Nieuwe cirkelzaag of nieuw blad?

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
Ik ben de laatste tijd min of meer veroordeeld tot zelf zagen en gebruik daar een handcirkelzaag voor die ik langs een lange lat laat lopen.
Mijn zaag is een B&D KS426 met 130mm blad maar ik ben niet tevreden over de zaagnauwkeurigheid.
Nou heb ik zo'n zaag zelden nodig dus ik wil niet zwaar investeren en al helemaal geen tafel (geen plaats voor),
Wat raden jullie aan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ben de laatste tijd min of meer veroordeeld tot zelf zagen en gebruik daar een handcirkelzaag voor die ik langs een lange lat laat lopen.
Mijn zaag is een B&D KS426 met 130mm blad maar ik ben niet tevreden over de zaagnauwkeurigheid.
Nou heb ik zo'n zaag zelden nodig dus ik wil niet zwaar investeren en al helemaal geen tafel (geen plaats voor),
Wat raden jullie aan?

Zaagnauwkeurigheid:
A) De snede is niet recht/zuiver >> kromme of niet voldoende stijve lat
B) de snede is rafelig >> verkeerd blad, bot, te snel willen zagen >> nieuw blad

C) De machine zelf is niet goed afgesteld (bijvoorbeeld blad parallel met de zool) >> checken >> verstellen als het kan.

Algemeen:
Lenen of iemand met een schuurtje in je netwerk hebben die dat wel allemaal heeft (ruimte en spullen)! Altijd wel een buur of forumgenoot in de buurt.
De lange lat moet zelf ook voldoende stijf zijn om niet te buigen tijdens het zagen.
Verder lijkt het geregeld zo te zijn dat een nieuw/scherp/degelijk zaagblad al een hele grote verbetering is.
Zaagblad is voor een beperkt bedrag te koop. Www.ecotools.nl

Succes!
 

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
Zaagnauwkeurigheid:
A) De snede is niet recht/zuiver >> kromme of niet voldoende stijve lat
B) de snede is rafelig >> verkeerd blad, bot, te snel willen zagen >> nieuw blad

C) De machine zelf is niet goed afgesteld (bijvoorbeeld blad parallel met de zool) >> checken >> verstellen als het kan.

Algemeen:
Lenen of iemand met een schuurtje in je netwerk hebben die dat wel allemaal heeft (ruimte en spullen)! Altijd wel een buur of forumgenoot in de buurt.
De lange lat moet zelf ook voldoende stijf zijn om niet te buigen tijdens het zagen.
Verder lijkt het geregeld zo te zijn dat een nieuw/scherp/degelijk zaagblad al een hele grote verbetering is.
Zaagblad is voor een beperkt bedrag te koop. Www.ecotools.nl

Succes!
A) meegemaakt, net als het wegglijden van de lat door onvoldoende vastzetten
B) dat idee heb ik inderdaad
C) ik denk dat meer zagen ook helpt, maar dat is natuurlijk best lastig als je hem niet vaak nodig hebt

Bij een ander zagen blijft altijd lastig en vraagt planning en regelen....
Ik ga denk ik eerst maar eens op zoek naar een nieuw blad, dank voor je tips.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik ben nu plaatmateriaal aan het verzagen tot camper meubels. Het gaat dus meestal om het recht zagen van grotere delen. Ik wil ook dunne latten kunnen zagen uit dikkere balken.
Een nieuw blad zal een deel wel oplossen, de "lat" eventueel vervangen of upgraden naar een zaagjig. In ieder geval zorgen voor een voldoende stijve geleider die op zijn plaats blijft zitten.

