Nieuw tafelzaagblad advies nodig

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
31
0
Hallo,

ik ben op zoek naar een nieuw tafelzaagblad multifunctioneel 40T 250mm. Ik heb momenteel een Freud Pro die ik 6 jaar geleden 35 euro heb betaald bij toolstation. De prijzen van dit merk zijn veel hoger geworden. Kunt u mij een ander merk aanraden dat u vertrouwt?

Hartelijk dank
Nic

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.814
3.447
Ecotools industrial, net weer nieuwe binnen. Ik gebruik uitsluitend de 24 tands uitvoering. Ik doe weinig met plaatmateriaal. Maar met een beetje rustig aanvoeren gaat plaatmateriaal ook prima.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.920
1.100
Omgeving Eindhoven
Hier zijn veel forumleden heel tevreden van de zaagbladen van Ecotools. De industrial-lijn is hun beste kwaliteit, en die is zeker het geld waard.
Wil je echt betere kwaliteit, kijk dan naar CMT-zaagbladen. Een tip, die zijn in Italië bij Mobiltecnica veel goedkoper te krijgen en ook binnen 2-3 dagen in huis. Ik haal ze bijna altijd daar als ik tegenwoordig nieuwe nodig heb.
Zelf heb ik nu de CMT 285.640.10M in de zaagtafel zitten, dat is een fantastisch blad vind ik. Geeft een mooi zaagbeeld, is goed scherp en blijft ook lang scherp vind ik. Toen ik dit voor het eert gebruikte was ik positief verrast, al heb ik nooit problemen gehad met de Ecotools-bladen die ik ervoor gebruikte (en nog steeds een paar heb trouwens).

Het ligt er ook aan wat je eraan wilt uitgeven; voor een gewoon goed blad ga je naar Ecotools (industrial); voor een superieur blad kijk je naar CMT.

Geppetto

Actieve deelnemer
18 mrt 2014
31
0
Ecotool heeft Zeer mooie prijzen. Ik zaag 90% multiplex en 10% furenhout, Ik ben geen professional dus ik ben niet van plan om te wisselen tussen crosscut en Rip blad.

Ik ken Mobiltecnica, ik ben zelf Italiaan en ik koop freesjes bij hen. de prijs is ook goed. Hartelijk dank.

Wat het slijpen betreft, het blad dat ik nu heb is een tand afgebroken dat is waarom ik een nieuwe nodig heb.

Bedankt voor de informatie.

rinus

Post veel
13 nov 2011
843
180
Heerde
marinusvannorel.nl
Ecotool heeft Zeer mooie prijzen. Ik zaag 90% multiplex en 10% furenhout, Ik ben geen professional dus ik ben niet van plan om te wisselen tussen crosscut en Rip blad.

Ik ken Mobiltecnica, ik ben zelf Italiaan en ik koop freesjes bij hen. de prijs is ook goed. Hartelijk dank.

Wat het slijpen betreft, het blad dat ik nu heb is een tand afgebroken dat is waarom ik een nieuwe nodig heb.

Bedankt voor de informatie.
De slijperij kan er vaak ook wel een nieuwe inzetten.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Ik heb momenteel enkele zaagbladen die "gehavend" uit de strijd zijn gekomen de afgelopen maanden.
Een originele Robland 250mm en een 250 van EcoTools. Zijn beide nuttig, rendabel om te laten slijpen/corrigeren? Of zijn de EcoTools schijven het niet waard? Enigeervaring?

Inkoop van de bewuste EcoTool schijf, Industrieel 250x30 T24 was incl. € 39.68. Ik zou zeggen nee.
Goed adres om zaagbladen te laten slijpen/corrigeren?

Nog een fijne zondag/maandag.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.146
Omgeving Leiden
Slijpkosten worden per tand uitgerekend. Op internet lees ik 20 a 30 cent per tand. Laat het 50 cent zijn, dan ben je voor 12euro klaar.
In Leiden heb je de firma Vlijm, maar daar heb jij niet zoveel aan. Anderen in de buurt misschien wel.

• Leuk
Waarderingen: Jan.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Bij zaagbladenxl.nl is het slijpen inderdaad niet het kostenplaatje. Zodra je afgebroken tanden laat plaatsen wordt het kostbaar.
Een T24 slijpen met 6 afgebroken tanden komt op € 68 ex. Kun je een nieuwe EcoTools en zelfs een CMT van kopen.

