Na 6 jaar stel ik mijzelf voor. Moet je voorstellen!

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Hoi!

Ik heb mijzelf al aangemeld in februari 2015. Het is nu bijna 6 jaar later. Hoogste tijd om mijzelf voor te stellen.
Ik ben Marco, ben 41 jaar en ben al een jaar of 18 software ontwikkelaar. Veel achter de computer dus.
Maar, ook altijd veel bezig geweest met techniek; solderen, hout, auto's. Dat zat er altijd al in.

Het verhaal begin ik rond 2011. Anders wordt het wel erg lang.

We beginnen met het vervangen van een stuk van de zoldervloer. De zolder was nogal klein afgetimmerd, achter de betimmering zat nog erg veel ruimte dus ik heb veel verwijderd maar kwam een stuk vloer tegen waar geen vloer lag.
Dus, naar de bouwmarkt, de Buick volgeladen met vloerdelen (...) en aan de slag.

1 hout vloer zolder buick.jpg

De Buick heb ik helaas niet meer. Nu ik deze foto terugzie mis ik de auto wel.
2 vloer zolder.jpg

Een onduidelijke foto. Maar, de vloer ligt erin.

Volgende project. Een hoekkast. Na een vakantie in Amerika waar we in een huis sliepen met een prachtig hoekkastje bedacht ik mij thuis dat ik dat ook wel kon maken.
MDF, vuren latten, alles netjes haaks gezaagd en vervolgens kwam ik erachter dat de hoek van de gang niet haaks was, en de muren ook verticaal scheef waren. Maar, het eindresultaat mag er zijn.
3 kastje gang.jpg
4 kastje gang klaar.jpg

Nu 9 jaar later staat het nog steeds.

Door naar de volgende verbetering van het huis. Een droogrek voor in het trappengat. Katrollen allemaal in de zoldervloer aangebracht. Mijn eerste kolomboor bracht uitkomst voor de vele gaten voor de spijlen.

5 droogrek.jpg

6 droogrek klaar.jpg

Achteraf gezien had ik net zo goed een oude box kunnen kopen, maar ach.

-- de foto dat deze hangt komt nog!! --

Op een rommelmarkt kocht ik een gave workmate van AEG. Vervolgens een bovenfreestafel van gemaakt. Ideaal. Ik gebruik dit nog steeds.

8 bovenfreestafel.jpg

De reden om dit te maken was omdat ik lades voor onder de bank wilde maken met een tandverbinding. Had natuurlijk ook prima met de hand gekund maar in die tijd dacht ik dat je overal machines voor nodig had. In deze tijd werd het klussen iets minder door de geboorte van onze eerste dochter, maar de lades waren nodig voor al het speelgoed.

9 lades onder bank.jpg

We zitten nu eind 2015. Ik vond het klussen geweldig en vond Paul Sellers op youtube. Die werkbank van hem, die ging ik ook maken. 180cm bij 55cm, want ik heb een kleine schuur van 180cm bij 180cm. Jawel.
En dat ging mooi. Een grondschaaf gekocht, de Stanley 71, die waren in 2015 nog voor 20 euro te koop. Wat een prachtig stuk gereedschap. Heel de werkbank met de hand gemaakt. Zagen, schaven etc.

10 werkbank.jpg

11 werkbank.jpg

we gaan door in de volgende post ivm de hoeveelheid foto's
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
12 werkbank.jpg13 werkbank.jpg14 werkbank.jpg

Hier is ook te zien hoe vol de schuur staat. De werkbank is hier nog niet af, het blad moet er nog op. Ik kan daar alleen geen foto van vinden dus die komt later nog even.

Vervolgens voor de lol achter de schrootjes in de slaapkamer gekeken. Wat zit er eigenlijk achter...nou, heel veel schimmel! Er was ooit lekkage geweest volgens de oud-bewoner. En de lelijke plekken waren verborgen met schrootjes.

16 kast slaapkamer.jpg

Dus, alles losgetrokken en direct een kast gemaakt in de schuine wand. Niet mijn beste project moet ik zeggen. Vele balkjes, dat had veel handiger gekund. Maar ach, het staat nog steeds.

Toen kwam ik via dit forum op een lintzaag. Ik had er weleens van gehoord maar nu moest ik er ook een. Via O'Peatey van dit forum een prachtig exemplaar gekocht. Wat een handige machine.

17 inca lintzaag.jpg

En daar kwam een mooi tafelblad uit voor op een mandje, de eerste snijplanken, een deurstopper en een racewagen.

18 tafelblad mand.jpg

19 snijplanken.jpg

20 deurstopper.jpg21 raceauto.jpg

In ons mooie jaren 30 huis hadden we standaard ikea kasten. Ik wilde daar wel vanaf. Vriendin wilde een nieuwe kast kopen, we hebben deze bekeken maar toen ik de kwaliteit zag heb ik plannen gemaakt voor een zelfbouwkast. In stijl van het huis.

22 inbouwkast kamer.jpg

we gaan weer door in de volgende post
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
23 inbouwkast kamer.jpg

Uiteindelijk voor minder geld kunnen maken dan de kast die we hadden bekeken. En mijn kast was wel stevig en mooi. Paneeldeur, panelen gemaakt. Hout van Masave.

24 zwaluwstaart kistje.jpg

Door met zwaluwstaartverbindingen. Een aantal kistjes gemaakt, dit is er een van. Op een gegeven moment kon ik het aardig.

