Nieuwe uitdaging: zwaluwstaarten

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dit is zeker niet slecht. Het grote voordeel van zachtere houtsoorten is dat je ze veel krapper kunt zagen en dan kan je ze in elkaar slaan. Nauwelijks kieren zal je dan zien. Wel moet het dan in een keer goed zitten want als je die strakke verbindingen uit elkaar moet halen kan er vanalles scheuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Die zijn best geslaagd.
Beuk is inderdaad best hard, maar uitstekend als oefenmateriaal.
Zacht hout zal inderdaad gemakkelijker te bewerken zijn, maar moeilijker om de verbindingen mooi strak te krijgen. Je zou eventueel kunnen proberen met yellow poplar (tulpenhout). Dat is relatief zacht maar strak te bewerken.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beuk is denk ik een goede houtsoort. Het is niet zo duur en goed te verkrijgen. Het is niet zo kneiterhard vergeleken met eiken. Ik heb met poplar een gereedschapkist gemaakt, ook met zwaluwstaarten. Dit was weer erg zacht waardoor het slecht te bewerken was, zelfs met een vlijmscherpe bijtel.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Dat ziet er heel netjes uit hoor, @Musicus !

Beuken is denk ik juist fijn om mee te oefenen in hardhout. Ik heb er zelf nog geen zwaluwstaart mee gemaakt, maar ik vind het wel altijd heel strak af te werken door de fijne nerf.
Mijn laatste poging van zwaluwstaarten was in eiken. Door de grovere nerf is dat minder vergevingsgezind voor een klein foutje als er nog iets moet worden bijgewerkt.
(Wat ook niet helpt is dat ik bij één van de huizen op de lijn heb gezaagd, dus daar gaapt nu een spleet ter dikte van het zaagblad. Na verlijmen zet ik daar een dun stukje hout in. De meester schuilt in het kunnen oplossen van zijn fouten, of zoiets toch?)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zachte houtsoorten zijn inderdaad iets meer vergevingsgezind. Doordat het hout wat kan samendrukken, krijg je altijd weer een strakke verbinding (mits je uiteraard niet teveel wegzaagt). Ik ben er in eik nog niet in geslaagd hetzelfde resultaat te behalen als in vuren. Maar je wil uiteraard ook dat je werkstuk lang meegaat, en niet gemakkelijk blutst. Daarvoor kies ik voor kistjes en dergelijke toch altijd voor eik of beuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.