Nieuwe tafelfrees - vraag over doorvoerapparaat en afzuiging

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Gisteren heb ik mijn nieuwe tafelfrees binnengekregen. Er zit een aanvoerapparaat bij met 4 rollen, hoe plaats ik deze ten opzichte van de freesas? Precies in het midden, aanvoerzijde meer rollen of uitvoerzijde meer rollen?

Mijn afzuiging komt aan met 150mm, op de machine zit achterop de kap 1x aansluiting 120, en aan de onderzijde van de machine nog 2x 80mm. Hoe sluit ik dit aan zodat hij het meest efficiënt afzuigt?

Ik dacht zelf aan:

Broekstuk 150, met uitgang 2x 120. Dan de onderste uitgang met 1 meter flexibel naar de freeskap van de machine. De andere uitgang van 120 dan voorzien van y stuk met 2 uitgangen van 80, en deze met 2 meter flexibele slangen naar de onderzijde van de machine, is dit een juiste gedachte?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Met twee wielen aan elke kant inderdaad, in geval van drie wielen horen er twee aan de uitvoerkant.

Welke machine heb je precies gekocht? Ik heb toevallig ongeveer dezelfde machine als in het filmpje hierboven, die werkt op de freesunit met een 120mm aansluiting op de freesgeleider en een 80 mm aansluiting aan de freesas. De afzuiging is bijna perfect te noemen, dus ik zou al geneigd zijn om de combo 120 + 80 al eens te testen. Zo niet, lijkt me jouw plan zeker de goede manier. Het belangrijkste blijft om de lengte/hoeveelheid flexibele darm zo laag mogelijk te houden, om het verlies in het leidingwerk te beperken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Er zit een aanvoerapparaat bij met 4 rollen, hoe plaats ik deze ten opzichte van de freesas?
een verkoper die zich betrokken voelt, legt jou dat uit
maar goed, tot daar toe
2 wielen voor + 2 na de as, zoals @Petrolhead reeds schreef
zet de wielen ook schuin tov de geleider
het wiel aan de uitgaande kant moet minstens 1 cm dichter bij de geleider staan dan het wiel dat als eerste het werkstuk meeneemt
zodoende duwen de wielen het werkstuk tegen de geleider
ik zet de wielen ook niet horizontaal, maar licht hellend tov het werkvlak
de kant van de wielen die tov de geleider de buitenkant is, komt iets lager dan de binnenkant
ook weer om het werkstuk steeds tegen de geleider te houden
Mijn afzuiging komt aan met 150mm, op de machine zit achterop de kap 1x aansluiting 120, en aan de onderzijde van de machine nog 2x 80mm. Hoe sluit ik dit aan zodat hij het meest efficiënt afzuigt?
diameter van de afzuiging pas op het laatste ogenblik verkleinen
3 aansluitingen ?
moet een dijk van een machine zijn met kantelbare spil !
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Bedankt voor de reacties, daar kan ik mee aan de slag! Het is inderdaad een flinke machine; casadei f25 met kantelbare spil naar 2 kanten, vandaar denk ik ook de 2 afzuigingen aan de onderzijde. Ik ga eea aan hulpstukken bestellen, zal een foto plaatsen als het gereed is!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
casadei f25 met kantelbare spil naar 2 kanten
je bent een gelukkig man !
mijne kantelt slechts naar 1 kant + opname is slechts 240 mm (klote, want 250 mm is meer gemeengoed)
tip: heeft de machine een vaste plaats, zet dan aan de uitvoerkant op afstand een rolbok waarvan je de poten op de vloer schroeft, wat bij zware werkstukken doorzakken vermijdt
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
367
159
Eindhoven
Ik ben er ook erg content mee, lang voor gespaard. Het was een voorraad machine, met veel opties erop, weet niet of ik anders bijvoorbeeld voor de kantelbare spil gekozen zou hebben. Hopelijk kan ik er snel mee aan de slag, voorheen had ik een profileermachine met voor mij veel te veel opties, het was altijd een strijd om hiermee te moeten werken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
722
30
BE / Tienen
Zie post nu pas.
Knappe machine.
Positie aanvoerder: in geen geval te ver in de richting van de aanvoerende geleider. Het is een beetje afhankelijk van de bewerking die je aan het doen bent. In het midden zoals in het filmpje en eerder aangehaald kan voor veel bewerkigen . Voordeel: Werkstuk wordt door de aanvoerder aangenomen voor het in aanraking komt met de frees. Risico op terugslag wordt maximaal verkleind.
Voor bewerkingen waar de frees de volledige kant van het werkstuk wegfreest, en je de invoerende en uitvoerende geleider niet in dezelfde lijn zet, is het vaak nuttig om de aanvoerder naar achter te verschuiven en hem iets meer op de uitvoerende geleider te laten duwen. Net zoals je op een vlakbank je hout aanduwt op de utivoerende tafel van zodra het kan.
Drift van de aanvoerder: zoals eerder aangegeven ietswat schuin, aanduwend op de uitvoerende geleider indien mogelijk. Die 1cm kan je bij sommige bewerkingen niet halen, wanneer je bijvoorbeeld een schuine kant freest of een verstekfrees gebruikt blijft er te weinig materiaal staan, dan duwt de aandrijver dat smalle randje of de punt van het verstek te stevig tegen de uitvoerende geleider, dat randje breekt dan of plooit en je krijgt een heel onregelmatig freesbeeld. In dit geval stel je hem nagenoeg parallel aan de geleiders. Horizontaal geef ik hem ook een klein beetje 'val': makkelijk invoeren in combinatie met voldoende druk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.