Nieuw project... vraagje

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik niet heel actief geweest. Toch meld ik me maar even met een vraagje, in de hoop dat hier wat leuke suggesties langskomen. Ik ben bezig met het ontwerp voor een bureau, dat ik ga maken voor de persoon die voor mij een website ontwerpt en maakt. Goede deal met gesloten beurzen!

In het betreffende bureau moeten diverse leuke fratsen komen, zoals een ingebouwde stekkerdoos, die met een klein liftje omhoog komt uit het bureaublad. Stel je hierbij ongeveer zoiets voor:

wcd-lift.png

In de bovenkant ga ik een draadloze telefoonoplader verwerken, in de voorkant zoals te zien drie stopcontacten en waarschijnlijk nog twee USB-aansluitingen. Maar nu komt het: hoe laat ik dit liftje omhoog komen? Liefst wil ik dit met een push-to-open systeempje uit het bureaublad laten komen. De hoogte van een stopcontact met een houten framepje eromheen komt rond de 80 mm uit, dus zover moet het liftje ook omhoog gaan. De mogelijkheden waar ik aan gedacht heb zijn:

- Een gasveer icm een push-to-open slotje (bijv. minilatch: Mini-latch)
- Een asje in een drukveer, ook weer icm de minilatch. Waarschijnlijk is één drukveer voldoende, mits de assen geen laterale speling hebben
- Beetje over the top: met een draadeind en een motortje (leuk, maar waarschijnlijk te duur)

Maar liever zou ik een bestaande oplossing voor dit systeem gebruiken. Dat maakt het werk zoveel sneller... Ik kon die niet vinden op het web. Wie heeft er een idee?
 
  • Leuk
Waarderingen: macabre

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Dank voor de tips. Ik zal die pop-up dingen zeker bespreken als optie. Zelfbouw lijkt me ook wel interessant, maar gaat waarschijnlijk veel te veel tijd kosten (en dus geld, helaas werkt dat zo). Zou het mogelijk zijn bij deze dingen om de bovenkant van een stukje hout te voorzien, zodat het opgaat in het bureaublad?
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Voor zelfbouw: ik zou er geen lift van maken maar een systeempje dat open draait met een scharnier.
1599041752668.png
Met een mini-latch en een veer/elastiek/gasveer (bijv. oranje stippellijn) kan je dit eenvoudig maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mag ik voorstellen om de stopcontacten blind (zonder klepjes of wat dan ook) direct onder het blad te zetten (eigenlijk wat t’ wolt voorstelt). Of, als de dikte van het blad of de poten (binnen of buitenkant) het toelaten de stopcontacten eronder of erin (zodat er geen vuil in kan komen en nooit draden over je blad.

Zoiets: Stopcontacten verwerkt in blad

Of zoiets: Houten stopcontact

Of! Een arduino servo gestuurd klepje dat reageert op een klop-patroon op je bureau/trillingen. (Of de woorden “Sesam open u! (Of open nu?)”
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Excuus voor de late reactie, ik had niet in de gaten dat er nog meer gepost werd! Wel tof dat er zoveel ideeën en suggesties gedaan worden! Hier kan ik veel mee. Het idee van infrezen staat me aan (ook om in de toekomst vaker te gebruiken), maar ik zie nergens hoe dat gedaan wordt. Ik heb geen cnc-machines en ook geen gelegenheid om zo'n machine te plaatsen in mijn werkplaats. Wel vond ik een bedrijf dat op deze manier wcd's produceert. Wie weet...

De vraag hoe functioneel gaat dit zijn is terecht, en die heb ik mijn klant ook voorgelegd. Er is nog geen duidelijk antwoord, en aangezien de uitvoering van dit project nog ergens in de toekomst ligt wacht ik dat rustig af.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Bij infrezen moet je de exacte vorm van het stopcontact frezen, inclusief de gleufjes aan de zijkanten, en de gaatjes waardoor de randaardepennetjes komen te zitten. Het is véél complexer dan simpelweg een cirkelvormig gat maken. Zulke complexe vormen kan je eigenlijk alleen met een cnc-gestuurde lasersnijder maken, zou ik zeggen. Een alternatief kan wel zijn om simpelweg een gat te boren, en de stukjes met de gleufjes aan de zijkanten apart te maken en in te lijmen. De gaten voor de aardepennen kunnen dan ook geboord worden. Maar dit lijkt mij een erg arbeidsintensief verhaal, niet helemaal budgettair verantwoord misschien.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
de uitdaging kan ik deels volgen
ik denk dat de vorm van de omsluiting van het stopkontakt veel verschil maakt
daarmee doel ik op de de midden- en randplaatjes
die kan je er al dan niet op laten
en die kunnen afgerond of vierkantig met rechte hoeken zijn
ze kunnen ook bol of vlak zijn
let op de achterzijde
de elektriciteitsdraad mag niet genaakbaar zijn
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik ging even uit van de in het blad gefreesde stopcontacten, zoals bedoeld in de link van hiertebreeddaartelang. Losse stopcontacten met midden- en randplaatjes uit hout lijken wel te krijgen te zijn, die zou ik dus niet zelf hoeven maken.

Goed, het wordt een wat theoretische discussie zo, want stopcontacten in het blad frezen ga ik -hoewel een prachtig idee- niet doen omdat het simpelweg te complex en tijdrovend en dus duur is. Tijd is geld is helaas de onontkoombare werkelijkheid als ondernemer...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.