Mijn originele Robland blad zou ik mogelijk wel laten maken. Maar de Ecotools schijven niet.

jorisvh

Post veel
Bij zaagbladenxl.nl is het slijpen inderdaad niet het kostenplaatje. Zodra je afgebroken tanden laat plaatsen wordt het kostbaar.
Een T24 slijpen met 6 afgebroken tanden komt op € 68 ex. Kun je een nieuwe EcoTools en zelfs een CMT van kopen.
de prijzen bij zaagbladenxl lijken mij redelijk hoog (er zitten misschien ook verzendkosten in?).
ik betaal voor een Z24 ‘normaal’ ~ 9€ excl. dat is bij een grote slijperij in België, West-Vlaanderen dus daar heb je niet veel aan. maar geeft wel aan dat je het lokaal allicht ook goedkoper vindt. bij de meeste goeie gereedschapswinkels komt een slijperij wekelijks ophalen/terugbrengen.

voor tanden vervangen heb ik geen richtprijs (en dat probeer ik zo te houden 😉). van een blad van 40€ waar 1/4 van de tanden af is, neem je inderdaad best afscheid, van een duurder blad ook als het al een aantal keer geslepen is.

• Leuk
Waarderingen: Jan.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.275
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hier nog een stem voor ecotools industrial. Stevig spul, stiller dan het standaard blad dat ik op mijn apparatuur geleverd kreeg en goed scherp, standtijd voorzover ik dat kan bepalen ook prima.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Maar Jan,
Wat heb je er mee gedaan dat de zaagbladen er zo slecht aan toe zijn?
Een stevige bout die nog in het hout zat. Die sloeg er 6 tanden af en liet toen de zaag vastlopen.
Machine {Robland X31] is nagekeken en had gelukkig alleen nieuwe v snaren nodig. En ..... ik heb alle vingers nog.

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Bedankt voor de info heren. We zoeken verder. En in de tussentijd bestellen we enkele zaagbladen bij. We moeten wel door ..... 😎

En als opmerking nog dit.
Bij VanHal uit Doetichem nagevraad wat de kosten waren. Dit was hun antwoord:

We lassen ook nieuwe tanden in kosten €10,- per tand indien er meerdere uit zijn is het niet lonend blad (word verwarmt bij teveel inlassen gaat de spanning eruit zaag gaat slingeren)

Als er enkele uit zijn en u heeft daar geen problemen mee met zagen kunnen wij ze ook overslaan met slijpen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.537
1.146
Omgeving Leiden
Een stevige bout die nog in het hout zat. Die sloeg er 6 tanden af en liet toen de zaag vastlopen.
Machine {Robland X31] is nagekeken en had gelukkig alleen nieuwe v snaren nodig. En ..... ik heb alle vingers nog.
Zo! Dat had inderdaad anders kunnen aflopen. Goed kans dat het zaagblad ook krom is nu, dus ik weet niet of herstel dan nog aan de orde is.

• Leuk
Waarderingen: Jan. en ZotVanHout

dribbel

Nieuw lid
13 dec 2012
4
0
Ik heb sinds een half jaar een ecotools industrial blad, 24 tanden met spaanbegrenzer. Mij valt op dat er van diverse tanden al splinters af zijn. Een veel ouder blad van Freud waar veel meer mee gezaagd is heeft dat helemaal niet. Er is kennelijk hardmetaal en hardmetaal.

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
90
39
Ik heb tegenwoordig ook een zaagtafel dus ik lees graag mee.

Ik verbaas mij zelf over deze discussie. Als ik kijk naar het verschil in prijs tussen Ecotools en Freud dan scheelt dit 20 euro.

50 euro: HM-zaagblad Industrial 250 x 30 mm T=60
70 euro: Freud handcirkelzaagblad hout voor elektrische tafelzaagmachines

En die van Freud is dunner (1,8 vs 2,2) waardoor kleinere snijbreedte, technologische snufjes met die speciale tandenopstelling etc.

En een blad gaat toch wel even mee? DN lijkt de keuze mij vrij evident of zie ik iets over het hoofd?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.