Nieuwe 15m werkplaats

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Beste allen,

Binnenkort ga ik verhuizen, dan gaat m'n werkplaats van een 1.7x3.5m fietsenschuur naar een 3x5m garage met krachtstroom! Het is altijd leuk om mee te kijken in de werkplaats van een ander, graag wil ik jullie op termijn ook mee laten kijken :)

Voordat ik echt ga beginnen nog een dilemma voor jullie: een of twee grote machines (zeg een jet jpt310 of jpt410) VVD en een zaagtafel (JTS-600XLT?!). Of ga ik voor tabletop modellen? Ik gebruik nu een dw745 maar: LAWAAI en klein, en een kleine VVD / losse machienes? In elkaar zetten van meubels zou ook op de oprit kunnen.

Het is de bedoeling om vooral verder te gaan met grotere meubels van massief hout. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb een werkplaats van 2,5 x 4 meter, vergelijkbaar dus. Al moet ik zeggen dat ik wel een deel van het naastgelegen fietsenschuurtje ook gebruik voor de stofafzuiger + een kamertje boven voor opslag van hout.

Hier heb ik op de kopse kant een vaste werkbank, en tegen een van de lange muren een groot wandrek (60 cm diep), met daaronder machines en ladekasten op wielen.
De deur naar het huis zit in de andere kopse kant, en de andere lange zijde is voor 3/4 een raam + buitendeur.
Onder de werkbank heb ik ook ladekasten zitten.

Ik heb in de schuur een Harvey zaagtafel, een Hammer A3-31 vlakvandiktebank en een flinke kolomboor staan. Allemaal op wielen, zodat alles mobiel is. Ja, meerdere grote machines in een ruimte zoals jij gaat krijgen lukt dus.
Met het aan de kant rollen van de zaagtafel kan ik de vandiktebank net ver egnoeg uit z'n plaats onder het wandrek vandaan rollen om 'm te gebruiken en er veilig langs te lopen. Als ik de deur naar het huis open zet, kan ik planken tot 2 meter lang zagen of schaven, voor langer hout rol ik de machines naar buiten.

Ik ben ook begonnen met een simpele bouwzaag en een tabletop vandiktebankje. Maar ik liep al snel tegen de beperkingen aan. De geleider van de zaagtafel was niet precies genoeg, en de vandiktebank was gewoon te klein om echt goed te gebruiken + had veel last van snipe. En het steeds van de plank halen en opstellen en naderhand weer terugzetten was ik ook beu, echt lichtgewicht zijn die dingen ook niet om vaak op te tillen.

Ik heb, naast de werkbank tegen de kopse kant (met gereedschapsbord erboven en vaste metalen bankschroef) geen aparte werktafel; ik gebruik de zaagtafel als werk- en montagetafel. Daarvoor heb ik een kleine opzet-werkbank gemaakt met mft-gatenpatroon en meubelmakersbankschroef die ik op de vaste werkbank of zaagtafel kan klemmen. En een plaat underlayment op de zaagtafel voor als ik bijvoorbeeld freeswerk doe, als bescherming van het blad en de freesjes. Voor het lijmen etc heb ik een stuk vrachtwagenzeil om de zaagtafel te beschermen.

Ga bij het plannen uit van een tekening op schaal, met ook de deuren/ramen goed aangegeven. En teken daar de machines etc inclusief benodigde loopruimte op in. Dan kan je redelijk inschatten of het past en voor jou werkbaar zou zijn.
Vergeet, zeker voor de vandiktebank, geen stofafzuiger (iets zoals de HBM200 of vergelijkbaars; een bouwstofzuiger voldoet niet, ook niet bij een tabletop). Die heb je echt nodig en neemt ook plaats in. Ik heb die zelf van het onderstel afgehaald en aan de muur opgehangen, zodat er nog iets onder kon staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en Joost79

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dankje Rob, eerlijk gezegd het antwoord waar ik op hoopte :D mooi draadje met jouw verslag ook! Grote machines brengen hun eigen uitdagingen met zich mee, tof hoe je die hebt opgelost! Ik word er in ieder geval enthousiast van. Ik had eenzelfde manier van werken in gedachten, nu werk ik ook met een plaat op m'n zaagtafel(tje).

Het zal een project van de lange adem worden, als we er wonen eerst een muurtje verplaatsen zodat de garage weer 3x5 wordt (is nu 3x3). Nu nog een manier vinden om de huidige hout voorraad op te slaan zonder dat het enorm in de weg ligt met verbouwen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Inmiddels een offerte binnen voor de k3 winner, serieuze bedragen.. Gaan voor de as verlenging van p/m 400 euro, de upgrade van de geleider met fijnafstelling p/m 500 euro, alu tafeltje voor de slede ook ongeveer 400 euro. Help?! Wat is wijsheid?

