Nieuw soort afwerking voor houtbewerkers. Uitharden met UV-lamp

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Ik zag dit filmpje op YouTube. Een soort "wipe on" lak die na uv behandeling in 2 minuten hard is en ook meteen voorzien kan worden van de volgende laag.
Er is ook een versie van voor biljart keuen. Deze zou ook de houtdraaiversie zijn. Dit leek me een alternatief voor afwerken met superlijm.
Wie weet hier meer van en waar is het te koop. Ik zag wel iets bij Remmers, maar geen idee of dat vergelijkbaar is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Is dit niet het zelfde spul als uv hars dat ze verkopen voor het maken van sierraden? Bijvoorbeeld bij mr boat. Ze hebben daar ook het ledlampje. Wel goede bescherming tegen het uv licht gebruiken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.181
558
Moordrecht
Helemaal nieuw is het niet, ik zie Blacktail Studio dit al een hele tijd gebruiken. Wel een meer industriële vorm.
Ik zat net de video van Stumpy Nubs te kijken en vond de boel meer streperig, niet heel erg mooi en "self levelling" zoals hij het omschrijft. Ik ben nog niet helemaal om, maar vind het concept wel heel mooi, zeker als het beter werkt als het nu lijkt. Wellicht is het de filmhoek die de boel wat rot uit laat komen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Ik begreep dat hij niet geschuurd heeft de eerste keer. Daar gaat het nu niet om. De vraag is waar is zoiets hier in Europa te koop. Als het betaalbaar is wil ik het wel proberen. Een klein lampje heb ik al, als en als het werkt dan kijk ik wel of ik een grote lamp aanschaf.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.413
2.715
Als het een gewone uv uithardende lak is, dan zijn er meerdere bedrijven die dat verkopen. Dat wordt veel in meubel en parket fabrieken gebruikt. Maar ik weet niet of je dat makkelijk in iets van een literverpakking kan kopen. Je zou waterland coatings in rotterdam eens kunnen proberen.
 

jorisvh

Post veel
dit lijkt mij een “gewone” UV uithardende lak zoals die gebruikt wordt om parket of fineerplaten (Decospan Shinnoki, Finaspan Aranya, …) in de fabriek te vernissen.
de platen van Decospan zouden 6 dunne laagjes vernis hebben. ze kunnen moeilijk elke plaat 6 keer een paar uur laten drogen. met UV lukt het wel dit in een continu process te doen.

Rubio Monocoat heeft ook UV uithardende olie die gebruikt wordt om parket op een lopende band te behandelen voor het gelegd wordt.

waar en of je er in kleine hoeveelheden aan kan komen, geen idee.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
901
471
Noord-Veluwe
Heb je al naar het recente filmpje van Suman gekeken?

Hier heb je de link:


Bij het filmpje geeft hij ook advies voor UV-lampen voor een fatsoenlijke prijs. Toevallig had ik al zo'n UV-Beast voor mijn mineralencollectie en ik kan je verzekeren dat die dingen inderdaad krachtig zijn. Meer dan goed genoeg voor het belichten van deze harsen. Ze zijn nog steeds niet echt goedkoop, maar vergeleken bij de prijs van de "officiële" hardingslampen is het een prikkie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Je hebt uv-lampen en ledlampen en met beide moet je de lak kunnen uitharden. Het voordeel van led is dat het veel minder vermogen vraagt en of het ook goedkoper is moet ik uitzoeken. Bovendien is de levensduur van led heel veel langer.
Er zijn ook gratis mogelijkheden om de lak te laten uitharden: in de zon. Helaas niet altijd aanwezig.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.939
2.708
Gaanderen
Als ik dat filmpje bekijk in de post van hdv dan valt dat wel mee. Bij 2 of 2.5 cm gaf het een probleem. De tijd of dat seconden zijn of een halve minuut maakt voor mij niet uit. Dat is gewoon snel en sneller dan superlijm. Hier wacht ik na vier lagen ook een 15 minuten. Gewoon voor de zekerheid.
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of er ook hoogglans is.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.483
413
Dordrecht
Ik heb een jaar of 5-6 geleden al eens een demo gehad van uv harding. Werkt enorm snel, maar je bent beperkt in afwerkmateriaal en uitstraling. Daarnaast waren de lampen toen bijzonder prijzig.
De combi van duur en gebrek aan flexibiliteit deed tien besluiten om traditioneel te blijven afwerken. Eea zal ook afhangen van het type werk dat je doet
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.338
196
Gem. Winsum (Groningen)
Is het verglijkbaar met wat in tandheelkunde wordt gebruikt?
Ik kom net bij de tandarts weg die een reparatie verrichtte. Ik heb niet goed kunnen letten op wat de assistente deed; volgens mij maakte ze een twee-componenten middeltje dat ze uithardde in enige tientallen seconden met UV straling. (dat laatste weet ik zeker).
 
Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.309
576
Eanske
ingoogni.nl
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of er ook hoogglans is.
Als de lak niet bewust voorzien is van (vul- en) matteringsmiddelen kun je het gewoon polijsten. Kwa formulering is er volgens mij niets dat een hoogglans lak in de weg staat.

Dit soort lakken, vernissen en inkten zijn in de grafische industrie al decennia beschikbaar, in verschillende glansgraden. In oude systemen is ozonvorming het grootste probleem. Bij grote UV-LED systemen is het de koeling van de LED's
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.853
787
Enschede, Twente
Bij mij thuis heeft de glaszetter ooit (bijna 25 jaar geleden) een douchestang op een glazen wand geplakt. Dat ging ook met een UV-uithardende, kleurloze lijm. En aangezien die douchestang er nog steeds aanzit, twijfel ik niet aan de kwaliteit van de lijm en het procedé.

Wat betreft drukwerk: voor de uv-inkten (noem ze voor het gemak maar even zo - het gaat om inkten die onder invloed van uv snel drogen) hun intrede deden werkten drukkers met anti-smet-poeder, dat op de pers automatisch tussen de bedrukte vellen geblazen werd. Dat was volgens mij geen gezond spul, afgezien van de problemen die het bij de verdere verwerking opleverde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.