakken, doch ik weet wel dat ik gaten in de bovenzijde wil maken voor 'benchdogs' (geen idee van de nederlandsche term). Ideeën / aanmerkingen zeer welkom :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
leuk project! Ik zou er wel een “ wegwerpplaat” bovenop maken in mdf oid het zou zonde zijn om je nieuwe mooie werkbank vol zaagsnedes ed te hebben

Die redenatie volg ik wel maar ik heb nu juist al een MDF plaat om op te werken, ik wil iets moois :) en de gedachte is dat ik met 13+ cm bladdikte en een freesframe altijd nog een keer een paar millimeter af kan halen indien echt nodig. Ik wil nu naast alle praktische kanten ook gewoon een mooie bank om tegenaan te kijken :).
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
ik heb gemerkt dat de Scheppach afzuiging met zijn miezerige 183m3/min nog prima bij kan blijven
183m3/min is bepaald niet miezerig hoor, 3 kuub per seconde lijkt me ruim voldoende voor afzuiging spaanders:D
Maar alle gekheid op een stokkie; veel plezier met bouwen en we zijn zeer benieuwd naar je voortgang!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In afwachting van het drogen van het hout voor de boekenkast ben ik alvast aan het voorsorteren op de bewerkingen voor de werkbank. Ik kwam deze video tegen:


en daarna, van dezelfde maker, deze:


en dat vond ik vreselijk inspirerend. Ik wil mijn werkbank een aantal van dit soort 'ouderwetsche' methodes meegeven om hout te kunnen bewerken. Ik ga dus zo'n 'stop' maken om hout tegenaan te zetten, er komen ruimtes/groeven in de bovenzijde om een 'shooting board' Shooting board - Wikipedia (geen idee van de nederlandse term) en een zaaggeleider in te kunnen 'hangen' (want ik wil de werkbank toch wat breder hebben en dan kun je er lastig overheen grijpen) en er komen 'holdfasts' in ofwel klemijzers. Deze verkopen ze o.a. bij Baptist. Ik heb echter begrepen dat de dikte van het blad nogal van belang is.

Momenteel heb ik mijn balken op ~13cm dik. Daar zal misschien nog íets afgaan (ivm lelijke plekken die ik eruit wil hebben) maar liefst zo 'gewichtig' mogelijk om veel kinetische energie te kunnen opvangen. Het frame word van identieke balken gemaakt en krijgt dus ook de in de video getoonde driehoeksverbindingen om het écht stijf te maken.

Maar nu de balken nog los staan en niet verlijmd zijn kan ik de dikte nog aanpassen. Zal ik:

- het hele blad dunner maken tot de aanbevolen ~7cm om die klemijzers goed te laten werken, of
- het blad zo dik mogelijk houden en dan aan de onderzijde gewoon een groter gat boren dan aan de bovenzijde?

Die tweede methode gaat dan echter niet op voor het maken van gaten aan de zijkant van de bank, waar ik ook wel dingen zal willen gaan klemmen. Dan zou ik dus nog een 'schort' van dunner materiaal om de bank moeten maken die onder het werkblad uit komt.

Iemand leuke ingevingen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.