24a inca compact.jpg

De eerste zaagtafel gekocht. Natuurlijk een Inca. Uiteindelijk heb ik er wel 4 gehad. Ik kocht ze voor weinig op marktplaats, knapte ze op, verving de lagers, en verkocht ze weer door. Daar kon ik dan weer nieuwe machines van kopen.
Erg leuk, ik kan het iedereen aanraden. Je leert je machine kennen en het leverde mij ook nog wat op.

24b twee raceauto.jpg24c snijplank.jpg

Weer tijd voor een paar raceauto's en een snijplank.

De snijplank gevlakt op de Kity 635 vlakvandikte. Mooi apparaat!

25 vvd kity.jpg

In 2019 een houtdraaicursus bij Ronald Kanne gevolgd. Ook wel interessant! Twee hele leuke dagen gehad en het houtdraaivirus kwam ook bij mij binnen.

26 houtdraaicursus.jpg

Maar, voordat ik een draaibank kocht, eerst nog een Inca Major gekocht.

26 inca major.jpg

En toen toch die draaibank. Was niet de bedoeling maar soms loop je ergens tegenaan.

27 draaibank.jpg

De eerste dubieuze vormen werden gedraaid.

28 dubieuze vormen.jpg

door in de volgende post
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Maar. Aangezien de schuur nog niet vol genoeg was een Inca vlakvandikte gekocht. Die stond nog op mijn lijstje. De Kity ging natuurlijk de deur uit.

29 inca vvd.jpg

Dit alles in dat kleine schuurtje? Jazeker. Handig was het niet. De plannen voor een nieuwe schuur waren er al sinds de werkbank die ik 2015 maakte, maar het kwam er maar niet van.

Wat er wel van kwam was de bouw van mijn Telecaster gitaar. Daar droomde ik al jaren van. Eerst met een 2e-hands gekochte hals, maar toen de body af was ook de hals maar zelf gemaakt.

30 gitaar.jpg

31 gitaar.jpg

Dat ging eigenlijk prima. Schaven, schuren, vijlen, fretjes inzagen etc. Erg leuk om te doen en, de gitaar is nog zuiver ook en klinkt/speelt geweldig.

32 gitaar.jpg

33 gitaar.jpg

Een P-bas 51 staat nog op de planning. Alle onderdelen heb ik al gekocht maar ik moet nog ergens tijd zien te vinden.

Nu de draaibank er was kon ik ook leuke dingen voor in huis draaien. Bijvoorbeeld deze lampmeneer. Niet mijn ontwerp trouwens.

34 lampman.jpg

Hoe vol die schuur dan was? Nou...zo vol.

35 volle schuur.jpg

Wilde ik zagen dan moest ik de zaagtafel naar buiten trekken. Voor de VVD net zo. En als het dan regende...tja, dan kon het niet. De werkbank staat hier links...zucht.

Vanaf de buitenkant zag de schuur er zo uit.

36 oude schuur.jpg

Uiteindelijk dit jaar de knoop doorgehakt en de nieuwe schuur gebouwd. Net voor de houtprijzen gingen stijgen. Ik kon bijvoorbeeld de OSB nog kopen voor 29 euro per plaat.

Door in de volgende post
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Je hebt nu genoeg spullen om die plastic voordeur te vervangen voor iets passends.
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Tja, en zonder schuur, de machines maar even in de woonkamer. Dit heeft zo ongeveer 4 weken gestaan.

37 machines in kamer.jpg
(en de rest in de voorkamer...)

Douglas, betonpoeren etc. Hele schuur is 3x5m, maar 'mijn' deel is 1 meter korter omdat het rechterdeel open is om bijvoorbeeld wat tuinspullen of de fietjes van de kinderen droog te kunnen stallen. De schuur is geisoleerd aan de wanden en het dak. Er komt nog een houten vloer in, daaronder komt nog isolatie.

37 nieuwe schuur.jpg

De schuur krijgt vorm.

38 schuur af.jpg

De deuren zijn oude tuindeuren. Aangepast zodat ik ze vanaf buiten open kan doen. Samen zijn ze 1m30 breed. Normaal gebruik ik maar 1 deur, maar het is erg handig als ik iets groots moet verplaatsen ze allebei open kunnen. De kozijnen en deuren moet natuurlijk nog geschilderd worden.

Direct een kiesvoorminderfijnstof opgehangen.

39 luchtcirculatie.jpg

De draaibank hoefde niet meer op de werkbank en kreeg een eigen onderstel.

40 draaibank onderstel.jpg

Een kijkje in de schuur.

41 binnenkant.jpg

En we kunnen eindelijk bewegen in de schuur. En dingen maken. Schalen. Vogels.

42 schaal.jpg43 schaal.jpg44 schaal 3.jpg45 schaal 4.jpg

door naar de laatste post...
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Wat een mooi verhaal! Daar hou ik van.

En ik heb dezelfde draaibank, wel gelukkig niet met een gele kleur.
goed bezig,

welkom hier

groeten,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: kootje007

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Zo'n deur maken is goed te doen met de spullen die je hebt. Ik zag die trappaal en dan die deur en ik kon het niet laten om er een opmerking over te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: kootje007

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Zo'n deur maken is goed te doen met de spullen die je hebt. Ik zag die trappaal en dan die deur en ik kon het niet laten om er een opmerking over te maken.

Jep, ik ga binnenkort eerst een paneeldeur maken voor op de slaapkamer. Daar komt een schuifdeurwandkast met oude paneeldeuren uit ons huis. Ik kom er alleen een te kort, dus het idee is om er een na te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Moet lukken. Het is makkelijk dat je in de buurt van massave zit, die kan je vast wel aan een paar mooie rechtdradige stijlen helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.