Nieuwe excentrische schuurmachine; festool ets ec 150 vs bosch gex (40-150?)

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
48
14
Nijkerk
Mijn bosch GEX 125-150AVE heeft na 7 jaar de geest gegeven (uiteraard midden in een klus), dus ben ik op zoek naar een nieuwe excentrische schuurmachine. Wat me kwalitatief toch een beetje tegenvalt gezien de 'uren' die het in mijn particulier gebruikt maakt. Zit verder in het bosch blauwe ecosysteem. Heb allerlei draadjes gelezen, video's gekeken. Maar ik kom er toch niet goed uit.

En een nieuwe machine wordt 'hobbymatig' gebruikt, maar uiteraard is de ervaring dat de schuurmachine een van de meest gebruikte items is. Ik wil daarom graag wel een goede machine met goede stofafzuiging. Ik gebruik mijn schuurmachines in 99% van de gevallen met stofafzuiging.

De bosch GEX-en komen vaak ook als trillingsarm en best fatsoenlijke stofafzuiging uit de test, maar de festool ets ec staat toch bekend als de benchmark.
Ik vond mijn oude bosch best wat lomp/zwaar soms. Het aan uit mechanisme wat onhandig en er zit geen beschermrand op. En heb toch wel de ervaring dat je soms ongewenst dingen raakt (zal meer mijn onkunde zijn), dus de beschermkap van de festool lijkt me ook een plus. Maar geen idee of dat zo is.
Ook het eventueel makkelijk kunnen wisselen van een excenter naar een delta (dan ook toekomstig festool) zonder het snoer weer uit de stofzuiger te hoeven halen spreekt me aan.

Er is echter een video waarin bosch schuurmachines worden afgezet tegen die van festool, waarbij de gex 34-150 (maar eruit zag als een 40-150) werd aangeraden (en dus iets beter lijkt dan een ets ec):

Nu zit ik met een oog te kijken naar een ets ec 150/5, maar dan kom je rond de €635 uit via Rubart. En ergens ben ik bang/verwacht ik dat ik net en ets ec koop en er over niet al te lange tijd een nieuwe versie met het licht komt, zoals die etsc 2. Wat de 'nieuwe' accu variant is van festool en er is nu ook een van bosch; de 18v-150-3 die dan rond de €400 zitten zonder accu's.
Nu zit ik niet in kamp accu schuurmachine. Enerzijds omdat ik toch denk: er zit al een slang aan, dus geheel draadloos zie ik het nut niet van in. En dan vind ik accu's die slijten ook zonde, terwijl je prima je draadje langs de slang kan laten lopen. Daarnaast zou ik ook weer een oplossing moeten zoeken om mijn bosch stofzuiger aan te moeten zetten zonder stekker. Maar misschien vergis ik me.

Maar met alle pluspunten van de festool... (met misschien een potentiele vervanger onderweg...?) Een bosch gex 40-150 is minder dan de helft. Dus help... wat zouden jullie doen?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Ik ben liefhebber van Festoolmachines. Ben vandaag op de bouwbeurs geweest. Denk ook eens over het merk Flex na. Als een van mijn Festool machines het begeeft ga ik het proberen.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
870
62
Drenthe
Hoewel Festool verschrikkelijk mooi spul heeft, vind ik het te duur voor hobbymatig gebruik. Ik heb goede ervaringen met de blauwe Bosch.
@Wim Kluck Wat heeft jouw bij Flex overtuigd Dat je deze naar voren brengt (Behalve een kop koffie in Utrecht 😉)?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Ik heb er even mee geschuurd. Dat gaf een zeer bevredigend resultaat. Ik schrijf : ik ga het proberen als er een festool machine niet meer te maken is . De prijs van de machine met een voet van 133x80 is te koop onder de 200 euro (duitsland zoek bij idealo.de) Dat scheelt best veel met Nederland.
Ik heb ook een 150 mm mirka machine die ik niet meer zou kopen. Schuurt prima, maar ik vind hem niet prettig te bedienen. Zo kunnen er ook bij flex dingen zijn die bij gebruik naar voren komen.
Wat is duur? Mij oudste festo machine is van eind 80 jaren dus 35 jaar en draait prima (Bovenfrees) Mijn schuurmachines die veel gebruikt zijn, zijn ook 20 jaar of ouder. Ja ik heb meer dan 20 zooltjes versleten sinds 2009 (sluiting van mijn gereedschappenwinkel) Dus wat is duur?
Festool is een heel behoorlijk bedrag. Daar krijg je veel voor. Ook nog een hoog bedrag als je zo'n machine tweedehands wil verkopen.
Prijs speelt voor mij soms echt wel mee vandaar mijn post over flex. Ik denk dat je veel krijgt voor je geld.

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
235
20
culemborg
Ik heb zo'n festool en dat is een geweldige machine. Als je het kan betalen is het echt een fijne aankoop. Nu zag ik op de bouwbeurs dat Makita ook een vergelijkbare schuurmachine aanbied. 150 zool met 3 of 5 mm uitslag. Het is wel op een 40v platform maar wat ik hoorde compleet met accu en lader voor dezelfde prijs als de Festool. Heb dat trouwens nog niet nagekeken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Ik heb de flex 125mm gekocht. Ben er nog steeds heel blij mee. Weinig trillingen, normale schakelaar en met een goed werkend stoffilter voor als je zonder stofzuiger moet werken. Ik vind de machine lekker in de hand liggen. Hij heeft een laag zwaartepunt.

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
593
10
Regio Haaglanden
Festool is mooi spul en je moet je erg afvragen heb je het nodig? Maar als ik maar 1 festool machine zou kopen. Dan zou het een schuurmachine zijn.
Het verschil tussen een goede schuurmachine en een echt goede schuurmachine is echt groot. Ook als je de machine wil gebruiken voor het schuren van je huis. Dan is het vrij snel een goede koop.
Kies dan wel de meest multifunctionele en als je voor een excentrische ga een uitslag van 3mm is echt goed genoeg. Ik heb nog nooit de noodzaak gehad voor een 5mm uitslag machine.

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
48
14
Nijkerk
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan toch voor een festool ga. De gebruiksduur / restwaarde argument heeft me het meest overgehaald. Zag op MP er een die 4-5 jaar oud is en er nog €375 voor vraagt. Stel dat je €300 krijgt, heb je ook ongeveer dat bedrag afgeschreven. Ga nog altijd meer dan een hele nieuwe Bosch, dus je zou ook kunnen stellen dat je na 5 -8 jaar weer een nieuwe bosch kan kopen, maar dan vind ik het duurzaamheids argument ook gaan gelden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.