Mussenhotel

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
Tussen deze balken wil ik een mussenhotel maken. Hierbij een kort fotoverslag. Specificaties van de eisen voor een mussenhotel heb ik van chatgpt geplukt.

1743957413429.png

hierbij de eerste onderdelen uitgezaagd.

IMG_7407.jpg

En dit is het materiaal dat ik gebruik. Volgende week, de volgende resultaten.

IMG_7408.jpg

Bijlagen

• 1743957325556.jpeg
    1743957325556.jpeg
    160,4 KB · Weergaven: 30

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Uit het plaatje kan ik het niet afleiden, dus bij deze voor de zekerheid maar even een tip als het om mussenhuisjes gaat. Mussen leven in groepen en hebben zelfs een soort crèches. Om die reden is het belangrijk om een kast te maken met veel vloeroppervlak. Dat hebben mussen, meer dan andere vogels, echt nodig.

De website van Huismus Bescherming Nederland is tijdelijk uit de lucht, dus ik kan je de link niet geven. Daarom maar hun idee van een goed mussenhotel in de bijlage. Misschien heb je er wat aan.

Bijlagen

• Huismus_Bescherming_Nederland_-_Huismuskast_basismodel.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 77
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Schaafnerd en EdP

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
Uit het plaatje kan ik het niet afleiden, dus bij deze voor de zekerheid maar even een tip als het om mussenhuisjes gaat. Mussen leven in groepen en hebben zelfs een soort crèches. Om die reden is het belangrijk om een kast te maken met veel vloeroppervlak. Dat hebben mussen, meer dan andere vogels, echt nodig.

De website van Huismus Bescherming Nederland is tijdelijk uit de lucht, dus ik kan je de link niet geven. Daarom maar hun idee van een goed mussenhotel in de bijlage. Misschien heb je er wat aan.
dank hiervoor. Dit moet ik even verder bestuderen.

Ik heb wel apart rekening gehouden met huismussen en ringmussen.

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
55
21
maan
Boven in de nok kan je er wel eentje maken met een groot horizontaal oppervlak voor de beeskes. Die je nu heb gemaakt kan je aanpassen voor de koolmeesjes.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
@Henk H heb je ook een tekening van hoe jouw ontwerp er uit komt te zien.
het zijn best ingewikkelde vormen die je hebt uitgezaagd ik kan me er geen voorstelling van maken hoe die in elkaar moeten

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.883
2.483
Klein-Brabant, Vlaanderen
het zijn best ingewikkelde vormen die je hebt uitgezaagd ik kan me er geen voorstelling van maken hoe die in elkaar moeten
henk wil zo veel mogelijk mussen aantrekken
vandaar die ingewikkelde vormen
nu ja, het is uiteindelijk het mannetjemus dat het vrouwtje binnen moet lokken
'kijk nou, liefje, ik heb voor jou het mooiste apartement uit de buurt bemachtigd !'

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
een tekening heb ik niet. Ik heb slechts 1 ding opgemeten en dat is hoek waarin de schuine balk staat. Dit is 66 graden. De rest bepaal ik per uur dat ik er aan werk. Door de vreemde vorm ontstaan er dus verschillende groottes van de ruimten. Sommige mussen hebben een studentenkamer en andere mussen een penthouse. Ik denk dat ik er voor de lol ook een ruimte maak met twee invliegopeningen. Altijd leuk voor de mussen die graag van partner willen wisselen.

• Leuk
Waarderingen: boertje125

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.313
3.446
Gaanderen
Volgens mij is het belangrijk dat de mussen elkaars ingang niet kunnen zien. Anders komt er geen nest in heb ik gelezen.

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
55
21
maan
een tekening heb ik niet. Ik heb slechts 1 ding opgemeten en dat is hoek waarin de schuine balk staat. Dit is 66 graden. De rest bepaal ik per uur dat ik er aan werk. Door de vreemde vorm ontstaan er dus verschillende groottes van de ruimten. Sommige mussen hebben een studentenkamer en andere mussen een penthouse. Ik denk dat ik er voor de lol ook een ruimte maak met twee invliegopeningen. Altijd leuk voor de mussen die graag van partner willen wisselen.
Dus een soort van CPO project.:giggle:

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

WdeJong

Nieuw lid
28 sep 2024
16
12
Renkum
Ik heb voor mijn werk veel te maken met advies over en plaatsing van faunavoorzieningen, waaronder nestgelegenheid voor huismussen.
1) waar je bij mezen moet zorgen dat er voldoende afstand zit tussen nestkasten, is dat bij mussen niet echt nodig, die broeden inderdaad graag wat dichter op elkaar.
2) dat houdt niet in dat er meerdere nesten in één nestkast komen te zitten. Ieder paartje heeft een eigen nestkast nodig.
3) Er bestaan gecombineerde nestkasten, zoals deze Nestkast huismus 3 in 1 - 34 mm (drie nestkasten in een blok, een soort rijtjeshuis dus) maar in de praktijk werkt dat meestal toch niet echt, vaak zit er maar één paartje in één van de drie en blijft de rest onbewoond.
4) als de jongen uit de verschillende nesten een beetje kunnen vliegen dan zitten ze inderdaad graag samen in een groep (hierboven ook crèche) genoemd. Maar dat is dan niet meer in een nestkast maar in een heg of op een dakgoot.

Kortom, als je graag huismussen wil huisvesten dan kan je het beste meerdere losse nestkasten maken zoals uit het voorbeeld van de huismusbescherming die hdv hierboven deelt. Hang er dan verspreid op een muur / wand een aantal op, zoals in dit voorbeeld.

Bijlagen

• nestkasten huismus.jpg
    nestkasten huismus.jpg
    173,1 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
@WdeJong : ben het helemaal eens met wat je schrijft. Op één ding na: ik heb hier een hele groep jonge mussen die bij elkaar in een verblijf zitten. Soms doen ze dat blijkbaar dus toch wel.

Aan de andere kant: ik heb dit jaar last van krakers. Spreeuwen hebben een van de groepsverblijven ingepikt, tot verdriet van de mussen. Aan het gepiep te horen hebben we zelfs al jonge spreeuwtjes. Het is pas begin april. Veel gekker moet het niet worden...

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
Ben weer wat verder. De literatuur heeft niet een eenduidige mening over het nestgedrag van de mussen. Eveneens de ruimte die de mussen nodig hebben. We gaan het meemaken. En als de mussen er geen gebruik van maken, dan hebben ze blijkbaar genoeg alternatieven. Hierbij weer wat foto's

proces 3.jpg

proces.jpg

proces 2.jpg

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Evert !

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.183
963
Nootdorp
GRrr, ik kijk nog even naar de foto en ik zie dat ik in spiegelbeeld alles gelijmd heb......

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Als de punt onderaan of bovenaan komt, zoals ZotVanHout aanneemt, dan ga je de mussen geen plezier doen. Die willen juiste veel grondoppervlak in de kast hebben. IK ga er daarom vanuit dat de schuine kan de bovenkant zal zijn?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.282
334
Goeree-Overflakkee
Leuk ontwerp!

Bijgaand nog een voorbeeld (ter inspiratie) van een mussenflat.

Ik heb zelf een paar jaar geleden een mussenhotel van 9m lang gemaakt :)
En ook nog een losse nestkast voor een zwaluw, die ook meestal door mussen wordt gebruikt.

Bijlagen

• mussenflat.pdf
    5,2 MB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: WdeJong

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.