Nieuwe oude kolomboormachine (kleine radiaal) Genko ATB 20

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
83
21
Ergens in de Overbetuwe
Gezien ik sinds kort een zaagtafel op krachtstroom in bezit heb, en ten behoeve hiervan krachtstroom naar de schuur heb aangelegd, wilde ik ook mijn kolomboormachine vervangen voor een variant op krachtstroom. Verder vond ik het onhandig dat de tafel in hoogte instelbaar was, terwijl de boormachine zelf op vaste hoogte bleef staan. Voor lange werkstukken heb je dan maar weinig ondersteuning. Een tafel op vaste hoogte (op gelijk niveau met de werkbank) leek me daarom handig. Ik heb mijn oude TNW 16 machine (een prima apparaat trouwens uit het jaar 1985) ingeruild voor een nog oudere Genko ATB 20 (uit om en nabij 1970?). De upgrade kostte me een zeer schappelijke €125
machine compleet.jpg

Wat levert dat me op:
  • radiaalfunctie (heeft uiteraard ook nadelen, verderop meer)
  • een flink werkblad: 45cm breed en 70cm(inclusief kolom) diep.
  • een tapinstallatie (waarvan een deel ontbreekt)
  • toeren traploos regelbaar tussen de 30 en 3400 toeren per minuut (met een paar haken en ogen)
  • een hoop ijzer(zo'n 180kg). Nu is dat eigenlijk niet heel zwaar voor een radiaalboormachine, maar m'n vorige machine kon ik met pijn en moeite nog optillen. Deze moest ik noodzakelijkerwijs afbreken en thuisgekomen in delen weer op z'n plek zien te krijgen.

Genko, klein stukje historie:
Het merk Genko is afkomstig uit Nürtingen. In Nederland is het volgens mij een onbekend merk, want op dit forum kom ik het slechts één keer tegen onder de noemer "Genko handboortjes". Op Duitse fora echter is een geliefd merk (ook wel met enige cult-status). De radiaal-varianten (ATB 20 en ATB 21) worden daar liefkozend respectievelijk „Nürtinger Prinzessin“ en, Nürtinger Königin“ genoemd.
De mijne is dus de ATB 20. Ergens in de tijd is het merk Genko overgenomen door Metabo. Zo is de ATB 21 ook onder merknaam Metabo verkocht. Niet lang hierna zijn de Genko machines uit productie genomen. Aan de onderzijde van de voet van mijn machine is te zien dat deze in het tijdperk is gemaakt toen Genko reeds was overgenomen door Metabo:
metabo.jpg

Radiaalfunctie
Het zijn geen grote zware radiaalmachines waarbij complete boorkop inclusief motor en transmissie over een zwaar uitgevoerde rails rijdt, maar relatief simpel met een zware dikwandige buis en een tandheugel. Dit maakt het geheel (wanneer de arm volledig is uitgeschoven) minder stijf dan een normale kolomboormachine, maar voor mijn hobbypraktijken maak ik me eigenlijk geen zorgen. Ondanks alles zijn de onderdelen mooi robuust uitgevoerd. Bijvoorbeeld de voet alleen al (zonder onderkast) weegt iets van 60kg.
Voordelig is dat het bereik erg groot is, werkstukken zijn niet snel te groot, en je kunt overal bij, in de hoogte, in de breedte en in de diepte, en desnoods ook nog onder een hoek. En een belangrijk nadeel gaat daarmee hand in hand: Als de radiaal zoveel mogelijk teruggeschoven is, kost dit aan de achterkant van de machine evenredig veel ruimte (totale diepte is dan 130cm). Het is dus niet echt een ruimtebesparend apparaat, om het maar zo te zeggen.

Tapinstallatie
De machine kan linksom draaien, en is voorzien van een paar schakelaartjes die voor uit/aan/links/rechts gedrag zorgen als deze op het goede moment worden bekrachtigd.
Helaas ontbreekt hiervan een deel (zeer jammer!). Het is het deel wat volgens mij op de spindel gemonteerd moet worden die er voor zorgt dat bij het omlaag halen van de hendel de juiste contactjes worden bediend. Ik heb een prototype gemaakt van hout die werkt, maar daar wil ik nog eens een keer een verbeterde versie van aluminium en/of staal van maken. Wat er gebeurt is het volgende:
  1. In ruststand zijn beide contactjes bediend - de machine staat stil.
  2. Bij het omlaag halen valt eerst het onderste contact af - de machine gaat rechtsom draaien.
  3. Het bovenste contact valt direct hierna af - machine blijft rechtsom draaien.
  4. Bij het verder omlaag halen wordt het onderste contact bediend door een (in hoogte instelbaar) nokje - de machine gaat nu linksom draaien.
  5. De spindel gaat weer omhoog, het onderste contact en kort daarna het bovenste contact worden bediend - de machine stopt met draaien.
Ben benieuwd of dit trouwens de goede manier is om de contactjes te bedienen. Iets zegt me dat mijn methode niet helemaal klopt omdat het bovenste contact bijna nutteloos is. Als iemand hier op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag.
De boorkop die ik trouwens heb, is een prachtige Albrecht snelspan boorkop, maar deze is niet bedoeld om linksom te draaien. Hij laat het tapje vallen na een paar keer van richting te wisselen. Een snelspanboorkop die hiervoor geschikt is (vergrendelbaar), is reeds besteld. Als die bevalt gaat de Albrecht in de verkoop.
tapinstallatie.jpg

