Nieuw (zeer beginnend) forumlid

krizzziz

Nieuw lid
23 mei 2020
2
0
Hoi,

Ik ben Chris, 35 jaar uit omgeving Zaanstad. Totaal geen ervaring met houtbewerking, maar wel altijd de zin/wil gehad om iets op dat vlak te gaan ondernemen.
Heb vorige week een hele waslijst aan handige goodies via AliExpress besteld om mee te gaan starten (o.a. een Pocke Hole Jig, diverse meetgereedschappen). Daardoor wat geld bespaard en dat zojuist meteen uitgegeven aan mijn 1e afkortzaag. Namelijk een DeWalt DeWALT DWS774. Mooi compact ding, maar wel met behoorlijk zaagbereik.
Die gaat mij helpen mijn schuur een beetje verder in te richten met nieuwe werktafels.

Ik heb een schuur van 3,28m bij 2m en het kijken hier geeft mij enorm veel inspiratie om het, ondanks de kleine afmetingen, te gaan aanpakken.
 

WR1944

Oud hout
Welkom.

Iedereen hier heeft ooit eens de eerste stap moeten zetten om tot houtbewerken te komen. Niemand komt ter wereld met een hamer en een zaag in z'n handen.

Als je een kleine ruimte hebt moet je extra opletten om je ruimte optimaal in te delen. Zorg dat je lange objecten kunt bewerken zonder dat er een wand in de weg zit. Als je plaatmateriaal wilt zagen is een invalzaag met een geleiderail aan te raden. En zo zijn er meer handigheidjes. Ik schafte alleen iets aan als ik het nodig had. Dan ging ik voor een goedkope versie. Dan kon ik oefenen. Als het goed beviel en ik wilde betere kwaliteit dan kocht ik een betere versie en had dan ook nog een back-up.

Een belangrijke tip die je veel plezier zult bezorgen: leer je beitels goed te scherpen. Ik heb jarenlang geklungeld met niet goed geslepen beitels. Toen ik het scherpen beter onder de knie had ging er een hele nieuwe wereld voor me open.

Een tweede belangrijke tip is om een werkplaatsstofzuiger aan te schaffen als je machinaal gaat bewerken. Dat is ook een wereld van verschil.

Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: krizzziz

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Welkom hier!
Ik werk ook in een kleinere ruimte (3x4m), en het is vaak wat behelpen, maar het kan wel.
Veel plezier hier op het forum, en uiteraard in je schuur
 
  • Leuk
Waarderingen: krizzziz

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom Chris. We zijn allemaal ooit eens begonnen: al doende leert men. Een kleine ruimte hoeft helemaal geen probleem te zijn, je moet alleen even goed nadenken bij de keuzes die je maakt. Bijvoorbeeld niet meteen een vaste werkbank in je schuurtje zetten want dat vreet meteen wel ruimte. Investeer beter in iets als een workmate o.i.d. Dat kun je opklappen en wegzetten. Je hebt immers ook bewegingsruimte nodig. Succes en veel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: krizzziz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.