nieuwe deurtjes op oude grenen kast scheluw trekken

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
17
1
Zoek wat raad, ben een hobby knutselaar, werk handig met MDF. Heb een oude geverfde kast van dennehout, De twee deurtjes (40*190 cm) zijn gemaakt uit een frame en elk twee binnenstukken. (aka 2 vaks deuren), 21 mm dik

Jammer genoeg zijn ze krom getrokken, als ik ze inhang dan sluiten ze boevnaan, amar linksonder staat de ene 2 cm open, de andere 4 cm.

Ik heb getracht die van 2 cm lam te zagen, dus inzagen zodat de kromme stukken door opspannen terug recht komen.

Dat is gelukt , dacht ik, maar nu ik die deur terug inhang staat ze nog krom, ik zou die deur eigenlijk volledig moeten inzagen , beetje overdone dus ik ga maar twee nieuwe deurtjes maken.

Worden terug geverfd, welk hout type kan ik best kopen?

Is dat grenen of vuren of lariks o fhoe heet zoiets.

Is een oude kast, het hout is niet perfect glad nu er zitten duekje sin.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.144
958
Enschede, Twente
Als het toch geverfd wordt zou ik in je 'comfortzone' blijven en mdf gebruiken. Neem dan wel een 313 en niet de standaard kwaliteiten (daar had eigenlijk aanhalingstekens omgemoeten) van de bouwmarkt.

Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.822
809
Antwerpen
snap niet wat je met ‘lam zagen’ wou bereiken bij een deur. Kan je de bestaande verbindingen niet lossen/doorzagen/uitboren en dan zien welk deel van de deur (regels of stijlen) het krom trekt. Daarna kun je eventueel met domino’s of deuvels of pennen de deur terug in elkaar zetten

Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
193
2
Genk, Belgie
Bedankt voor de reacties, het gaat over kastdeurtjes, ik denk dat ze volledig gelijmd zijn, loshalen cfr een vakken deur gaat niet lukken
De deur links; bovenaan trekt ze krom naar buiten, onderaan krom naar binnen, en van boven naar beneden golft ze

Bijlagen

• IMG_1825.jpeg
    IMG_1825.jpeg
    47,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_1826.jpeg
    IMG_1826.jpeg
    67 KB · Weergaven: 37
  • IMG_1827.jpeg
    IMG_1827.jpeg
    93,6 KB · Weergaven: 35
  • IMG_1828.jpeg
    IMG_1828.jpeg
    79 KB · Weergaven: 35
  • IMG_1829.jpeg
    IMG_1829.jpeg
    55,1 KB · Weergaven: 32

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
193
2
Genk, Belgie
Bedankt voor de reacties, het gaat over kastdeurtjes, ik denk dat ze volledig gelijmd zijn, loshalen cfr een vakken deur gaat niet lukken
De deur links; bovenaan trekt ze krom naar buiten, onderaan krom naar binnen, en van boven naar beneden golft ze
Al heel veel werk aan die kast gehad, dure aankoop, zag er goed uit in de winkel, maar bij levering harde geur, bleek achteraan en onderaan compleet rot, heb een derde van de achterkant vernieuwd, volledige onderkant is ook nieuw, dus ga ik nu ook effe niet opgeven voor de deurtjes.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
273
97
Kun je de scharnieren nog stellen of verplaatsen? De afwijkingen op de foto lijken me geen 4 cm.
Je zou ook en (hard)houten klamp aan de binnenzijde kunnen schroeven. Op de onder en bovenregel en doorlopend over de stijlen. Wel ruime/-sleufgaten maken en een bolkopschroef met een ring gebruiken. (En niet verlijmen).
In plaats van hout wat het recht trekt kun je ook iets van staal erop zetten of erin frezen.
Ik zou bij zo'n kast wel liever de originele deuren behouden.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
273
97
Mdf lijkt me niet mooi bij een houten kast met een soort beits achtige afwerking en scharnieren in kops mdf plaatsen is ook geen feest. Heb de foto's nog wat beter bekeken. Denk dat je door de scharnieren te buigen het een stuk beter kunt krijgen en verder zijn er al een hoop tips gegeven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.