Filmpje van een hobby-oplossing voor het missende deel van de tapinrichting:


Transmissie met haken en ogen
Deze machine van Genko is met verschillende transmissies in de verkoop geweest:
  • Gangbare transmissie met aan twee kanten poelies
  • Aangevuld met een tandwieloverbrenging voor 10 x vertraging
  • Variomatic, ook inclusief tandwieloverbrenging
  • misschien nog meer varianten.
De mijne heeft dus een variomatic versnelling (dus een traploos variabele poelie).
Uniek is het grote bereik waarbinnen de snelheid te regelen is: tussen de 30 en 3400 toeren per minuut (tja, wat moet je eigenlijk met 30rpm, enorme diameters draad tappen of zo?) Om tussen deze twee uitersten te regelen zijn er overigens best wat handelingen nodig.
De motor heeft twee standen (Dahlander, of dubbel gewonden of zoiets), waarbij deze op stand (1) 1500 toeren draait, en in stand (2) 3000 toeren. De tandwiel overbrenging en een tweede poelie (vorlege) maakt dat de snelheid met een factor 10 te wijzigen is, de variabele poelie maakt dat de snelheid ook over een bepaalde range regelbaar is. Deze afzonderlijke manieren hebben qua toerental ook nog overlap, en dat is dan wel weer gunstig, want dat maakt dat op een bepaalde stand het meeste werk wel te doen is binnen het bereik van de variomatic. Dit is denk ook hoe de machine in de praktijk gebruikt is geweest, want de "vorlege" was compleet vastgerot. Ik vermoed dat men weleens wat vet en smeer aan het mechaniek heeft toegevoegd, maar deze is in de tijd volledig uitgehard, waardoor er geen beweging meer in zat.
Met flink wat kruipolie, tijd en gewik, kon ik de assemlage loshalen en schoonmaken. Daarna weer voorzien van wat naaimachine-olie, en weer in elkaar gezet. Het mechaniek werkt weer zoals het hoort. Ook klonk er eerder wat dramatisch geratel, dus ik dacht dat ik wat lagers moest gaan vervangen, maar het bleek dat twee borgmoertjes van de poelie (helaas alleen te bereiken als het hele mechaniek verwijderd was), los zaten. Die heb ik dus stevig aangedraaid en ik hoop dat die ook ruime tijd blijven zitten. Anders moet ik daarvoor wat anders gaan verzinnen.

Het uit elkaar halen van de transmissie om deze gangbaar te maken:
Vieze transmissie.jpg

De tandjes van één van de tandwielen zijn trouwens op een bepaalde plek deels weggesleten. Enkele tandwielen zijn van staal, enkele tandwielen van een soort heel hard vezelversterkt kunststof of zoiets (ik heb geen idee wat voor materiaal het werkelijk is). Maar het betreft in dit geval zo'n niet-stalen tandwiel. Ik vermoed dat iemand ooit de transmissie een keer verkeerd heeft bediend, of terwijl deze liep, en een stalen tandwiel toen een hap heeft gevreten uit het kunststof tandwiel. Niet volledig, dus ondanks dat de tandjes plaatselijk wat dunner zijn functioneert het nog prima. Ooit lijkt het me wel leuk om het tandwiel weer in ere te herstellen, dus als iemand een idee heeft hoe dit te doen, dan ben ik erg benieuwd!

De werking van de transmissie, schoon en gangbaar gemaakt
transmissie.png
Filmpje van de minimale snelheid:

Al met al, geen perfecte, maar wel een hele interessante machine, waar ik denk ik heel veel plezier aan kan beleven.
Voor degene die het tot hiertoe gelezen heeft, dank dat je dit saaie ellenlange verhaal hebt volgehouden.
Voor de liefhebber nog wat fotootjes:
bedieningskast.jpg WhatsApp Image 2024-12-27 at 23.28.28_20ecac41.jpg
WhatsApp Image 2024-12-27 at 23.54.53_6377c607.jpg voetpedaal.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
229
21
66
Drachten - Buitenpost.
Wel een aparte machine. Zou je iets met een 3D-printer iets kunnen doen in dit geval?
Of ergens een look a like zoeken en evt. aanpassen. Anders een nieuw tandwiel laten maken.
 

