Nieuwe schaven van Ulmia.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
Ulmia kennen we van de houten schaven, de verstekzaag etc. Veel producten die al heel lang op dezelfde manier gemaakt worden. De laatste jaren hebben ze wel een hele mooie serie winkelhaken en zwemhaken ontwikkeld.
En nu een nieuwe schaaf, aluminium body, een infill van gerecycled kunststof en verwisselbare messen. Dat is dus echt andere koek en het spreekt ons als hobbyist en purist misschien niet direct aan. Maar er zijn ook veel timmerlieden op de bouw die een schaaf nodig hebben om even een paar halen aan een plank te geven om deze passend en strak te maken. Die hebben geen uitgebreide slijpset bij zich.. Dan is een schaaf die licht is, niet roest en verwisselbare messen heeft best wel praktisch!

Feinewerkzeuge heeft ze op de site staan, binnenkort leverbaar Ulmia Alu-Line Hobel

Een uitgebreidere beschrijving vind je hier: https://www.ulmia.de/ulmia-wAssets/docs/alu-line-hobel/HeimwerkerPraxis_6_2022.pdf

jaap

ulmia-aluline-hobel-4.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Je had vroeger ook zo iets van RALI. Ik weet niet of dat nog bestaat. Volgens mij maken ze die schaven gewoon te duur voor de doel groep. Een stanley schaafje kost 50 euro en past makkelijk in je zak. Stanley heeft ook zo'n schaaf gehad met verwisselbare mesjes. Daar heb ik er ook nog een van. Maar op de bouw gebruik ik gewoon een houten blokschaaf. Snel weer scherp, niemand die hem jat. En als hij op de grond stuitert, dan doet hij het daarna nog steeds.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en ZotVanHout

LFlab

Post veel
7 mei 2018
964
306
Rosmalen
Moest ook gelijk aan Rali denken, maar dan iets meer nagedacht over ergonomie, want die waren nogal recht en hoekig.
Edit: oh wacht dat ziet er wel echt anders uit dan Rali. Maar zo'n naad in het kunstof voor en achter, dat ga je voelen denk ik.
En ook, 200 euro ?!?!, sodeju.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
De Rali is te koop in de webshop van Felder Nederland. Ik heb ooit gehoord dat ze ook handig zijn op de randen van multiplex, wat een lastig oppervlak is voor een schaaf.

Er zijn tegenwoordig ook Japanse schaven met een wisselmes, ik moest er wel even aan wennen toen ik dat las. Maar het zal om dezelfde praktische redeneren zijn.

jaap
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zo op het eerste gezicht vind ik de prijs vrij hoog.
Maar ik ben wel benieuwd. Voor dat geld mag je wel een zeer innovatief systeem verwachten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Zou leuk zijn als dit beter en verfinder is dan de RALI's. Ik heb er 1, maar die is meer voor wat grover werk naar mijn mening.
Ik heb zelf een aardige hekel aan slijpen, voelt voor mij als oponthoud, dus mits het een volwaardig alternatief is, zou het me wel passen denk ik. Ben benieuwd naar de ervaringen zodra ze uitgeleverd worden....
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.231
533
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb zelf een aardige hekel aan slijpen, voelt voor mij als oponthoud
Wel grappig, er zijn tientallen youtube filpjes die laten zien hoe je een (schaaf)beitel nog sneller slijpt. Hast, haast, snel.

Je kunt het slijpen ook als een meditatief moment nemen/inbouwen, even nadenken, wat doe ik, waar ben ik mee bezig, waarom doe ik dat, waarom zo, klopt het wel met wat ik bedacht had.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Wel grappig, er zijn tientallen youtube filpjes die laten zien hoe je een (schaaf)beitel nog sneller slijpt. Hast, haast, snel.

Je kunt het slijpen ook als een meditatief moment nemen/inbouwen, even nadenken, wat doe ik, waar ben ik mee bezig, waarom doe ik dat, waarom zo, klopt het wel met wat ik bedacht had.
Dat moet een ieder voor zichzelf weten, maar ik wil zelf gewoon werk maken, dus des te minder ik met mijn gereedschap bezig ben en des te meer gemak ik ervan heb des te beter wat mij betreft.
Daarom spreekt dit concept me aan en kan het me niet echt schelen of het er goed uitziet (liever wel uiteraard), het moet boven alles goed werken.
Ik ben benieuwd of het de RALI te boven gaat.....
 

kees1

Nieuw lid
19 jul 2009
20
3
Je had vroeger ook zo iets van RALI. Ik weet niet of dat nog bestaat. Volgens mij maken ze die schaven gewoon te duur voor de doel groep. Een stanley schaafje kost 50 euro en past makkelijk in je zak. Stanley heeft ook zo'n schaaf gehad met verwisselbare mesjes. Daar heb ik er ook nog een van. Maar op de bouw gebruik ik gewoon een houten blokschaaf. Snel weer scherp, niemand die hem jat. En als hij op de grond stuitert, dan doet hij het daarna nog steeds.
Rali was een gehypt produkt. Geprobeerd te verkopen via marktplaats, uiteindelijk naar de recycling gebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.