Nieuwe trap met eiken maken

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Heel mooi, jaloers op de kennis en kunde :)
Dankje. De kennis komt veel van hier, en mijn kunde is; ik doe maar wat ;)
Skylt is niet heel glad, geloof dat dat best goed gaat op een trap.
Althans wij hadden het in ons vorige huis op de eiken vloer en daar nooit last van gladheid gehad.
Dat is mijn ervaring ook. Het is absoluut niet (te) glad. Met drie kinderen die niet bepaald normaal de trap op kunnen lopen, zijn er nog nooit slippartijen geweest. Met de oude geverfde trap was dat wel anders.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
onze trap heb ik geschilderd met twee lagen matlak van Wijzonol en vervolgens twee lagen AQUA blanke eindlak. Die AQUA lak is ontwikkeld als parketlak en lekker stroef.
Wij hebben skylt op de vloer gehad en die is ook heel stroef, ik denk dat alle parketlakken wel geschikt zijn voor een trap.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
209
85
Rijswijk
Echt heel mooi gemaakt Jelmer!
Heb je de gaten voor de spijlen die in de trap zitten ook zelf geboord / gefreesd? hoe heb je dat gedaan zodat ze goed recht erin komen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Goed aftekenen. Van een reststuk hout een mal gemaakt voor de goede scheefte en daarna met een houtboor de gaten geboord. Ik heb ze iets groter gehouden dan de diameter van de spijlen zodat ze altijd zouden passen. De spijlen waren gesmeed en ongelijk van dikte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Voor een renovatie met van die opzettreden ooit een grote bus Glitsa Trappenlak gekocht. Het restant heb ik later verwerkt op het blad van een eiken tafel gebruikt als bureau. Ook voor die toepassing zijn de stroefheid en lichte dofheid precies goed en de slijtvastheid welkom. Jaren van gebruik later nog geen schade of slijtage op trap of tafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.