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
83
21
Ergens in de Overbetuwe
Wel een aparte machine. Zou je iets met een 3D-printer iets kunnen doen in dit geval?
Of ergens een look a like zoeken en evt. aanpassen. Anders een nieuw tandwiel laten maken.
Ik vraag me af of 3d-geprintte tandwielen de krachten kunnen weerstaan, zeker bij die hele lage toerentallen.
Trouwens, zou het kunnen dat ze de grote tandwielen bewust niet van staal hebben gemaakt om de rest van de overbrenging te sparen als het mis zou gaan?

Laten maken heb ik ook aan zitten denken. Misschien is dat wel de beste oplossing.

Dit is trouwens hoe het tandwiel beschadigd is:
WhatsApp Image 2024-12-28 at 09.06.44_355557e0.jpg

Zelf dacht ik ook nog door een stukje met de bovenfrees weg te halen, en er een nieuw stukje op te plaatsen en het deel van de tandjes die er nog zitten nauwkeurig over te kopieren met behulp van een vijltje. Zo zegmaar:
Untitled.png

Los van of dat een goed idee is, blijft de vraag: met welk materiaal?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Mooie machine. Bij tappen zijn de schakelaars normaal gesproken omkeerschakelaars. Je stelt de draairichting in met de motorschakelaar, dan beweeg je de tap naar beneden, dan kom je bij de onderste schakelaar, die keert de draairichting om, als je weer terug komt bij de bovenste schakelaar, gebeurt daar weer het zelfde. De draairichting wordt weer omgedraaid en je kan het volgende gat tappen. Je hebt zo'n laag toerental nodig, om genoeg kracht te hebben bij grotere tappen. Om te tappen, gebruik je bij voorkeur een tap kop. Die houdt de tap met een spantang vast en sluit het vierkant op voor de aandrijving. Ze zijn er ook met een instelbare slipkoppeling. Een slippende tap vernachelt de bekken van je mooie nieuwe boorkop. Ik zou die dus terug sturen en er een tap kop voor in de plaats kopen. Een vergrendelende boorkop vind ik een onding om mee te werken, als je regelmatig je gereedschap moet wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Zo te zien is dat tandwiel van pertinax gemaakt. Loopt stiller dan staal op staal en bij overbelasting breken de tanden af. De tandwielen van de automatische voeding van een AI draaibank zijn daarom ook zo geconstrueerd. Is niet heel ingewikkeld om een nieuwe te maken. Je hebt een freesbank met een verdeelkop en een moduulfrees in de goede maat nodig. En een schijf pertinax en een draaibank om de schijf op maat te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
83
21
Ergens in de Overbetuwe
@chevy66 Dank voor je inzichten! Je hebt een hoop kennis.
Ah, ik vond het al zo lijken op dat hobbyprintplaatmateriaal, dat zo lekker ruikt als je erin boort. Ik mis alleen een draaibank en de kennis hiervan om dit te maken. Een vriend van me is machinist in de fijn-mechaniek. Misschien wil die me wel helpen.

Dat van die tapinrichting klopt volgens mij wel wat je zegt, maar wat ik ook heb gemerkt is dat als de contacten in een bepaalde volgorde bediend worden, dat dan de hele logica omdraait, dus rechtsom wordt ineens linksom en andersom. Ik ga het nog eens nader bekijken!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.088
1.055
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Losse opmerking: zo’n traploos variabele overbrenging heet een Reeves drive. Een variomatic is eigenlijk iets anders: feitelijk een Reeves drive met een ‘governor’ - centrifugaalregelaar, waarbij de overbrengverhouding direct afhankelijk is van de rotatiesnelheid van 1 van de 2 poelies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
83
21
Ergens in de Overbetuwe
Losse opmerking: zo’n traploos variabele overbrenging heet een Reeves drive. Een variomatic is eigenlijk iets anders: feitelijk een Reeves drive met een ‘governor’ - centrifugaalregelaar, waarbij de overbrengverhouding direct afhankelijk is van de rotatiesnelheid van 1 van de 2 poelies.
Je hebt gelijk. Had het gemakshalve variomatic genoemd omdat dat een bekende term is bij de massa, maar inderdaad, die centrifugaalregelaar ontbreekt in dit systeem.

CVT had dan weer wel gemogen, toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.419
3.202
Ik heb geen idee waar dat ding voor dient, maar ik zie tandjes aan de binnenkant, dus lijkt me niet bedoelt om een tap in te knellen. Kijk eens bij bijvoorbeeld hogetex naar een universele tap kop. Dan heb je een idee hoe zo'n ding er uit ziet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.