Nationale Ploegwedstrijd Baexem

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.226
961
Omgeving Leiden
Wat gaaf om te zien!
Natuurlijk weet ik helemaal niks van ploegen, maar ik zie wel dat de deelnemers wél weten waar ze mee bezig zijn. En hoe nauw het luistert. Als stadsmens denk je al snel: hup de trekker voor de ploeg en rijden maar.
Het filmpje maakt duidelijk dat het zo dus niet is. Wat voor soort grond heb je, droog, nat, de ploegdiepte zorgvuldig instellen en natuurlijk de snelheid in de gaten houden. Het lijkt mij leuk om oog te hebben voor een geploegd veld en in één oogslag te kunnen zien of het vakwerk is of dat het beter had gekund.

De een-assers zijn ongetwijfeld de deelnmers met nummers 26,27 etc. Ben jij nog op het filmpje te zien, en hoe is het gegaan?
En nog een vraag. Waarom wordt er dwars op de bestaande voren geploegd?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.582
809
Emst
Ik ben niet op het filmpje te zien.
de veldjes voor de één-assers lagen op 2 plaatsen
Als je haaks op de voren ploegt heb je geen bestaande rechte lijn, waar je gemak en last van kan hebben

• Leuk
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.124
3.045
Ik had de indruk, dat ploegen al grotendeels geautomatiseerd was. Gps zorgt voor rechte lijnen. Wel mooi dat ze onze toekomst ook al een plaatsje op dat veld hebben gegeven. Hoewel het 2 span geen goede match lijkt qua temperament.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.180
462
Prov. Groningen
GPS zorgt dat de tractor in theorie de perfecte lijn volgt. Helaas zorgen bodemomstandigheden er soms voor dat de tractor die theoretische lijn niet kan volgen. Bodem is niet overal hetzelfde, ook niet op dezelfde akker.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.710
817
Enschede
ingoogni.nl
Goh, in m'n jeugd ging dat ploegen heel anders, als boer Bertus eindelijk het mais van het veld had ;)

maxresdefault.jpg

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.582
809
Emst
Er moet bij maisland tegenwoordig voor een bepaalde datum een vanggewas gezaaid zijn.
Dus er kan op maisland tegenwoordig eigenlijk niets meer.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.226
961
Omgeving Leiden
Nou, er gaat een wereld voor me open. Eens even gezocht op 'vanggewas' en daarmee kwam ik op de rvo.nl site. Wat een regels allemaal zeg, wat een gedwing. Ik kan me voorstellen dat boeren horendol worden van die regelzucht.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.