Neutrik stekkers

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nog net voor Kerst had ik mijn bestelling voor mijn kleine ombouwprojectje binnen gekregen: Neutrik stekkers.
Ik ben gevraagd om het schilderwerk van de kozijnen over te doen voordat de horren en plisé gordijnen komen. Omdat ik het schuren met stofzuiger doe, was dit een mooi excuus om in ieder geval de schuurmachines te voorzien van deze connectors. Mijn oude GSS16 heeft een snoer dat korter is dan de slang van de afzuiging en dat heb nu ik ook gelijk opgelost.
Verder de handcirkelzaag en de invalzaag omdat ik die ook met de stofzuiger gebruik. Of ik mijn boormachines en Proxxon tool nog omzet weet ik nog niet. Ik heb ook nog een inbouw connector genomen om te eventueel een aansluiting in de werkbank te maken. Mijn wcd zit links, terwijl ik rechts handig ben en dat is niet altijd handig werken.

Het aansluiten is een fluitje van een cent en de verbinding lijkt me solide genoeg om niet zomaar kapot te trekken. De verbinding is wel wat lomp en niet zo mooi geïntegreerd als bij FESTOOL, maar voor mijn gebruik meer dan voldoende.
Ik heb gelijk drie 5m lange kabels gemaakt en maak misschien nog een 10m versie en een "conversie" kabel om een traditionele stekker te hebben. Maar voorlopig ben ik hiermee tevreden en ben benieuwd hoe het schuren gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik weet niet wat Neutrik stekkers zijn en google kon me ook niet helpen. (wel een vermoeden dat het een soort stekker contra stekker is)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb ook een gedeelte van mijn machines voorzien van Neutrik stekkers. En het bevalt me meer dan goed. Snel even wisselen van machine is een fluitje van een cent.

Misschien kan je mijn topic ook eens doorlezen.

Ik zou laatst nog wat extra stekkers bestellen, maar ik begrijp dat de stekkers zijn veranderd, en niet meer te koppelen zijn met de oude versie?
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Neutrik is een merknaam en zegt feitelijk niets over het type stekker dat de topicstarter gebruikt. Neutrik is wel een zeer degelijk merk dat met name in de audiovisuele wereld veel gebruikt wordt. Zo produceren ze XLR stekkers en chassisdelen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Neutrik is een merknaam en zegt feitelijk niets over het type stekker dat de topicstarter gebruikt. Neutrik is wel een zeer degelijk merk dat met name in de audiovisuele wereld veel gebruikt wordt. Zo produceren ze XLR stekkers en chassisdelen.
Ik heb deze stekkers gebruikt:
NEUTRIKPowercon True stekker - NAC3MX-W-TOP - Buzz-Shop.nl

waterdicht en gaan tot 20A capaciteit. Ik heb de verlengkabels van drie aderig kabel gemaakt, de machines hebben maar twee aders dus de aarde wel even als eerste sluiten zodat je niets verkeerd aansluit.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
waterdicht en gaan tot 20A capaciteit.
20A in de usa, 16A hier in europa. nu denk ik dat de meeste machines hier meer dan voldoende aan hebben. Je hebt me wel aan het denken gezet, dat gehannis met verschillende snoeren en slang van stofzuiger.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb ook een gedeelte van mijn machines voorzien van Neutrik stekkers. En het bevalt me meer dan goed. Snel even wisselen van machine is een fluitje van een cent.

Misschien kan je mijn topic ook eens doorlezen.

