Nat/droog hout/voorbereiden.

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoihoi,

Ik ben oriënterend om te starten met houtdraaien. Door een erfenis krijg ik de kans om de houtdraaispullen over te nemen en te beginnen.

Maar... nu lees ik in boeken dat veel houtdraaiers met nat hout willen werken omdat dat makkelijker/fijner bewerkt.
Doen jullie dat ook? Hoelang kan je verzameld hout laten liggen en kleinere stukken voordat het te droog wordt?
Ik heb geen plek voor langere stukken rondhout. Maar het lijkt me weer gedoe om telkens kleine stukjes te halen bij een hovenier. of staan ze daar open voor?

Of is dat vershout mooi in boekjes maar draaien jullie vooral droog hout? Daarvan zijn rest stukken wel te vinden bij plaatselijke meubelmakers. En die zijn gewoon houdbaar op een plank in mn schuurtje.

Kan je met een decoupeerzaag en een klein tafelzaagje het meeste wel voorbereiden/ronder maken? Of zijn kettingzaag of lintzaag echt een must naast de draaibank?

Allemaal overwegingen die ik meeneem om te kunnen bepalen hoe groot zo`n hobby als houtdraaien nou eigenlijk is. ik heb geen eigen werkplaats maar wel een gedeelde werkplaats/klusruimte bij een woongemeenschap. waar ik als ik geluk heb wel een draaibank kan neerzetten. maar niet veel plek om ook nog een lintzaag neer te zetten.

(ik heb even gezocht maar kon niet veel berichten vinden op dit onderwerp, of had ik dan beter moeten zoeken. Excuus als ik niet goed genoeg gezocht heb)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik draai bijna alleen met droog hout. Kan je gelijk afwerken en klaar. Nat hout draait veel sneller en makkelijker. Je moet na het voordraaien wel rekening houden met krimp en vervorming. Het drogen moet gecontroleerd gebeuren. B.V. in een papieren zak. Er zijn nog andere mogelijkheden om te drogen.
Gebruik de zoekfunctie.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Als je met vers hout wil gaan werken, kan je niet zonder kettingzaag. Een lintzaag kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk. Een decoupeerzaag / tafelzaag is door de geringe hoogte van het zaagblad niet nuttig.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als je met vers hout wil gaan werken, kan je niet zonder kettingzaag. Een lintzaag kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk. Een decoupeerzaag / tafelzaag is door de geringe hoogte van het zaagblad niet nuttig.
Ben het niet helemaal met je eens, het is afhankelijk wat hij wil draaien en hoe vaak.
Als je kleinere/dunnere objecten draait, heb je in principe geen lintzaag of kettingzaag nodig en kun je met een cirkelzaag en decoupeerzaag best vooruit.
Het is natuurlijk wel makkelijk als je ze wel hebt, maar dat is voor heel veel gereedschap aan de orde.:)
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Als je kleinere/dunnere objecten draait, heb je in principe geen lintzaag of kettingzaag nodig en kun je met een cirkelzaag en decoupeerzaag best vooruit.
Alles hangt natuurlijk af van het materiaal waarvan je vertrekt. Als dat een stam is of delen rondhout, maak je het jezelf wel serieus moeilijk zonder kettingzaag. Het kan natuurlijk ook met een boomzaag, bijl, kloofijzer of wiggen. Maar als je start van klein formaat vershout, b.v. reeds gekliefd brandhout voor spindelwerk of kleine stukken die je in het bos vindt, is het inderdaad mogelijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je met vers hout begint, ga je het voorgedraaide werkstuk laten drogen vooraleer het af te werken. Nat hout geeft ook meer rotzooi. Het sap spettert in het rond en alles meters in het rond wordt nat.
Ik geef de voorkeur aan droog of bijna droog hout (van afgestorven bomen).
Spindelwerk, bekers, kleine schaaltjes, kunstvoorwerpen en dergelijke worden in principe uit droog hout gedraaid. Schalendraaiers zullen eerder de voorkeur geven aan vers hout (wat ook goedkoper verkrijgbaar is).
Een lintzaagje is echt wel handig en hoeft niet veel plaats in te nemen (tafelmodel).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.