Nekklachten bij uithollen

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Ik ben bezig met een vaasje/bakje om een paar afstandsbedieningen in op te ruimen. Het ding wordt zo’n 16 cm hoog met een diameter van ongeveer 12 cm .
Ik ben er gisteren mee gestopt omdat ik een ontzettende last kreeg van m’n nek.
Het is me in het verleden ook al opgevallen dat, wanneer ik aan het uithollen ben geweest, last van mijn nek had. Oké nu heb ik voortaan mijn stofhelm op, dus extra gewicht op m’n kop.
Ik ga er vanuit dat m’n werkhouding misschien verkeerd is, maar ik wil graag zien waar en hoe m’n beitel snijdt. Hoe zie ik wel aan de tegenkant maar hoe de snijkant tegen het hout ligt….
Ik heb ergens gelezen dat @Nico Oosthoek ook nekklachten had. Zijn er meer draaiers met deze klachten en willen ze hierover ventileren, of zijn er tips die jullie kwijt willen.

Bij voorbaat dank,
John
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.974
872
Oss
Als ik een paar uur aan het uithollen ben, krijg ik inderdaad ook wel last van mijn nek, maar bij zo’n klein potje zou je naar mijn idee eigenlijk geen last moeten hebben.
Ik weet niet of je wel goed voor je bank staat en of je bank hoog genoeg staat.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.295
435
Etten-Leur
Maak eens eens een foto van je bank en de opstelling die je gebruikt voor uithollen, dan wordt het wat gerichter. Welk uitholgereedschap gebruik je? De opm van Nico was i.v.m. zijn ervaring met de CDK uitholsysteem waar hij enthousiast over is en wat hem hielp tegen nekklachten waar hij voordien last van had. Ik gebruik zelf ook een twee punts ondersteuning bij diep uithollen maar niet waar jij over schrijft (16 * 12). Met een klassieke guts op de leunspaan moet het handvat erachter meer dan voldoende lang zijn . Bijv 50 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Heb zojuist m’n uithol-project uit de klauw gehaald en afgewerkt, dus de foto’s zijn op andere projecten gemaakt, maar wel in mijn schuur. ( bericht gevonden na het afwerken)
Iroko fabrieksmatig terug gedroogd, dus knookehard, dun gedraaid tot een wanddikte van 4 mm ( is voor mij dun) met een uitholbeitel van de houtdraaierij en een eigennaam versie hiervan met een diameter van 18 mm en een 8 mm carbide cup.
Centerhoogte van m’n bank is exact het puntje van mijn elleboog……
IMG_5050.jpegIMG_5047.jpegIMG_4938.jpegIMG_5853.jpegIMG_3989.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.