Nieuw kozijn voor bestaande deuren

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedenavond allemaal!

Ik heb even een vraag. Ik ben een schuur aan het bouwen en heb daarvoor een mooi setje openslaande deuren gevonden op Marktplaats. Deze komen uit een garantieregeling omdat er wat oneffenheden zitten in het hout, en de eigenaren nieuwe deuren hebben geclaimed.

De deuren zijn recht en zien en keurig uit. Samen met een 3-puntsluiting heb ik ze kunnen overnemen voor 400 euro. Koopje, toch!
Als de schuur klaar is, en ik heb de tijd er voor ga ik 'm mooi opschuren en wit maken!

Screenshot 2020-05-24 at 20.34.00.png

Nou ben ik lang aan het twijfelen geweest over het wel of niet zelf maken van de kozijnen (er komt ook nog een dubbel raam in de schuur). Het zou me wel leuk lijken, maar omdat ik nu niet echt de ruimte heb om dit mooi te maken, en ik de tijd liever besteed aan het bouwen van de schuur zelf, toch maar besloten dit uit te besteden.

Daarom heb ik een bekende timmerman gebeld en die heeft de deuren opgehaald, zou ze even opmeten en een prijs geven voor de kozijnen van de dubbele deuren, en voor raamkozijn met dubbel venster (exclusief ramen).

Ter informatie, het gaat om deze buitenwerkse maten:
Dubbel raamkozijn:
1215mm hoog x 1745mm breed

Deurkozijn:
1870 mm hoog x 2222mm breed

Nu heb ik de prijs doorgekregen: 1500 euro. Inclusief afhangen van de deuren. Hier schrok ik nogal van. Ik heb ook aangegeven dat ik hier even over moet nadenken.
Alleen voor het afhangen van de deuren was al ongeveer 400 euro begroot gaf hij aan.

Dit valt voor mij af en vind ik echt te duur. Gelukkig wil hij de deuren wel naar me terugbrengen, maar dan ben ik dus terug bij af.
En nu? Toch zelf een kozijn maken? Ik heb me uiteraard even ingelezen, maar het contramallen lijkt me wel een leuke uitdaging, maar ik heb er (nog) niet een goede ruimte / werktafel voor). Als de schuur klaar is wel, maar die ben ik nu juist aan het bouwen, haha!

En dan is het deurkozijn klaar. Maar dan moeten de scharnieren er nog in! Ik heb een Bosch POF 1400 ACE bovenfrees. Hier zit een 17mm kopieerring bij. Toevallig een tijdje terug een koffer met 100 router freesjes gekocht bij onze vrienden in China. Hier zitten ongetwijfeld wel een paar freesjes bij die hiervoor geschikt zullen zijn.

Mijn vraag: Wat moet ik nou doen? Toch zelf maken? Uitbesteden, en dan voor 1500 euro of wat zijn de alternatieven? En als ik een kozijn bestel, of zelf een kozijn maak, hoe ga ik dan op EXACT dezelfde hoogte de scharnieren infrezen in het kozijn? En doe ik dit nadat het kozijn is gemonteerd? Of is het makkelijker om dit van te voren te doen?

Graag jullie mening, advies, tips, etc! :)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb een tijd geleden ook zelf een dubbele deur afgehangen en heb de ruimte voor de scharnieren gewoon met behulp van duimstok/potlood en steekbeitel gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Naar mijn weten zijn er standaard meranti kozijnprofielen op de markt, dit scheelt waarschijnlijk een hoop in de bewerking.
Voor de deurscharnieren kun je verschillende mallen verkrijgen, zo heb ik er een van een stel ambitieuze mannen hier in de buurt die dat allemaal zelf CNC bewerken. Kopieerring 24, freesbeitel 18 en je kunt gaan!
Destijds zo'n set mallen gekocht voor al mijn binnendeuren en die komt nu al goed van pas overal en nergens!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Naar mijn weten zijn er standaard meranti kozijnprofielen op de markt, dit scheelt waarschijnlijk een hoop in de bewerking.
Voor de deurscharnieren kun je verschillende mallen verkrijgen, zo heb ik er een van een stel ambitieuze mannen hier in de buurt die dat allemaal zelf CNC bewerken. Kopieerring 24, freesbeitel 18 en je kunt gaan!
Destijds zo'n set mallen gekocht voor al mijn binnendeuren en die komt nu al goed van pas overal en nergens!