Als je besluit naar een andere zaag uit te kijken en je wil er niet direct teveel geld aan uitgeven, dan kan ik je de scheppach invalzaag met liniaal aanbevelen. Zo ben ik een aantal jaar geleden ook gestart en tot nu toe nog steeds heel tevreden mee. Platen zaag ik tot op de mm nauwkeurig en ook balken schulpen lukt, afhankelijk van houtsoort en dikte ook prima. Afgelopen weekend nog een 4,5cm dik eiken tafelblad tot latten gezaagd. Wellicht niet ideaal, maar dat is het met mijn DWE7584 tafelzaag ook niet. Die gaat weliswaar soepel door het eiken, maar probeer maar eens en blad van ca 80 kg over de tafel te krijgen...
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Voor mijn makita invalzaag heb ik een makita geleider gekocht (nog niet geprobeerd) maar ik zou denken dat het met een alu hoekprofiel ook wel moet lukken. Die zet je vast met lijmklemmen of een schroef. Met latten als geleider heb ik geen goede ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Zaagnauwkeurigheid:
A) De snede is niet recht/zuiver >> kromme of niet voldoende stijve lat
B) de snede is rafelig >> verkeerd blad, bot, te snel willen zagen >> nieuw blad

C) De machine zelf is niet goed afgesteld (bijvoorbeeld blad parallel met de zool) >> checken >> verstellen als het kan.

Algemeen:
Lenen of iemand met een schuurtje in je netwerk hebben die dat wel allemaal heeft (ruimte en spullen)! Altijd wel een buur of forumgenoot in de buurt.
De lange lat moet zelf ook voldoende stijf zijn om niet te buigen tijdens het zagen.
Verder lijkt het geregeld zo te zijn dat een nieuw/scherp/degelijk zaagblad al een hele grote verbetering is.
Zaagblad is voor een beperkt bedrag te koop. Www.ecotools.nl

Succes!
@Hiertebreeddaartelang: Ik moet binnenkort 40 mm essen schulpen met mijn Makita invalzaag (165 mm dia blad). Heb je enig idee welk ecotools blad daarvoor geschikt is?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
24 tanden is hiervoor een goed schulpblad.
Afhankelijk of je dit veel of regelmatig gaat doen kan je voor af en toe volstaan met de profilijn. Voor regelmatg gebruik zou ik de industrial doen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Terug naar TS: een nieuw (of vers geslepen) blad geeft vaak een enorme verbetering. Met de Ecotools zaagbladen hoeft dat geen vermogen te kosten.

Een lat klinkt nogal flexibel. Als je die aan het begin en het einde vast klemt, gaat je zaag halverwege ongemerkt wat "wringen". Daardoor wordt de zaagsnede van mindere kwaliteit. Zoals eerder gesuggereerd: een (aluminium) hoeklat is al gauw beter. Je kunt bijvoorbeeld ook een stuk plaatmateriaal gebruiken. Wel eerst zeker weten dat die recht is natuurlijk, maar denk bijvoorbeeld aan een strook van een gelamineerde spaanplaat (aan de af fabriek afgewerkte zijde).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Janpr, ik zou voor je essenhout het 12 tands ecotools industrial blad nemen. Geeft wel een iets ruwere zaagsnede, maar de meeste invalzagen vinden dik hout schulpen niet leuk. Het gaat niets sneller, maar je zaagmachine wordt niet zo warm.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
Een nieuw blad zal een deel wel oplossen, de "lat" eventueel vervangen of upgraden naar een zaagjig. In ieder geval zorgen voor een voldoende stijve geleider die op zijn plaats blijft zitten.

Als je besluit naar een andere zaag uit te kijken en je wil er niet direct teveel geld aan uitgeven, dan kan ik je de scheppach invalzaag met liniaal aanbevelen. Zo ben ik een aantal jaar geleden ook gestart en tot nu toe nog steeds heel tevreden mee. Platen zaag ik tot op de mm nauwkeurig en ook balken schulpen lukt, afhankelijk van houtsoort en dikte ook prima. Afgelopen weekend nog een 4,5cm dik eiken tafelblad tot latten gezaagd. Wellicht niet ideaal, maar dat is het met mijn DWE7584 tafelzaag ook niet. Die gaat weliswaar soepel door het eiken, maar probeer maar eens en blad van ca 80 kg over de tafel te krijgen...
Ik heb je advies gevolgd en heb de Scheppach met geleiderail gekocht. Ben er erg blij mee! Veel minder herrie en een veel beter zaagresultaat met minimale inspanning!
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.