Nieuwe pen van eboniet.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Geruime tijd geleden kon ik aan een aantal stangen eboniet komen. Voor wie het niet weet eboniet is een rubber. Het stinkt echt als je het gaat draaien. 20221025_171346.jpg

Heel kort door bocht hoe meer zwavel je toevoegt hoe harder het rubber wordt. Dit werd vroeger in de jaren 30 gebruikt voor toen moderne deurkrukken. En ook voor pennen. Nu gebruiken pijpenbouwers en ik het. Blijft heel lang mooi mits je het niet in de zon legt. De kleur is zwart met rood.
20221025_171346.jpg
 

Bijlagen

  • 20221025_171530.jpg
    20221025_171530.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 3

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Mooi stukje werk , hoe krijg je de glans op de pen.
Veel aaien.

Eboniet draait veel lastiger dan hout. Zuiver draaien en dan schuren. Afhankelijk hoe je kan draaien begin je met p 80 of p 400 Vaak begin ik kunstoffen of gestabiliseerd hout met P 400.
Hier ben ik met p120 begonnen. Als je met grof papier begint is het veel lastiger om alle schuurkrassen eruit te krijgen. Schuren en blijven bewegen en niet je papier op een plek er om heen vouwen en dan lekker schuren. Dan krijg je de krassen er bijna niet meer uit. Als je denk dat je met de volgende korrel wil beginnen schuur ik op een stilstaande draaibank met de hand in de lengte richting. Alle krassen moeten nu in de lengte richting liggen. Zitten er nog krassen die niet in de lengte richting lopen en je gaat verder met de volgende stap dan is er grote kans dat je deze blijft zien. Zo gaan we verder p 150 p 180 p 240 p 320 p 400. P400 is de laatste stap waarbij ik nog in de lengte schuur. Hierna gaan we over op waterproof p 500 p 600 p 800 p 1000 p 1200 p 1500 p 2000
Dan met vloeibaar verder P 6000 p 8000 P 10000 en dan heb je deze glans.
Ik maak wel eens een close up foto en dan zie dat het kunststof meer glans heeft dan het chroom. Of je ziet je fouten erg duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Grote klasse Wim. De klassieke wereldvulpennen zoals de Montblanc Meisterstück werden volgens mij (en worden nog steeds?) van eboniet gemaakt.
Waar heb je dit kunnen scoren?
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab en Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Pieter ik kwam Hamburg bij een pijpen winkel :ROFLMAO: en daar vond ik deze stangen, Janzen Pfeifen
Nee info via het duitse drechsler forum enkele jaren geleden.
O ik zoek nog een stuk honduras rosewood burl. Dus als je mij daar mee kan helpen? Of ieder ander die dit weet?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geruime tijd geleden kon ik aan een aantal stangen eboniet komen.
Blijft heel lang mooi mits je het niet in de zon legt.
En niet in je mond stopt. Ik was nooit erg gecharmeerd van pijpenstelen van eboniet. ze werden altijd snel (bij mij althans) licht ('uitgebeten') en stroef. Ik prefereerde de pijpenstelen van modernere kunststoffen...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Henk dat soort dingen stop ik niet in mijn mond. Heb eigenlijk nooit gerookt. Ja een mooie cubaan bij het afsteken van vuurwerk.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Grote klasse Wim. De klassieke wereldvulpennen zoals de Montblanc Meisterstück werden volgens mij (en worden nog steeds?) van eboniet gemaakt.
Waar heb je dit kunnen scoren?
Tegenwoordig zijn Montblancs niet meer van eboniet (misschien die allergrootste, de 149 wel, daar twijfel ik over), maar er zijn nog wel merken die ze in kleine series maken (zoals Sailor), en uiteraard zijn de klassiekers zeer gewild (en duur!). Vaak werd er ook niet de hele pen van gemaakt, maar alleen houder waar de inkt door loopt en de kroon op gemonteerd zit (feed).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Klopt, aan vulpennen ga ik ook beginnen. Er zit nu nog een kleine afwijking in mijn draaibank die het snijden van schroefdraaden niet toe laat. Als ik schroefdraad met een spoed van 0.5 wil snijden en ik heb 0.2mm afwijking dan ziet het er niet uit.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb zo'n dertig jaar in en om een oude Philipscentrale in Eindhoven gewerkt. De demi-installatie was van geëboniteerd staal, dus leidingen en vaten waren bekleed met een dikke laag eboniet. Dat ging wel eens kapot. Had ik achteraf gezien brokken van mee moeten nemen, jammer...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.