Nieten verwijderen uit het werkblad van mijn werkbank

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Alweer een tijdje terug heb ik een stevige beuken meubelwerkbankje aangeschaft via Marktplaats met een bladdikte van 12cm, in prima staat. De vorige eigenaar heeft zijn nietpistool kennelijk op een bepaald gedeelte van het blad leeg geschoten, wat de exacte reden hiervan was geen idee? Hoe kan ik het beste zonder het blad onnodig te beschadigen de nieten uit het hout verwijderen? Ze zitten muurvast verzonken in het hout. Ik heb geprobeerd om met een schroevendraaier ze naar boven te wippen maar dat is tevergeefse moeite . Is er een andere manier die wel werkt, zonder het oppervlak dusdanig te beschadigen zodat het niet meer vlak is? Ben benieuwd naar een mogelijke oplossing, dank zover
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Kleine schroeverdraaier op een plamuurmes zou bij normale nieten moeten werken. Er zijn ook nog hele kleine breekijzers/koevoetjes waarbij een plamuurmes zorgt voor een onbeschadigd oppervlak. Mag natuurlijk ook iets anders zijn. Ja een spijkertrekker is weer een beetje te destructief.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Kleine schroeverdraaier op een plamuurmes zou bij normale nieten moeten werken. Er zijn ook nog hele kleine breekijzers/koevoetjes waarbij een plamuurmes zorgt voor een onbeschadigd oppervlak. Mag natuurlijk ook iets anders zijn. Ja een spijkertrekker is weer een beetje te destructief.
Dank Wim voor je reactie ik heb geprobeerd om met de kleinste schroevendraaier onder de nietjes te komen maar het is me niet gelukt ze zitten nogal verzonken in het hout. Ik heb zitten denken om met hete stoom iets te proberen maar of dat gaat werken geen idee??? stoom, vocht, hout, houtlijm, kromtrekken?:unsure:
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Ik wilde het blad vlakker schaven dan het nu is, en,....... klopt ze zitten wat verzonken maar ben "bang" door het oppervlak te gaan schaven, dat ik de nieten met mijn schaafbeitel raak
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Dan ram je ze er verder in. Dat gaat vermoedelijk makkelijker.
dan ram je ze er verder in,...bedankt Chevy66 dat rammen zie ik niet zo zitten :eek:wilde mijn bank zo goed als het gaat netjes houden hoeft geen vitrine/museumstuk te worden, functioneel that's all,...maar bedankt voor je advies(y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je krijgt ze er niet uit en ze zitten in de weg zoals ze nu zitten. En je wil ze ook niet dieper slaan. Blijven niet veel opties over zo. Nieuw blad maken?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
434
106
Middelburg
Je krijgt ze er niet uit en ze zitten in de weg zoals ze nu zitten. En je wil ze ook niet dieper slaan. Blijven niet veel opties over zo. Nieuw blad maken?
Ik denk dat je gelijk hebt er zit niets anders op dan het hele plan te laten varen. Ik kwam er zelf niet uit hoe dit het beste op te lossen, dacht als uiterste redmiddel laten we kennis inwinnen hier op het forum. Mocht het onmogelijk zijn dan laten we het zoals het is, een nieuw werkblad er voor maken, is voor mij geen optie, dan neem ik de deuken en de oneffenheden maar voor lief.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je kan er ook de bandschuur over heen halen. Dan ziet het blad er weer wat beter uit en de nietjes schuur je gewoon mee,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik begrijp volledig het probleem dat je je werkbank netjes wilt houden. Wil ik ook. Daarom heb ik ereen van mdf.
Kan ik in schroeven boren nieten epoxy etc etc. Is ie te slecht dan eraf en vernieuwen.
Nu je kunt de bank wel weer in bijna nieuwstaat verkrijgen maar dan met er wel een laag vanaf. Het goed vlak krijgen is dan wel een klus. Er zijn al vele optie voorbij gekomen. Ik zeg het is een werkbank en geen showbank.
Een andere oplossing zou zijn beuken latten erop lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Nog eentje dan. Nieten zijn in het algemeen niet van het hardste materiaal, dan is het waarschijnlijk niet zo'n ramp als je een nietje met je schaaf raakt. Misschien een keer vaker slijpen. Je moet heel vaak slijpen voor je aan een nieuwe beitel toe bent. Niet direct je Veritas of Lie Nielsen er op zetten, maar je ziet wel eens reischaven op rommelmarkten voor € 5,--. Wat kan je gebeuren?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Ik zie nog een andere mogelijkheid.
Haal de nietjes er uit met zo weinig mogelijk schade als je kunt.
Ga dan met beitel / bovenfrees / oid een 'gat' maken van een bepaalde diepte waar de nietjes zaten (foto?), en lijm daar vervolgens een schoon stuk beuken in.
Soort van intarsia, maar dan wat dikker dan fineer, zeg maar.
Dan krijg je het resultaat wat je wilt: geen nietjes, oppervlak van netjes beuken, en met een verhaal van hoe dat stukje daar komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst en Risikoos

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Onder het mom van wel verwijderen, minimale schade, zou ik doen wat Mink zegt.
Eerst de nietjes doorknippen/slijpen met een tang of dremel o.i.d., daarna kun je de halve nietjes met een klein schroevendraaiertje omhoog buigen en eruit trekken (opletten dat ze niet breken).

Met een beetje geluk zijn de plekken die achter blijven geen probleem, anders kun je t altijd nog inleggen zoals Mink beschrijft.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Laat eens een foto zien van die bepaalde plek. Ik krijg het idee dat het er niet te weinig zijn, die nieten.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Als die nietjes niet uitsteken, dan heb je er toch geen last van ?

Als ze boven het blad uitsteken schuren, anders lekker laten zitten.


Dat zou ik ook denken.
Waarschijnlijk dat elke andere oplossing meer schade aan het werkblad geeft.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik zou er in een mooie echt houten werkbank elke keer last van hebben als ik er naar keek. Dat is een persoonlijk dingetje.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik heb een keer met een dun boortje er vlak naast/tegenaan geboord bij elk pootje van het nietje/kram.
Je moet wsl wel meerdere boren. Daarmee kwam de boel los. Daarna alle gaatjes opvullen met iets naar keuze.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Waar praten we over? 12 cm blad dikte!
Ik zou gewoon met een meubelmakers koevoetje of een nieten wipper de nietjes er uit tikken. Gewoon onder het brugje slaan hout zal iets beschadigen so what. Met de schaaf of band schuur er overheen effectief verlies je dan een MM of 3. Op een blad dikte van 120mm valt dat nauwelijks op.
Niet er in rammen of uitboren simpelweg verwijderen.
restaureer veel werkbanken maar ook gestoffeerde stoeltjes.
Als je er geen tijd aan wilt besteden de band schuur er over wat achter/overblijft zijn kleine stalen puntjes waar je geen last van hebt.
Groetnis,

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.