Nachtkastje van Shesham / Indian Rosewood

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
72
72
Nijmegen
Ik zag iemand bij het Hobbycentrum Nijmegen werken met Shesham hout en werd gegrepen door de mooie tekening. Ik begrijp dat het ook wel Indian Rosewood wordt genoemd. Zijn tip was om op marktplaats te zoeken op 'koloniaal' en ik vond een mooie grote tafel die ik gratis kon ophalen. Heb die ontleed in losse planken:

IMG_2506.jpg

En na het schaven ziet dat er zo uit:
IMG_2473.jpg

Er zitten behoorlijk wat spijkergaten in. Die zal ik nog moeten vullen.

Ben aan de slag gegaan om er een nachtkastje van te maken. Daarvoor eerst wat online lesjes in Sketchup gevolgd en daarna het volgende kastje ontworpen:

nachtkastje 2.jpg
Zat even te puzzelen hoe het verstek te zagen voor de scherpe hoeken want de zaagtafel gaat maar tot 45 graden. Daarom een hulpmiddel gemaakt om de plankjes rechtstandig langs de geleider te kunnen schuiven om hoeken van 34 (56) graden te maken:
IMG_2482.jpg

Dat lukte aardig en daarna kon ik het corpus in elkaar lijmen:

IMG_2508.jpg

Ik wil er een lade in maken met simpele houten geleiders, die heb ik voor het lijmen al in geschroefd.

De twee delen van de poten heb ik met een deuvel verbonden. Achteraf had ik dat liever met een 'bride joint' gedaan (hoe noem je dat in het Nederlands?). Voor de verbinding tussen de poten heb ik een proefstukje gemaakt. Twijfel nog hoe ik die verbinding zal maken, simpelweg lijmen of nog met een extra versteviging. Misschien heeft iemand daarvoor een tip?

IMG_2513.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.