Na twee eerdere meubelbouwprojecten (een salontafel van Iepenhout; zie https://www.woodworking.nl/showthread.php?21580-Een-salontafel-van-iepenhout en een ooit nog eens te documenteren hangkastje, eveneens van iepenhout) is het nu tijd voor een derde zelfbouwmeubel in de woonkamer. In september start de cursus meubelmaken in de Stadswerkplaats Zutphen weer, en daar ga ik aan de slag om een woonkamerkast te maken.
Vooralsnog heb ik alleen nog maar een schets van het idee, en ben ik aan het toewerken naar een ontwerp. Het idee is als volgt:

Een kast met vakken (elk vak is ongeveer 40x40x40). (Eigenlijk gewoon de Kallax van Ikea dus, maar dan net iets anders
)
De linkerrij vakken zit een kwartslag gedraaid en heeft een eenzijdig onbekant iepen voorzijde, waar dan de laatjes achter/in zitten.
Materiaal: deels lakdraagfolie-MDF (grijs te verven/spuiten in de kleur van de muur waartegen de kast komt te staan, zodat de kast "opgaat in de kamer") en deels iepenhout, zodat het past bij de rest van de zelfbouwmeubels.
Waar ik nog niet uit ben, is het volgende:
Ik sta open voor op- en aanmerkingen ten behoeve van de constructie. Zoals de schets nu is, valt er nog niet veel te bouwen ;-). In dit topic ga ik dan de komende maanden het bouwverslag "van schets tot eindresultaat" bijhouden.
Vooralsnog heb ik alleen nog maar een schets van het idee, en ben ik aan het toewerken naar een ontwerp. Het idee is als volgt:

Een kast met vakken (elk vak is ongeveer 40x40x40). (Eigenlijk gewoon de Kallax van Ikea dus, maar dan net iets anders
De linkerrij vakken zit een kwartslag gedraaid en heeft een eenzijdig onbekant iepen voorzijde, waar dan de laatjes achter/in zitten.
Materiaal: deels lakdraagfolie-MDF (grijs te verven/spuiten in de kleur van de muur waartegen de kast komt te staan, zodat de kast "opgaat in de kamer") en deels iepenhout, zodat het past bij de rest van de zelfbouwmeubels.
Waar ik nog niet uit ben, is het volgende:
- zal ik de (MDF) staanders uit een geheel maken en er dan iepenhouten legplanken tussen maken, of andersom: de liggers over de volle breedte, met verticale MDF staandertjes ertussen? Maakt het constructief uit?
- achterwand of niet, en zo ja welke dikte? Voor het uiteindelijke aangezicht lijkt een achterwand me niet nodig, maar 4mm triplex rondom vastgespijkerd geeft wel extra stevigheid. Ik zal ook iets met dat ladenblok moeten doen; dat blijft natuurlijk niet vanzelf zweven. Maar de hele achterwand van 18mm mdf lijkt mij wat overkill (met name in gewicht). Wat is wijsheid?
Ik sta open voor op- en aanmerkingen ten behoeve van de constructie. Zoals de schets nu is, valt er nog niet veel te bouwen ;-). In dit topic ga ik dan de komende maanden het bouwverslag "van schets tot eindresultaat" bijhouden.
Laatst bewerkt: