Nieuwe trap met eiken maken

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Vanwege een uitbouw aan het huis moet onze trap worden vernieuwd. Het is een bordestrap met 2 x 7 treden met halverwege dus een bordes.

Momenteel zit er een vurenhouten trap in die redelijk steil is. Door de uitbouw kan de trap wat minder steil gemaakt worden wat de beloopbaarheid ten goede komt.

De nieuwe trap krijgt eikenhouten treden van 4cm dik met witte stootborden. Nou vind ik het zonde om eiken van 4cm dik voor de tredes te gebruiken, ook omdat dit erg kan gaan werken met kromme treden als gevolg.
Nou zit ik eraan te denken om weer een vurenhouten trap te maken als basis, en deze af te werken met eiken van 4mm dik, met 4cm dikke neuzen om het massieve uiterlijk te krijgen. Maar ik twijfel of dit wel gaat werken, om 2 soorten hout op elkaar te lijmen. Kan ik hier misschien beter bijvoorbeeld 12mm? berken multiplex onder gebruiken als tussenlaag tussen vuren en eiken om het werken op te vangen? En deze op de vuren trap lijmen. Zo worden kant en klare overzettreden ook gemaakt. ( en nee, ik ga geen kant en klare overzettreden kopen!)

Graag tips en trucs en ervaringen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De bestaande trap is een trap met trapbomen en inliggende treden. Dus die wil ik weer op dezelfde manier maken denk ik.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dit is de stijl die we willen hebben om het misschien duidelijker te maken. Maar de neuzen mogen dan wat meer oversteken.
20200901_184945.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik zou de treden gewoon van massief eiken maken. Waarom zou je verschillende lagen op elkaar gaan lijmen als je een nieuwe trap gaat maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Eddy Wennekes

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eik wordt probleemloos courant gebruikt voor trappen die allemaal mooi recht en vlak blijven. Er zijn wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden zoals (uiteraard) droog hout van behoorlijke kwaliteit. Iedere trede samenstellen uit twee of drie delen helpt ook.
Enkele basisregels aanhouden en je trap blijft mooi recht en vlak.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou de treden gewoon van massief eiken maken. Waarom zou je verschillende lagen op elkaar gaan lijmen als je een nieuwe trap gaat maken?

De hoofdreden is dat ik op het multiplex na, alle materialen al hier in huis heb van vorige projecten. Dus genoeg eiken voor de neuzen en genoeg 4mm dik eiken voor de treden. Ik vind het dan zonde om hiervoor meer materiaal aannte schaffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar ik twijfel of dit wel gaat werken, om 2 soorten hout op elkaar te lijmen. Kan ik hier misschien beter bijvoorbeeld 12mm? berken multiplex onder gebruiken als tussenlaag tussen vuren en eiken om het werken op te vangen? En deze op de vuren trap lijmen.
zoals de collega's reeds aangeven: 40 mm eik is voldoende stabiel om er massieve treden van te maken op voorwaarde dat je hout oud (droog) genoeg is
maak je de trap eerst uit vuren met inliggende treden & lijm je er nadien de combinatie eik-mpx op, dan worden de treden eigenlijk tussenliggend
je hebt dan het probleem dat je ze precies passend moet maken
bij vernieuwing van een trap met inliggende treden kan je niet anders
maar bij een nieuwe trap zou ik de hele trede toch inliggend maken
treden worden inliggend gemaakt om het visuele aspect van het werken op te vangen
als je toch met lagen wil werken, waarom dan niet de treden enkel uit mpx + eik maken ?
je zal de treden precies moeten verlijmen om steeds dezelfde dikte te verkrijgen, ofwel ze nadien door de vakdikte steken
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou de treden gewoon van massief eiken maken. Waarom zou je verschillende lagen op elkaar gaan lijmen als je een nieuwe trap gaat maken?

Oké. Ik heb besloten om de treden toch maar van massief (4cm) dik eiken te gaan maken.
Maar volstaat het om de trapbomen van vuren te maken? Alleen de treden zullen de eikenkleur houden. De rest (bomen en stootborden) word wit. Voor de stootborden zit ik aan plaat met hpl in kleur te denken en trapbomen van vuren en deze te schilderen in kleur. Is mijn denkwijze juist, of mis ik dingen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Trapbomen van vuren, dat daarna afgelakt is, is prima. Ik heb bij mijn trap de bomen geschilderd voordat ik de trap in elkaar zette. Stootborden zou ik van multiplex maken. Als je even een frees mal maakt, kan je de bovenzijden alvast een lichte ronding geven en ook de stootborden kan je alvast lakken op de werkbank.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een lichte bolling aan de bovenkant van de stootborden neem ik aan? Dat is om kraken te voorkomen volgens mij? Is 3mm bolling genoeg op 80cm? Moet ik ze ook onder wat spanning monteren, of is dat niet nodig.

Alle onderdelen schilderen voor het monteren was ik al van plan. Gemak dient de mens.

Nog een laatste vraag. Worden alle delen gelijmd? De treden in de trapbomen wel, maar de stootborden ook? Of worden die ook nog geschroeft? En wat voor lijm gebruik ik het best?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Je monteert de stootborden onder spanning. Aan een trap wordt niets gelijmd bij de montage. Je spijkert de treden vanaf de onderkant aan de zichtkant en door de boom aan de muurkant. De stootborden druk je op spanning en spijker je in de trede. De ronding moet kleiner zijn dan de diepte van de groef in de trede waar je stootbord in valt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zo.. een avondje aan de keukentafel met een witte plaat, gekleurde potloden rolmaat en lange waterpas en ik geloof dat ik een doorsnede heb van de trappen.

Zaterdag hout halen, en ik kan aan de slag.

20201008_212114.jpg
20201008_221627.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zo.. de 1e trap staat inmiddels in elkaar. Ik ben toch maat voor massief eiken treden gegaan van 4cm dik. Stootborden van 12mm multiplex en trapbomen van grenen. Alles in onderdelen gemaakt, en van te voren alles geschilderd om het mezelf makkelijk te maken. De bovenste stootbord is er nog niet, want die plaats ik met het plaatsen van de trap. Die komt hier tegenaan te staan.

Nu de 2e trap in elkaar zetten, en dan kan ik ze volgende week plaatsen.

Ik zal binnenkort wel een klein verslagje maken van de stappen voor wie het interesseerd.
20201122_135152.jpg

20201122_142804.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Erna. Anders beschadig je de boel weer denk ik. Na het verven en voor het installeren van de tredes, even met een bijtel de verf weghalen die over de rand ging, en alles paste weer precies.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Normaal gesproken zijn de nesten iets kleiner dan de dikte van de treden en zijn de treden van een schuin kantje voorzien. Hierdoor liggen de treden niet los in de nesten. Je hebt dan ook geen last van een beetje verf in de nesten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Maar misschien iemand anders die zo iets van plan is en informatie zoekt wel. De stootborden hou ik ook korter dan de onderkant van de trede. De ene trede laat zich meer op spanning zetten dan de andere. Als de rand aan de onderkant bijna gelijk is aan de onderkant van de trede zie je dat veel meer, dan als je die afstand wat groter houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.