Nieuwe handzaag.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Mijn oude bahco handzaag heeft wat te veel ongerechtigheden voor zijn tanden gekregen. Uiteraard wordt dat model niet meer gemaakt. Ik zoek dus een nieuwe zaag. 55cm, maar liever 60 cm zaaglengte. Stijf blad. Zo grof mogelijke hardpointvertanding. Bahco heeft nog de 2700Xt24 7tpi, maar ik vindt dat nieuwe handvat niet prettig vasthouden. Heeft er nog iemand goede ervaringen met een ander merk? De meeste zagen die ik vindt zijn kort en met een veel te fijne vertandingen en een te slap blad.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
947
504
Noord-Veluwe
Bij dat soort lengtes van het zaagblad vind ik zelf een spanzaag erg fijn werken. Is dat misschien het overwegen waard? Het mooie is dat je dan ook heel eenvoudig zaagbladen kunt wisselen, naar gelang het gebruik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Ik zoek een vervanger voor mijn bouwzaag. Dus ik wil geen handvaten op maat maken, niet zelf tanden vijlen, een spanzaag kan ik al helemaal niets mee voor het werk dat ik er mee doe. Gewoon een model zoals de boven genoemde Excel. Maar die lijkt weer een fijne vertanding te hebben. Dat gebruik ik alleen om pvc buizen te zagen en dat gaat prima met een bouwmarkt zaag uit de knaken bak. Hoe langer hoe beter. De voorste tanden zijn vaak snel bot, dus die knip ik er dan af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.281
2.855
Gaanderen
Dat dacht ik wel dat je iets kant en klaar wil hebben. De keuze in HP is op dit gebied niet meer zo groot.
Slijpbare zagen met een vertanding naar wens zijn nog wel te koop alleen niet voor een paar knaken.
Succes met de zoektocht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Dat was de zaag in mijn startpost. Maar ik vindt dit handvat niet zo prettig. Misschien even kijken of mijn oude handvat er op past.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
878
187
De Stanley past redelijk bij wat je wilt. Ik gebruik er zelf een voor wat grover werk, waarvoor geen van mijn normale zagen geschikt is. Voor PVC, laminaat, etc. gebruik ik altijd een Bahco 300.

Als een grove vertanding je aantrekt, dan is een gewone zaag overigens helemaal niet zo'n gekke keuze. Zagen met een grove vertanding zijn relatief snel te slijpen om 2 redenen:
- je hebt minder tanden te slijpen
- de vijl wordt op 90 graden van het blad gebruikt, dus je hoeft niet zoals bij de fijnere cross-cut vertanding twee keer onder een hoek om de andere tand de hele zaag af te werken. Dat scheelt echt veel tijd.
Een goede zaag hoef je trouwens helemaal niet zo vaak te slijpen, die mythe is meer ontstaan door de fabrikanten die je graag veel meer weggooi zagen verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Je vijlt je het ongans. Elke keer dat je de muur raakt, of een spijker of een stukje glas, moet je vijlen. En zetten en vijlen. Hoe je moet vijlen is van het gebruik afhankelijk, niet van de tandgrote. Dus in mijn geval gewoon wisselvertanding.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Dat stond mij ook bij, maar op de site staan alleen nog 2 zagen met fijne vertanding.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
878
187
Gebruik de Stanley. Zoals ik al aangaf: voor werk waar je geen fatsoenlijke zaag wilt gebruiken. Of pak een 244-22-U7/8-HP. Of misschien een reciprozaag.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.490
704
Enschede
ingoogni.nl
Misschien even kijken of mijn oude handvat er op past.
Of als je no ergens een ouwetje met een houten handvat hebt, dan is dat wel passend te maken. Heb ook al wel bouwzagen gezien waar gewoon een stuk multiplex als handvat aan zat.

Deze hardpoint's zijn er ook:

Spear & Jackson Predator X 7 tpi 559 mm - Baptist

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.814
2.910
Dat is ook een mooie collectie. Wat ik een beetje vreemd vindt, is dat in de titel 6tpi staat en in de detail foto van het blad er 7 tpi op het blad gedrukt staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.