Nieuwe Of 2200, mft3 en mfk 700 van Festool GEWIJZIGD!

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Op de Amerikaanse Festoolsite zijn filmpjes te zien van het nieuwe gereedschap dat Festool dit voorjaar introduceert.
Het gaat om een nieuwe grote bovenfrees OF 2200 (de oude OF 2000 wordt door Mafell gemaakt met een Festool kleurtje er op) een nieuwe multifunctionele tafel met aller verbetereringen om op alle fronten de stabiliteit en daarmee de reproduceerbaarheid te vergroten. En als derde, een nieuwe modulaire freesmachine de MFK 700. Het ziet er weer schitterend uit en het is waarschijnlijk weer helemaal topklasse gereedschap.
Kijk op http://festoolusa.com/whats_new_details.aspx?docid=863en klik op een van de "introducing" regels en daarna op de link met microwebsite.
Zeer de moeite waard voor de Festool liefhebber.

KLIK OP DE LINKS HIERONDER, MET DE OFFICIELE FESTOOL INFORMATIE INCLUSIEF FOTO'S, TOEBEHOREN EN PRIJZEN!!











Attached files festool mft3.pdf (703.4 KB) festool of2200.pdf (1020.2 KB)
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Re: Nieuwe Of 2200, mft3 en mfk 700

Nadat ik een aantal geruchten over de nieuwe MFT had gelezen, was ik erg benieuwd wat er daadwerkelijk zou veranderen.

Als enthousiaste gebruiker van deze echt multifunctionele tafel zag ik niet veel mogelijkheden die direct verbeterd moesten worden. Maar het is toch gelukt. Vooral de hoekaanslag lijkt me een waardevolle aanpassing. (aangezien ik nog een hoekaanslag heb liggen van de BASIS Plus, ga ik dat morgen ook eens proberen in te passen.. :) )

De tafelhoogte is ook een goede aanpassing, al had ik hier meer innovatie verwacht, bijvoorbeeld een instelbare tafelhoogte, handig met verlijmen e.d

al met al blijft het een handig apparaat, de investering zeker waard! Welke aanpassingen ik aan de MFT heb verricht vermeld ik later wel...
 

Bijlagen

  • IMG-20120831-00518.jpg
    IMG-20120831-00518.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 0

nieuws

Nieuw lid
18 jan 2008
10
0
Re: Nieuwe Of 2200, mft3 en mfk 700

In Duitsland wordt de prijs van de nieuwe OF 2200 euro 661!! Dat zal wel ex BTW zijn, maar de duitse prijzen zijn gelijk aan die in Nederland. Dat valt me eigenlijk alleszins mee voor zo'n dikke bovenfrees met zoveel mooie opties. Ben wel benieuwd welke accessoires Festool standaard mee gaat leveren.
 

krijn van zee

Nieuw lid
6 apr 2008
1
0
de mfk 700 is al een zèèr oude machine van holzher waar ik al minimaal 20 jaar mee werk.
Er zijn maar heel weinig verbeteringen aangebracht op het al oude model
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
krijn van zee zei:
de mfk 700 is al een zèèr oude machine van holzher waar ik al minimaal 20 jaar mee werk.
Er zijn maar heel weinig verbeteringen aangebracht op het al oude model

holzher levert tegenwoordig alleen maar grote machines dus zal de rechten wel aan festo hebben verkocht
 

richard

Nieuw lid
5 apr 2008
2
0
Heb vorige week de of 2200 ontvangen, ik had al zijn voorganger de of 2000 maar dit is wel weer een verbetering.
De machine is een stukje zwaarder maar makkelijker in gebruik.
oa het wisselen van de frezen, de hoogteafstelling en de stofafzuiging zijn flink verbeterd.
Nou nog er flink mee aan het werk!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Woodworker zei:
houtmannetje zei:
krijn van zee zei:
de mfk 700 is al een zèèr oude machine van holzher waar ik al minimaal 20 jaar mee werk.

Verdraaid, wat kost dat ding van Festool nu? Ik heb met koninginnedag nog die machine van Holzer in de handen gehad, maar heb hem weer teruggelegd :( . Koste 45 euro volgens die handelaar.

ik zou die handelaar proberen te vinden
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Richard,

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen met de OF 2200.

Is het een idee dat je een soort review schrijft? Sowieso zijn foto's ook altijd aardig om te zien.

Ben benieuwd naar je reactie en ervaringen!

gr, Wim
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik weet dat het vloeken in de kerk is,
maar ik vraag me toch regelmatig af wat er nu zo speciaal aan Festool is.
Op marktplaats zie ik dat er enorme bedragen geboden worden voor de eenvoudigste zaagtafels van dit merk.

