Mussenvide

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.276
315
Goeree-Overflakkee
Ruim twee jaar geleden heb ik een mussenhotel van 9m lang gemaakt. Volgens de bewoner van het huis is er nog weinig activiteit in geweest. Ik heb er een tijdje terug een wildcamera bij gezet om te kijken wat er zoal gebeurt.

Ik dacht dat ik dit toen al had geplaatst, maar kan het nergens meer vinden.

Aanleiding was dat bij de buren van dit pand telkens veel mussennesten werden weggehaald. Hoger op ditzelfde dak had ik ook nesten verwijderd (buiten broedseizoen uiteraard). Er is dus blijkbaar veel behoefte aan woonruimte voor de mussen. Ik kwam dit idee tegen (zie verderop), dus dat geeft meteen een zee van ruimte voor deze leuke vogels.

In vier stukken gemaakt van watervast multiplex. Bovenkant gegolfd zodat de pannen er mooi op aansluiten en de mussen niet de rest van het dak inkunnen.
Mussenvide (2).jpg

De onderste twee panlatten verwijderd en de derde opgehoogd. De onderste panrijen liggen dus een stuk hoger. Hierdoor kan de dakisolatie gewoon zo blijven en is het weer weg te halen zonder schade indien nodig. De goot is hier ruim breed genoeg, dus de pannen wateren nog keurig af.
Mussenvide (1).jpg

Het schijnt dat mussen geen tussenschotten nodig hebben. Onder de pannen vinden ze het immers ook prima.
Mussenvide (3).jpg

Negen meter lang, met elke (ongeveer) 60cm een opening.
Mussenvide (4).jpg

• Leuk
Waarderingen: Henk H en WdeJong

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.276
315
Goeree-Overflakkee
Dit is het originele ontwerp. Ik ga ervanuit dat het geen probleem is om te delen. Ik heb het aangepast zodat er niets blijvends aan het dak aangepast hoefde te worden.

Ik vind nu deze bron: Aangepaste vogelvide - NKNB Ik heb waarschijnlijk via de socials onderstaande afbeeldingen gevonden.

IMG_20220802_200307.jpg

Mussenvide.jpg

IMG_20220802_200310.jpg

Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.276
315
Goeree-Overflakkee
Via die link die ik erbij plaatste was die Monier-versie ook al te zien. Omdat het kunststof was heb ik het niet genoemd. Mussen vinden waarschijnlijk hout ook fijner.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.