Ik zou laatst nog wat extra stekkers bestellen, maar ik begrijp dat de stekkers zijn veranderd, en niet meer te koppelen zijn met de oude versie?
Heb de post net gelezen. Als je wilt weten of het nog past zou je Neutrik kunnen benaderen of vraag het na bij de winkel waar ik ze heb besteld, buzz-shop.
Ik zie in je profiel dat je niet uit de buurt komt, anders had je het wel even kunnen uitproberen.
20A in de usa, 16A hier in europa. nu denk ik dat de meeste machines hier meer dan voldoende aan hebben. Je hebt me wel aan het denken gezet, dat gehannis met verschillende snoeren en slang van stofzuiger.
De aders van de schuurmachine kabels zijn erg dun, die van de cirkelzaag wat dikker. Het is voornamelijk de dikke mantel die de indruk geeft dat het zware kabels zijn. Zelfs een beetje budget kabel van de bouwmarkt kan meer dan 3200W hebben.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hier een paar foto's van het aanpassen en hoe mijn twee kleine schuurmachines nu in een Lboxx passen. Het kabeldeel aan de stofzuigerslang heb ik met kabelbinders vastgezet.
Wat je hier wel duidelijk ziet is dat de stekkers vrij lomp en lang zijn.

Ik heb de bestaande kabel ongeveer 20cm achter de thule afgeknipt en daar de stekker aangesloten, dit heeft gevoelsmatig nog de meest flexibiliteit en ik heb niet de aansluiting in de weg zitten. Die heeft zo meer ruimte om te bewegen. In combinatie met de stofzuiger heb ik daar wat speling, of het te weinig of juist te veel is? Dat zal ik merken als ik deze opstelling gebruik, inkorten kan altijd nog.

Ik heb nu al mijn schuurmachines voorzien van een NEUTRIK connector, net als de cirkelzagen en decoupeerzaag. Boormachines ben ik nog niet uit, net als de FMM en haakse slijper. Maar dat heeft geen haast.
Het aansluitsnoer is 3x2,5^2 en daarmee zwaar genoeg om alle toepassingen aan te kunnen.
 

Bijlagen

  • IMG_2874.jpg
    IMG_2874.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 84
  • IMG_2875.jpg
    IMG_2875.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 79
  • IMG_2876.jpg
    IMG_2876.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 73
  • IMG_2878.jpg
    IMG_2878.jpg
    2,5 MB · Weergaven: 79
  • IMG_2880.jpg
    IMG_2880.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Turbo

Nieuw lid
27 apr 2020
1
1
Net voor de kerst mijn eigen machines over gezet naar Neutrik stekkers. Ideaal en dit had ik veel eerder moeten doen, hiervoor struikelde ik altijd over de snoeren en de stofzuigerslang. Nu heb ik één snoer en de stofzuigerslang met verschillende apparaten.

Ik ben wel zoekende hoe ik de kabel aan de stofzuigerslang kan monteren. Werk liever niet met klemmen of tyraps maar met een hoes (ala Festool) idee zodat ik nergens achter blijf haken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Werk liever niet met klemmen of tyraps maar met een hoes (ala Festool) idee zodat ik nergens achter blijf haken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik ben wel zoekende hoe ik de kabel aan de stofzuigerslang kan monteren. Werk liever niet met klemmen of tyraps maar met een hoes (ala Festool) idee zodat ik nergens achter blijf haken.

Ik heb hier ooit een hoes besteld voor mijn slang en kabel. En het bevalt me tot op heden erg goed. De slang word er wel iets stugger door, maar er is nog steeds goed mee te werken.

En hier een linkje naar een paar foto's van hoe ik het heb gedaan.
 

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
  • Leuk
Waarderingen: Turbo

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Net voor de kerst mijn eigen machines over gezet naar Neutrik stekkers. Ideaal en dit had ik veel eerder moeten doen, hiervoor struikelde ik altijd over de snoeren en de stofzuigerslang. Nu heb ik één snoer en de stofzuigerslang met verschillende apparaten.

Ik ben wel zoekende hoe ik de kabel aan de stofzuigerslang kan monteren. Werk liever niet met klemmen of tyraps maar met een hoes (ala Festool) idee zodat ik nergens achter blijf haken.
Ik heb ook gemerkt dat ik minder kabels op de grond heb liggen en dat ik minder bang ben dat iets valt omdat ik achter een snoer blijft hangen.
Een goede uitgave geweest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.