Zelf heb ik ooit een paar dagen (intensief) gewerkt met een Festool frees (OF1010) en ik vond het een fijne machine, maar toch op maar een paar punten beter dan mijn eigen simpele Black & Decker (met name het vastzetten van de diepte instelling was bij de Festool beduidend beter, maar verder...).
Daarnaast heb ik een Protool klopboormachine (ik dacht dat het uit dezelfde fabriek komt) en die bevalt me eigenlijk voor geen meter. Aan alle kanten komt er vet uit de machine en hij maakt een ongelooflijke herrie (de machine is hooguit 4 jaar oud en niet veel gebruikt en was zeker niet het instapmodel)

Ook op dit forum proef ik een en al bewondering voor het merk.
Voor mensen die veel op locatie werken zal Festool best handig zijn, maar in de werkplaats?
Overigens hebben ze met de Domino frees wel een goed produkt in de markt gezet, maar ook deze is in mijn ogen veel te prijzig.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik gebruik verschillende festo machines, en heb daar goede ervaringen mee
voorbeeldje
zagen:
cirkelzaag, mooie rechte zaagsnede door goede lagering en uitlijning zaagas
decoupeerzaag, mooie haakse zagsnede bij krommingen in de zaaglijn
door de uitgebalanceerde pendelslag loopt de zaag ook soepel en krijg je een schone zaagsnede

schuren:
rotex:
grof en fijn schuren met 1 machine die degelijk is en lang meegaat

bovenfrees door de goede lagering en electronische regeling een zeer fijne machine om mee te werken

service,
machine kapot binnen een week weer terug
ik kan nog wel een paar redenen opnoemen waarom festo, maar dat lijkt me overbodig
het zijn goede machines die minder storinggevoelig zijn dan goedkopere merken en lang meegaan
ik heb twee maanden geleden een nieuwe rotex gekocht omdat mijn oude na twaalf jaar de geest gaf, deze machine is in die twaalf jaar bijna dagelijks(lees werkdagen 6 dagen in de week) in gebruik geweest, de tandkrans was versleten en ik denk dat ze hem zelfs nog kunnen repareren maar dat zal dan niet kosteloos zijn
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik dacht vroeger ook dat er niet zo veel verschil kon in het professionele gereedschap, maar voor mij steekt Festool er voor sommige zaken toch ver bovenuit. Zo had ik vroeger een handcirkelzaag van Makita, maar die heb ik vervangen door een Festool invalzaag TS 55 (tweedhands gekocht maar in absolute nieuwstaat, samen met twee geleiderails van 140 cm, samen voor 300 euro), en het is wel een groot verschil. Je ziet zelfs dat Makita nu ook een invalzaag op de markt heeft gebracht die niet veel afwijkt van de Festool, toch wel een teken dat de markt erom vraagt.

Verder heb ik ook een accuboormachine met haakse kop, ook van uitmuntende kwaliteit, en de kleine MFT tafel van Festool, super handig, de rotex 125, als schuurmachine volgens mij onovertroffen.

Daarnaast heb ik ook de tafelzaag CS 70 EB, maar die heeft toch haar beperkingen: veeleer goed voor kleine werkstukken, maar niet zozeer voor groot plaatmateriaal.

Als gewone boormachine ben ik heel tevreden over Metabo, echt een superding.

By the way, iemand ervaring met de Tendotoolsmachines. Die zijn wel goedkoop, maar is de kwaliteit wel te vertrouwen?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Kijk en vergelijk de:

Festool invalcirkelzaag TS 55 a € 445,00
Tendotool TT 55 Invalzaag a € 289,00
Makita SP6000K1 Invalzaag a € 409,00
Mafell KST 55 S Invalzaag a € 430,00

Deze machines lijken heel veel op elkaar en zou er niet van staan te kijken als ze uit dezelfde fabriek zouden komen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik denk eerder dat het patent verlopen is, of omdat Festool geen zin had in zeer dure rechtzaken die ze zeer waarschijnlijk toch verloren hadden. Gitaarfreaks onder ons kennen natuurlijk de bekende Gibson Les Paul versus PRS singlecut oorlog van een paar jaar terug.

Tip, check deze voor site voor gitaren met waanzinnig mooie bookmatched figured maple tops. Geen fineer maar een echte plank.

Behalve betrouwbaarheid en kwaliteit komt Festool steeds weer met geweldige innovaties .
Zoals deze video laat zien.
In eerste instantie dacht ik ook dat de nieuwe producten wat tegen vielen. Het is niet dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden, maar er zaten toch weer een aantal geweldige noviteiten tussen.

@ Krijn van zee: ik ken de Holzher niet, maar zit er echt zo weinig verschil tussen de oude holzer en de MFK700 na het zie van bovengenoemde video?
Of is het zoals Lie Nielsen met zijn schaven doet, een oud product verder perfectioneren gebruikmakend van de technologie en materialen van deze tijd?
 

richard

Nieuw lid
5 apr 2008
2
0
he wim,
hier wat foto's van de of 2200.

Ik ben nog weinig met de machine aan het werk geweest dus een review zit er nog niet in.
Wat ik wel kan vertellen is dat bijvoorbeeld het verwisselen van een zool of copieerring heel eenvoudig is,
er zitten verschillende zolen bij de set wat wel handig is i.v.m. afzuiging en afsteunen.
Het verwisselen van een frees is heel eenvouding door het ingeboude ratelmeganismeafzuiging en de afzuiging is super.

gr.richard

Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Richard,

Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder, heb je inmiddels ervaring opgedaan met de OF 2200? Ik overweeg ook de aanschaf van deze machine, oa. vanwege de grote slag van 8 cm. Aangezien ik binnenkort vrij veel zwaar freeswerk moet uitvoeren (infrezen van driepuntssluitingen, een trap en mogelijk ook lijstwerk voor goten e.d.) denk ik dat ik beter mijn huidige OF 1400 in kan wisselen voor een OF 2200.

Ben benieuwd naar je reactie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.