Nieuwe kolomboor of tafelboor

rmberg72

Nieuw lid
9 mei 2019
7
0
Goedemorgen,
M'n huidige kolomboor (Rexon oftewel hatchi batchi) voldoet niet. Er zit namelijk teveel speling op de spindel. Dit zie je en dit merk ik doordat het werkstuk regelmatig omhoog getrokken wordt als ik de boor omhoog uit het werkstuk trek en hij gaat soms scheef het materiaal in. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe en er is nogal wat keus. Er zijn er eigenlijk 4 die mijn aandacht hebben:
Bernardo TB 14 T (EUR 287)
Contimac CH 10 (EUR 325)
Optimum B14 (EUR 288)
Scheppach DP18 Vario (EUR 360 via amazon.de)

De Huvema BL 16 ziet er ook mooi uit, maar de tafel is niet met een tandbaan in hoogte te verstellen.

Wie heeft er ervaring met één of meer van deze machines of kan een andere machine in deze range aanbevelen?
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Al jaaaaaren heb ik een HBM-25 boor-freesmachine met kruistafel. Voor het meeste krachtig en nauwkeurig genoeg. Weegt 180 kg dus waait niet weg. Soms zie je ze gebruikt te koop, ook als Huvema. Voor klein en licht werk heb ik wat anders.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb eigenlijk een hekel aan Scheppach gekregen nadat ik afgelopen jaar een tafelfrees heb gekocht van hun, viel heel erg tegen. nooit meer Scheppach!
 

rmberg72

Nieuw lid
9 mei 2019
7
0
Al jaaaaaren heb ik een HBM-25 boor-freesmachine met kruistafel. Voor het meeste krachtig en nauwkeurig genoeg. Weegt 180 kg dus waait niet weg. Soms zie je ze gebruikt te koop, ook als Huvema. Voor klein en licht werk heb ik wat anders.
Die HBM is niet echt wat ik zoek. Wat gebruik je als kleinere machine?
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Nou, een proxxon bfw 40e met kruistafel en nog een oude kleine (niet meer leverbaar) hoogtoerige van HBM voor boorwerk tot plm. 4-5 mm. Dat naast een handvol handboormachines.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Heb een optimum B14.
Een mooie miskoop want die heeft ook flink wat speling op de spindel en boortjes lossen vanzelf. Laatst kwam de boorkop los van de as.
Voordeel van de hu bl16 is de traploos instelbare snelheid.
Anders de huvema hu13?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Wabeco boorstandaard

Vind ik ideaal. Het grote voordeel vind ik dat de tafel altijd op dezelfde hoogte is en daarmee heel gemakkelijk (en stevig) uit te breiden is naar een grotere tafel. Ik heb een gat in mijn bovenplaat geboord en het metalen onderstel met 4 boutjes tegen de onderkant van de plaat geschroefd.

Ik heb een "normale" kolomboor, maar ik gebruik de Wabeco meer. Waarschijnlijk ook doordat bij de boormachine in de wabeco standaard de snelheid elektronisch is te regelen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je zal moeten kiezen. Of je budget verhogen, of je verwachtingen verlagen. Een flott in die maat kost zo'n 2500 euro.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zie 2 wabeco's. een model van rond de 100 euro en een model van rond de 280 euro.

Op welk model doelen jullie, want eigenlijk is de eenvoud van zo'n wabeco wel wat mij aanspreekt.

De ervaring leert dat ding mooi zuiver en degelijk is?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

rmberg72

Nieuw lid
9 mei 2019
7
0
Ik zie 2 wabeco's. een model van rond de 100 euro en een model van rond de 280 euro.

Op welk model doelen jullie, want eigenlijk is de eenvoud van zo'n wabeco wel wat mij aanspreekt.

De ervaring leert dat ding mooi zuiver en degelijk is?
Daar ben ik ook benieuwd naar
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik heb de Wabeco BF1243. Iets grotere uitvoering dan de wat meer verkochte BF1240.


De kolom is erg stabiel.

Hier een bespreking:

of

(begint ongeveer na 4 minuten)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De wabeco is niet het probleem. De handboormachine die je er in zet is de beperkende factor. Ik heb 6 handboormachines en daarvan heeft alleen de black en decker uit begin jaren 60 een redelijke precisie. Daarom zit die in mijn magneetvoet. En omdat je hem anders met twee man moet bedienen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Ik heb die Bosch PBD40, prima ding, maakt wel aardig wat geluid omdat de motor hoogtoerig is en er een tandwielkast in zit. Daarnaast is ie goed voor boren, maar niet zo stabiel dat ik er bv. een freesje in zou durven zetten om even een kamertje te frezen in hout.
Heeft iemand al ervaring met de LIDL of ALDI ripoff van die Bosch?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Dan heb ik misschien geluk gehad met de boormachine die ik gebruik. Het is een FEIN uit de jaren negentig.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik heb een quantum (= optimum) B25

Voldoet prima voor wat ik hem gebruik (hout - meubelmakerij - algemene klusjes).

Of je die nu moet gaan uitmeten met een meetklok en een verschrikkelijk nauwkeurige rondloop kan verwachten, zou ik betwijfelen.... Als je dat wenst zit je vrees ik in een prijsklasse die een veelvoud bedraagt (tandwielaangedreven machines, vooral met het oog op metaalbewerking).

Nadeel: neemt misschien ietwat veel plaats in..... Die wabeco is wel een knap ding........
 
Laatst bewerkt:

rmberg72

Nieuw lid
9 mei 2019
7
0
Ik heb een quantum (= optimum) B25

Voldoet prima voor wat ik hem gebruik (hout - meubelmakerij - algemene klusjes).

Of je die nu moet gaan uitmeten met een meetklok en een verschrikkelijk nauwkeurige rondloop kan verwachten, zou ik betwijfelen.... Als je dat wenst zit je vrees ik in een prijsklasse die een veelvoud bedraagt (tandwielaangedreven machines, vooral met het oog op metaalbewerking).
Ik had geen meetklok nodig om de speling te zien. Zag zo mey het blote oog al dat dat zomaar een 1/2 mm is aan het uiteinde van de boor
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Fein is fijn inderdaad, laatst bij de kringloop een kleine boormachine gevonden kwam bij ons vandaan (Philips), afgeschreven, weinig gebruikt, in super toestand, loopt heel mooi, wel met vast toerental, niet regelbaar.
Die Wabeco boorstandaard zien er trouwens mooi uit, ik kende dat niet. Maar hebben mensen daar typisch een voetschakelaar bij of zo? Anders kom je handen te kort (of tenminste, ik klem mijn materiaal vaak niet in).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.