Die mallen hebben ik inderdaad op internet gezien. Dan ben je al 100 euro kwijt. Dan moet ik nog een kopieerring kopen voor mijn bovenfrees. Nou vind ik het absoluut niet erg om geld uit te geven, maar voor enkel 2 deuren misschien wat 'zonde'. Woon je toevallig ook ergens in Friesland? ;-)
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Er zijn meerdere wegen naar Rome gelukkig!
Alternatief;
Multiplex mal ter grote van je scharnier maken en met een kopieerfrees de uitsparing op juiste diepte inkrozen. Wat er op internet te verkrijgen is voor 100 euro is uiteraard "eenvoudig" na te maken.. Of dat net zo strak wordt als een CNC gemaakte mal hangt af van de tijd en moeite je er insteekt.

Wellicht is het eenvoudiger om zoals "de Haan" zegt het met een bijtel te doen.

Om antwoord te geven op je vraag ik woon meer centraal gelegen in Nederland. Nu ben ik natuurlijk niet de enigste in bezit van een dergelijke mal ;-).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb een paar jaar geleden voor hetzelfde dilemma gestaan, maar dan voor een 'normale' enkele buitendeur in mijn toen nieuw te bouwen fietsenschuur.
Uiteindelijk hardhouten kozijnhout en een hardstenen dorpel gekocht en zelf in elkaar gezet. Het hout was te lang, dus met de afzaagsels eerst de verbinding uitgetest.
Voor de scharnieren, ik heb dat destijds gewoon met de beitel uitgehakt. Strak aftekenen en voorzichtig uithakken, steeds iets dieper tot het scharnier goed past. Met de frees kan het ook, heb ik later gedaan bij de nieuwe achterdeur bij mijn ouders. Malletje zagen van multiplex (bijvoorbeeld betonplex), dit tegen het kozijn vastmaken (met lijmklemmen, of als het kozijn al ingemetseld is met de tacker of schroeven) en dan met een normale kopieerfrees uitfrezen op de juiste diepte. Ook hier eventueel oefenen op een stuk afvalhout.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor de reacties! Zojuist de volgende website gevonden: https://www.dekozijnenman.fr

Hier even de maten ingevuld wat ik verwacht nodig te hebben. Gelukkig woon ik in Friesland en is dit voor mij erg dicht bij. Exclusief glas ben ik voor het materiaal dan 434,46 kwijt, en heb ik alles exact op maat zoals ik het wil hebben. Dan moet ik het alleen zelf nog schroeven en verlijmen. Ik denk in mijn geval een mooie optie, en een keurige prijs als je het mij vraagt!

Ik denk dat ik hier voor ga en dan rustig de tijd ga nemen om een malletje te maken zodat ik met mijn bovenfrees de scharnieren er in kan zetten. Had op internet al wat topics gevonden over hoe je zo'n malletje kan maken. Als ik voor een dergelijk 'bouwpakket' kies, dan kan ik ook mooi rustig op een werktafel de scharnieren in de stijlen zetten zonder het hele kozijn mee te slepen. Ik zie alleen maar voordelen! :)


Screenshot 2020-05-25 at 08.28.24.png
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Krijg je ook nog ramen voor die 1500 euro?

Zit de sluiting al in de deur of moet je die er ook nog inzetten.
ik neem aan dat die kozijnen wel een degelijke dubbele pen in gat verbinding krijgen bij de pro en in de grondverf worden aangeleverd.

Voor een dergelijk klusje moet je alleen het getal onder de streep beoordelen.
Een niet op de detail uit willen spitten

met ramen is het een erg mooi prijsje
Zonder is het gewoon marktconform voor een klein klusje
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
1500 is zonder ramen. 3-punt sluiting zit al in de deur.
Voor dit bedrag maakt hij een dubbel raamkozijn zonder glas, incl. glaslatten.
Daarnaast maakt hij een deurkozijn voor mijn reeds aangeschafte dubbele deuren. Hier hangt hij de deuren in af.
Uiteindelijk brengt hij de kozijnen langs. Montage doe ik zelf.

Bij dekozijnenman.frl kan ik ook kiezen voor montage klaar. Dan ben ik al met al +- 500 euro kwijt. Dat is dan ook met meranti hout, ook in de grondverf gezet. Wel met een schroefverbinding, maar de lijm maakt de verbinding, toch? Wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar in beide gevallen een prima kwaliteit kozijn.

Nu is het verschil nog 1000 euro. Daarvoor moet ik dan wel zelf rijden (20km) en zelf de scharnieren er in zetten. Dit verschil vind ik zelf wel te groot.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
meranti is een verraderlijke houtsoort.
goed meranti is duurzaamheids- klasse 2.
Maar je hebt ook meranti dat haast niets weegt en dan minder bestendig is dan een knap stukje grenen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je moet het kozijnenhout kunnen uitzoeken. Het gegrondverfde kozijnenhout is van brandhout in elkaar geplakt. Is een allegaartje van vooral sigarenkistjes hout met hier en daar een stukje fatsoenlijk hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.