Die as verlenging achteraf inbouwen is niet te doen, maar een groef frezen kan ook met de bovenfrees. De upgrade van de geleider wordt wel veel aangeraden lees ik hier, dat zal 'm bijna zeker worden. Ideeën over de rest?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik had op mijn vorige machine (B3 winner comfort) de verlengde as. Gebruikte hem toen al weinig, en heb hem sinds verkoop nog geen seconde gemist. De betere langsgeleider zat er ook op, maar die gebruikte ik ook zelden. En dan nog vooral als 'stop', om herhaaldelijk dezelfde lengtes af te korten langs die kant van het zaagblad. Dat kan ook perfect met de standaard geleider. Het hangt er vooral vanaf wat je er zelf mee gaat maken. Ik zou voor dat geld eerder het comfort pakket nemen met de oplegtafel etc. Die gebruikte ik samen met de roltafel in 95% van de gevallen. Bij bouwzagen en dergelijke ben je het gewoon van tegen de geleider te werken. Maar eens je een roltafel gewoon bent ga je vanzelf daar veel meer mee werken. Dat is mijn mening/ervaring althans.

Welk alu tafeltje bedoel je precies? Want 400 is wel heel veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ha Petrolhead, dank voor je inzichten! Maakt de keuze wel weer moeilijker. Je hebt gelijk wat betreft de roltafel, werkt erg mooi maar vanwege de beperkte plek (3x5m van de garage) gaat het, denk ik, te veel ruimt innemen? Keuzestress slaat toe haha, toch maar de dw745 houden? :p de comfort versie is toch weer 1000 euro duurder dan de winner met een aantal opties.


Als ik de verkoper goed heb begrepen aan de telefoon is de oplegtafel (was de naam ff kwijt) 400.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Die oplegtafel is vrij makkelijk te demonteren. Eerst twee hendels los voor de aanslag te demonteren, dan twee draaiknoppen lossen en je schuift en heft de tafel er zo vanaf. De uitschuifbare arm duw je tegen de zaag en die blijft vanzelf zitten dmv een magneet. @L.N. kan erover meespreken, dergelijke zaag op zo'n oppervlakte. Succes met je keuze!
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Hammer heeft een vrij uitgebreide catalogus online staan, blader er gerust een keer door voor meer duidelijkheid:


Ik zou durven denken dat de verkoper met die 400 euro de combinatie van dit kleinere aanbouwdeel met de geleider en gradenboog erbij bedoeld. Wat ook al voldoende kan zijn natuurlijk, het blijft afhankelijk van wat je zelf wilt maken/zagen.

948946804_w640_h640_kompaktnyj-formatnyj-stanok.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ik denk dat je gelijk hebt Petrolhead, dat klinkt een stuk redelijker (maar alsnog duur zat).

Ik werk vooral met massief hout, maar af en toe zal er ook plaatmateriaal gebruikt worden, dan is die roltafel met geleider wel handig waarschijnlijk. Wat opties betreft is de VVD makkelijker samen te stellen :p dank voor het meedenken zover!
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik denk dat je gelijk hebt Petrolhead, dat klinkt een stuk redelijker (maar alsnog duur zat).

Ik werk vooral met massief hout, maar af en toe zal er ook plaatmateriaal gebruikt worden, dan is die roltafel met geleider wel handig waarschijnlijk. Wat opties betreft is de VVD makkelijker samen te stellen :p dank voor het meedenken zover!
Ook met massief hout is een roltafel erg makkelijk..
Zelf heb ik een mini roltafel op mijn tafelzaag, en ik gebruik het stiekem best veel. Ik zou wel een grotere roltafel willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik werk vooral met massief hout, maar af en toe zal er ook plaatmateriaal gebruikt worden, dan is die roltafel met geleider wel handig waarschijnlijk.
ook ik
plaatmateriaal is een minderheid
het grooooote voordeel van een roltafel is dat je je werkstuk aan een constante snelheid door kan voeren
zo lang ik het kan klemmen én als het niet langer is dan de capaciteit van de roltafel, gaat het op de roltafel
de langsgeleider dient dan om het op afstand te leggen
technische kijk
alles heeft zijn prijs
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ook met massief hout is een roltafel erg makkelijk..
een 2de maal schrijf ik 'inderdaad'
een ander voordeel van een roltafel is dat je makkelijk stukken kan zagen waarvan de lange zijden wel recht zijn, maar niet parallel
zo heb ik gisteren nog een traptrede gezaagd die links 221 mm en rechts 226 mm breed moest zijn om mooi op de reeds geplaatste parketvloer aan te sluiten
anders kreeg ik een spleet van 5 mm aan de ene kant, en 10 mm aan de andere kant
gewoon 2 potloodstreepjes op de roltafel trekken, de trede daarop richten, vooraan + achteraan een klem, en rollen maar
dat ongelijk zagen doe je niet zo maar tegen de langsgeleider
dan moet je aan 1 zijde van het stuk een latje van 5 mm plakken, én moet de geleider zo ver als het werkstuk lang is, voorbij het zaagblad uitsteken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.